پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

آژانس تولید اورانیوم برای رآکتور تهران را تأیید کرد

پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 751524
آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز فعالیت ایران برای طراحی یک نوع ارتقا یافته از سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تأیید کرد.
آژانس تولید اورانیوم برای رآکتور تهران را تأیید کرد
به گزارش جهان نيوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه تأیید کرد که ایران مراحل تحقیق و توسعه برای ارتقای سوخت موردنیاز در رآکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش مهر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رافائل گروسی مدیر کل آژانس امروز (چهارشنبه) کشورهای عضو را در جریان آخرین تحولات مربوط به برنامه‌های ایران برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه تولید اورانیوم فلزی- که بخشی از هدف اعلانی این کشور برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است- قرار داد».

در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسید، ایران به برنامه‌های خود برای تولید اورانیوم فلزی از اورانیوم طبیعی و سپس تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرده است.

همچنین طبق گزارش آژانس انرژی اتمی، ایران روز چهارشنبه به اطلاع این نهاد رسانده است که «هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه این کشور وجود ندارد» و اینکه «بهسازی و نصب تجهیزات مرتبط با فعالیت‌های تحقیق و توسعه مذکور پیش از این در کارخانه تولید صفحه سوخت در اصفهان آغاز شده است».

این در حالی است که روز گذشته «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اظهار داشت: «فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران آغاز شد».

وی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس روز چهارشنبه با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، گفت: «این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود».

غریب آبادی با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است، گفت: «این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت‌های جدید قرار خواهد داد».

وی همچنین افزود: «تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اکبر
Iran, Islamic Republic of
جهان جان ، 3 ساله تبلیغ میکنید مراکز هسته ای ما در برجام به باد رفت ، حالا میگویید سوخت رآکتور ظرف چند روز تولید کرده ایم وبه تایید آژانس هم رسیده ، کدامیک باور پذیر است؟
Iran, Islamic Republic of
رآکتور تهران را چه کسی وارد کرد؟؟؟