جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۱

زنان آلمانی اجازه چه کار‌هایی را نداشتند؟ +تصاویر

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 752143
زنان آلمانی نمی‌توانستند بدون اجازه همسر گواهینامه بگیرند، حساب بانکی بازکنند، رأی بدهند و کار کنند.
به گزارش جهان نيوز، در این گزارش توجه شما همراهان را به ماجرایی از آنچه زنان نمی‌توانستند در آلمان انجام دهند، جلب می‌کنیم؛ آنان نمی‌توانستند بدون اجازه همسر گواهینامه بگیرند، حساب بانکی بازکنند، رأی بدهند و کار کنند؛ اما زنان آلمانی برای به دست آوردن حقوقشان سرسختانه جنگیدند و هنوز هم در این راه مبارزه می‌کنند.

سال ۱۹۶۱: قرص ضدبارداری در داروخانه


در داروخانه‌های آلمان قرص‌های ضدحاملگی عرضه می‌شود. دیگر زنان می‌توانند خودشان در مورد بارداری تصمیم بگیرند. در ابتدا قرص‌های ضدبارداری را تنها در اختیار زنان قرار می‌دادند که چندین فرزند داشتند.

سال ۱۹۵۸: اخذ گواهینامه بدون اجازه شوهر


زنان آلمانی اجازه داشتند گواهینامه بگیرند، اما شرط گرفتن گواهینامه داشتن اجازه شوهر بود. این شرایط با تصویب "قانون برابری حقوق زنان و مردان" در سال ۱۹۵۸ تغییر کرد.

اکتبر ۱۹۷۰: زنان در لباس "مردانه"


زنان در ابتدا موظف بودند "زنانه" لباس بپوشند: با دامن و پیراهن. در شهر برمن یک زن کارمند به دلیل پوشیدن یک شلوار قرمز سر کار، اخراج شد. در روز ۱۴ اکتبر سال ۱۹۷۰ یک سیاستمدار زن آلمانی دست به کاری زد که تا آن روز سابقه نداشت: لنوته فن‌بوتمر از حزب سوسیال دموکرات در این روز به عنوان نخستین زن با کت و شلوار در پشت تریبون پارلمان قرارگرفت.

نوامبر سال ۱۹۱۸: حق رأی برای زنان


در این سال حق رأی زنان به رسمیت شناخته شد. از ژانویه سال ۱۹۱۹ به بعد زنان در آلمان حق شرکت در انتخابات را داشتند. آنیتا آگسپورگ یکی از زنانی که برای به دست آوردن این حق سرسختانه مبارزه کرد. سال ۱۹۰۲ نخستین انجمن حق رأی زنان در آلمان توسط او بنا نهاده شد.

تابستان ۱۹۰۰ - حق تحصیل در دانشگاه برای زنان


امروزه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها امری عادی است. اما برای این امر عادی و حق بدیهی، زنان سال‌ها جنگیده‌اند. در سال ۱۹۰۰ دانشگاه‌های فرایبورگ و هایدلبرگ در آلمان نخستین دانشگاه‌هایی بودند که به طور رسمی به زنان اجازه تحصیل دادند. دانشگاه‌های دیگر هم سال‌های بعد به این دو دانشگاه پیشرو پیوستند. اما مقاومت در برابر زنان در جایگاه پرفسور یا پژوهشگر همچنان تا سال‌ها ادامه داشت.

مه سال ۱۹۴۹: حق برابری زن و مرد


الیزابت زلبرت کسی بود که سنگ بنای برابری زن و مرد در جمهوری فدرال آلمان را بنا نهاد. از این سیاستمدار آلمانی از حزب سوسیال دموکرات به عنوان "مادر قانون اساسی" یاد می‌شود. نتیجه‌ی تلاش‌های زلبرت ماده سه قانون اساسی آلمان است: «مردان و زنان برابرند»؛ تنها چند واژه، اما واژه‌هایی که معنا و نقش مهمی در زندگی نسل بعدی بازی کردند.

سال ۱۹۲۳: نخستین پلیس‌های زن در آلمان


۹ زن در مرکز پلیس شهر کلن از سال ۱۹۲۳ اجازه پوشیدن یونیفورم را یافتند. اما مسوولیت آن‌ها محدود به حوزه جوانان خطرناک. در دهه‌ی بیست قرن نوزدهم میلادی یگان‌های پلیس جنایی که اعضای آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند شروع به کار کردند که مسوولیت رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان تا ۱۴ سال را به عهده داشتند.

آوریل ۱۹۹۴: حق نگه‌داشتن نام خانوادگی پس از ازدواج
در آوریل سال ۱۹۴۴ زنان اجاره یافتند نام فامیل شوهرشان را کنار بگذارند. زنان از این تاریخ به بعد حق یافتند پس از ازدواج نام خانوادگی خود را حفظ کنند. اما برای فرزندشان باید به یک توافق برسند که کدام نام‌خانوادگی را برای او انتخاب می‌کنند.

۱۹۶۲: زنان اجازه بازکردن حساب دارند


تا سال ۱۹۵۸ مردان صاحب حق تصمیم‌گیری در مورد زن و فرزندان بودند. حتی اگر مردی به همسر خود اجازه کار کردن می‌داد، رسیدگی به امور مالی و مدیریت حقوق زن با مرد بود. تا سال ۱۹۵۸ مردان می‌توانستند مانع از ادامه کار کردن زن شوند. بازکردن حساب بانکی برای زنان آلمانی تا سال ۱۹۶۲ بدون اجازه مرد ممکن نبود.
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فراجناحی
Iran, Islamic Republic of
زن و مرد حقوق یکسان دارند ، ولی حقوقی که غربی ها برای زنان در نظر گرفته اند در واقع ارزشمندترین گوهر زن که حیا و عفت است را به تاراج برده ((کلمه حق یراد بها الباطل))
United States
اینا چیزهاییه که به تو قبلوندن برادر
Canada
زنان آلمانی حتی الان هم اجازه استفاده از دوچرخه را ندارند
زنان بدبخت آلمانی حتی نمی توانند بعنوان تماشاچی به ورزشگاه فوتبال بروند.
Iran, Islamic Republic of
این غربی ها تا 200 سال پیش دستشویی هم تو خونه هاشون نداشتند. چه انتظاراتی از اینها داریدا؟؟؟؟؟!!!!
پروین
Iran, Islamic Republic of
مهم جهت حرکت است. به افغانستان نگاه کنید.
Iran, Islamic Republic of
مهم اینه که الان در چه وضعیتی هستند و ما در کجا قرار داریم
یک زن
Iran, Islamic Republic of
کاش می پرسیدین الان اجازه چه کارهایی رو دارن ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به جهان نیوز با این اخبار، خیلی خودمان را تحقیر می کنیم.
حسین
Iran, Islamic Republic of
دستشویی هم نداشتند؟عجب شعری گفتی!
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
یه سوال
یعنی زنا شون تا 1994 یعنی 26 سال پیش هرکی ازدواج می کرد فامیلی شوهرش ، فامیلی خودش می شد؟!؟!؟!

فکر نکنم تو ایران چنین چیزی بوده باشه