شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

شمارش و رصد فیل‌ها از آسمان به کمک ماهواره و رایانه‌های هوشمند

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 752172
شاید عجیب به نظر برسد اما رصد بزرگترین جانداران کره زمین امری دشوار است.
فیل‌ها را چگونه می‌شمارند؟
به گزارش جهان نيوز، مردم دوست دارند درباره پدیده‌های بزرگی که از آسمان قابل رؤیت هستند صحبت کنند؛ پدیده‌هایی نظیر اهرام سه‌گانه مصر و دیوار بزرگ چین. اما آیا پدیده‌های کوچکتر نظیر فیل‌ها را هم می‌توان از آسمان مشاهده کرد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است، البته به کمک ماهواره‌ها و الگوریتم‌هایی که برای این امر طراحی شده‌اند.

تیمی متشکل از پژوهشگران دانشگاه‌های آکسفورد و بَث راهکاری را برای شناسایی فیل‌های آفریقایی به کمک تصاویر ماهواره‌ای ابداع کردند. این روش برای رصد حیوانات در معرض انقراض بسیار کارآمد است.

این نخستین بار است که از ترکیب تصاویر ماهواره‌ای و الگوریتم‌های ویژه برای رصد و شمارش حیوانات در محیط‌های جغرافیایی پیچیده و دورافتاده استفاده می‌شود. این راهکار می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش گران‌قیمت و وقتگیر شمارش حیوانات به وسیله انسان‌ها در هواپیما باشد.

پیش‌تر نیز از ماهواره‌ها برای شناسایی و کشف حیواناتی نظیر دلفین و نهنگ استفاده شده بود. اما آنچه شناسایی فیل‌ها را به کمک ماهواره به راهکاری ویژه بدل کرده است، کاربرد این روش در محیط‌های پیچیده و دورافتاده جغرافیایی همراه با دقت بالای آن است.

تخمین زده می‌شود حدود 40 تا 50 هزار فیل آفریقایی در حیات وحش زندگی می‌کنند و نام آنها در فهرست سیاه «گونه‌های در معرض خطر» سازمان ملل قرار گرفته است. از بین رفتن محل زندگی و شکار بی‌رویه، مهمترین عوامل تهدیدکننده فیل‌های آفریقایی محسوب می‌شوند.
مرجع : العالم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *