کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراقبه را در چند قدم ساده یاد بگیرید

30 دی 1399 ساعت 10:59

شما با آموختن هنر مراقبه در سطحی از آگاهی قرار می‌گیرید که می‌توانید از قوه‌ی تجسم خود در حل مشکلات استفاده کنید.


شما با آموختن هنر مراقبه در سطحی از آگاهی قرار می‌گیرید که می‌توانید از قوه‌ی تجسم خود در حل مشکلات استفاده کنید. در مراقبه پدیده‌ی زیبایی ایجاد می‌شود که آرامش‌بخش است. هرچه بیشتر به مراقبه بپردازید به همان نسبت عمیق‌تر به درون خود سفر خواهید کرد. با انجام مراقبه شخص به آرامش درونی و ثبات دست می‌یابد.

در مراقبه انسان از نظر امواج ذهنی در سطح آلفا، قرار می‌گیرد. در این سطح انسان در حالتی بین خواب و بیداری قرار دارد و آرامش عمیقی را تجربه می‌کند. ثبات این آرامش موجب می‌شود که دیگر هیچ چیز نتواند زندگی فرد را آشفته کند.


مراقبه فواید بی‌شماری برای بدن دارد، هنگام مراقبه متوجه می‌شوید که دیگر هیچ‌گونه نگرانی و احساس گناهی ندارید.

زیباترین نکته در هنگام مراقبه و حضور در سطح آلفا این واقعیت است که احساس گناه و خشم خود را نمی‌توانید با خود همراه کنید. وجود چنین احساساتی باعث می‌شود که خود به خود از سطح آگاهی مراقبه‌ای خارج شوید. اما این گونه احساسات منفی با مرور زمان از شما فاصله می‌گیرند و سرانجام روزی برای همیشه محو خواهند شد.

این بدان معنا است که فعالیت‌های ذهنی که بدن را بیمار می‌سازند خنثی می‌شوند و بدن سالم می‌شود. بدن انسان مکانیسم‌های درمانی خاص خود را دارد. این مکانیسم‌ها با آگاهی که نمی‌تواند به طور ارادی خود را تحت کنترل درآورد احاطه شده است. مراقبه اولین مرحله کنترل ذهن است که به تنهایی در آزادسازی نیروهای شفابخش بدن سهم به سزایی دارد و انرژی‌هایی را که بر اثر فشارهای روحی از دست می‌رود به بدن باز می‌گرداند.
 

 

آموزش مراقبه
با توجه به اینکه شما بدون داشتن مربی با تجربه و با خواندن این مقاله می‌خواهید مراقبه را بیاموزید سعی شده روش آهسته‌ای را به نسبت روش‌های دوره‌های آموزشی مورد استفاده قرار دهیم تا دچار مشکل نشویید. البته اگر فقط مراقبه را بیاموزید و به آموزش خاتمه دهید باز هم قادر هستید بر مشکلات خود غلبه کنید. در اینجا دو روش انجام مراقبه را فرا می‌گیرید.

-چطور بلافاصله بعد از بیداری مراقبه کنیم؟
برای دست‌یابی به حوزه امواج آلفا یا مرحله آگاهی مراقبه‌ای به این شرح عمل کنید: هر صبح پس از برخاستن از خواب در صورت نیاز به دستشویی رفته و سپس به رختخواب بازگردید. درصورتی که هنگام تمرین به خواب می‌روید ساعت خود را روی یک ربع تنظیم کنید، چشمان خود را ببندید و با زاویه حدود ۲۰ درجه به بالا نگاه کنید. این وضعیت چشم‌ها خود به تنهایی باعث ایجاد وضعیت آلفا توسط مغز می‌شود. سپس آهسته و بدون شتاب از ۱۰۰ تا ۱ معکوس بشمارید. این کار را در ذهن خود انجام دهید و پس از هر عدد حدود ۲ ثانیه مکث کنید. حواس خود را روی آگاهی‌تان متمرکز کنید. در این صورت بی‌درنگ و برای اولین بار به سطح امواج آلفا دست خواهید یافت ‌. روش شمارش معکوس را به این صورت انجام دهید: به مدت ۱۰ روز از ۱۰۰ تا ۱ معکوس بشمارید، مدت ۱۰ روز از ۵۰ تا ۱ معکوس بشمارید. به مدت ۱۰ روز از ۲۵ تا ۱ معکوس بشمارید. مدت ۱۰ روز از ۱۰ تا ۱ معکوس بشمارید مدت ۱۰ روز از ۵ تا ۱ معکوس بشمارید.


-چطور در هنگام بیداری کامل مراقبه کنیم؟
ابتدا باید در حالت راحتی مثل نشستن روی صندلی راحتی یا لبه‌ی تخت بنشینید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. دستان خود را شل و وا نهاده روی زانوها قرار دهید. اگر ترجیح می‌دهید که چهار زانو بنشینید سر خود را صاف نگه دارید. اکنون افکار خود را به ترتیب روی قسمت‌های مختلف بدن خود متمرکز کنید تا بتوانید آگاهانه آن‌ها را وانهاده یا ریلکس سازید. این کار را می‌توانید با پای چپ و قسمتی که در کفش قرار می‌گیرد شروع کنید. سپس با ساق و ران پای چپ ادامه دهید تا به گلو و صورت و چشم‌ها و سرانجام به فرق سر خود برسید.

اگر این تمرین را برای اولین بار انجام دهید از قرار گرفتن بدن خود در این حد از تمرکز حیرت‌زده خواهید شد. اکنون نقطه‌ای روی سقف یا دیوار رو به رو انتخاب کنید که ۴۵ درجه بالای خط دیدتان نسبت به افق قرار داشته باشد. نگاه خود را روی این نقطه ثابت کنید تا به آرامی پلک‌هایتان سنگین شود. سپس چشم‌های خود را ببندید و تمرین را به روش شمارش اعداد معکوس از ۱۰۰ تا ۱ انجام دهید. از آن جا که تمرینات شما دیگر محدود به صبح نمی‌شود باید ۲ تا ۳ بار در روز در وقت مقرر به مدت ۱۵ دقیقه به مراقبه بپردازید.
 
 

چگونه از حالت مراقبه خارج شویم؟
برای خارج شدن از سطح آلفا می‌توانید از همان روز اول با این روش عمل کنید: ابتدا در ذهن خود بگویید من در یک لحظه به‌گونه‌ای آهسته و بی‌شتاب از ۱ تا ۵ می‌شمارم سپس چشمانم را گشوده و بیدار می‌شوم و خود را خیلی بهتر از قبل احساس می‌کنم. ۱ ۲ ۳ من خود را برای گشودن چشمانم آماده می‌کنم. ۴ ۵ چشم‌ها باز. من بیدار هستم و خود را خیلی بهتر از قبل احساس می‌کنم شما در حقیقت از دو روش استفاده کرده‌اید: روش اول رفتن به سطح آلفا و روش دوم خارج شدن از این سطح است. چنان چه این روش‌ها را تغییر دهید مجبور هستید ابتدا بر اساس روش تغییریافته آموزش را شروع کنید که کاملاً بی‌نتیجه است.

چرا افراد نتایج متفاوتی از مراقبه می‌گیرند؟
شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزش کنترل ذهن در اولین تجربه خود واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. عده‌ای می‌گویند چه تجربه زیبایی بود و عده دیگر معتقدند اصلاً چیزی احساس نکرده‌اند اما تفاوت میان آن چه برای شرکت‌کنندگان در سطح امواج آلفا اتفاق می‌افتد در مقایسه با شناخت معمولی آن‌ها از این سطح آگاهی بسیار ناچیز است و هرکس کم‌وبیش این موضوع را می‌داند. دلیل این موضوع این است که: صبح‌ها وقتی از خواب برمی‌خیزیم غالباً مدتی در سطح آلفا قرار می‌گیریم. زیرا مسیر از سطح امواج تتا یعنی حوزه خواب به سطح امواج بتا یعنی حالت بیداری به اجبار از سطح آلفا یعنی حالتی میان خواب و بیداری می‌گذرد و ما اغلب در حین مشغولیات صبح گاهی در سطح آلفا به سر می‌بریم. اگر معتقد هستید در حین اولین تمرین چیزی احساس نکرده‌اید بدان معناست که قبلاً بدون آگاهی در سطح آلفا قرار داشته‌اید. با این وجود خود را رها سازید تردید نکنید و تمرینات را انجام دهید. با تمرکز کامل می‌توانید در اولین آزمایش خود به سطح آلفا دست‌یابید. با وجود این برای رسیدن به مرحله عمیق آلفا و سپس به حوزه امواج تتا باید به مدت هفت هفته تمرین کنید.

وقتی به مراقبه دست می‌یابید چه اتفاقی می‌افتد؟
به محض آنکه به سطح آلفا دست یافتید تصویرسازی ذهنی را شروع کنید. تصویرسازی هسته اصلی کنترل ذهن است و هرچه بیشتر به این کار دست‌یابید به همین اندازه تجربه شما در زمینه کنترل ذهن بیشتر خواهد شد. اولین گام برای تصویرسازی ذهنی ایجاد صفحه نمایش ذهنی است. صفحه نمایش ذهنی باید تقریباً به بزرگی پرده سینما باشد اما میدان دید ذهنی شما را کاملاً پر نکند. ضمناً این تصویر را نه پشت پلک‌های خود، بلکه در فاصله ۲ متری از جلوی پلک‌ها مجسم کنید.

آن چه قصد دارید افکارتان را روی آن متمرکز کنید روی این صفحه به تصویر کشیده می‌شود. در آینده ‌این صفحه برای اهداف دیگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هنگامی که این صفحه نمایش را در ذهن خود ساختید شی‌ء آشنا و ساده‌ای را روی آن به تصویر بکشید مثل سیب یا پرتقالی را. افکار خود را روی تصویر انتخابی متمرکز کنید و پیوسته به آن جان ببخشید. به عنوان مثال آن را سه بعدی و با تمام رنگ‌ها و خصوصیات در ذهن خود مجسم کنید.

بزرگی گفته است مغز انسان مانند میمونی است که تلوتلوخوران از چیزی به سمت چیز دیگری می‌رود. بسیار تحسین‌برانگیز است اگر بتوانیم مغز خود را که چنین فوق‌العاده کار می‌کند تحت کنترل درآوریم. اما این رایانه جاندار گاهی خلاف میل ما عمل می‌کند و موجب سردردهای مزمن بیماری‌های پوستی و زخم‌ها می‌شود‌. قدرت مغز چنان زیاد است که نمی‌توان آن را کاملاً آزاد گذاشت اگر بیاموزیم مغز خود را از طریق آگاهی‌مان آموزش دهیم خیلی زود خواهیم دید که چه کارهای حیرت‌انگیزی برایمان انجام می‌دهد.
 

سخن آخر
مراقبه یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تجربه‌های بشری و دستاورد ذهن گسترده‌ی اوست. مراقبه برای ذهن در حکم بال‌های توانمندی است که ذهن را به سمت بی‌نهایت به پرواز در می‌آورد. با کمک مراقبه می‌توانیم تنش‌های عصبی را تسکین دهیم و به احساس ناب رهایی برسیم. مراقبه بستری بی‌نظیر فراهم می‌آورد تا دنیای رؤیایی‌مان را به تصویر بکشیم و از دل آن تصویر خیالی آینده‌ای به منصه‌ی ظهور می‌رسد که به‌نوبه‌ی خود بسیار شگفت‌انگیز است. در همین راستا می‌توانید از مجموعه تجسم خلاق زیر نظر دکتر آرام بهره بگیرید. در این مجموعه می‌توانید یاد بگیرید که چطور قانون جذب را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار داده یا آن که چطور به موفقیت شغلی و مالی دست پیدا کنید. این مجموعه شرایطی را برای شما فراهم کرده است که آرامش ذهنی، مالی و احساسی را به طور همزمان تجربه کنید. کافی است در دوره‌های تخصصی مجموعه تجسم خلاق ثبت نام کنید.


کد مطلب: 752024

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/752024/مراقبه-چند-قدم-ساده-یاد-بگیرید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com