کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ رای مثبت داد

25 دی 1399 ساعت 8:56

چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه برای دومین بار در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح شد.


به گزارش جهان نیوز، دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که در طول چهار سال، برای ۲ بار در مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفت و این استیضاح به تصویب رسید.

بر اساس گزارش ایرنا، در قطعنامه استیضاح ارائه شده از سوی دموکرات‌ها، ترامپ به «تحریک برای شورش» متهم شده است. 

این مجلس پس از بحثی پنچ ساعته، حوالی ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه وارد رأی‌گیری برای استیضاح شد که ۲۳۲ نفر با آن موافقت و ۱۹۷ نفر با آن مخالفت کردند.

۱۰ نفر از جمهوری‌خواهان نیز به نفع موافقان استیضاح ترامپ رأی دادند. ضمن آنکه پنج نماینده نیز از رأی دادن امتناع کردند.

این رأی‌گیری یک هفته بعد از یورش معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری به ساختمان کنگره انجام می‌شود.

سرعت پیشبرد این رأی‌گیری و حمایت جمهوری‌خواهان از آن، خشم قانونگذاران آمریکایی از نقش ترامپ در تحریک معترضان برای حمله به ساختمان کنگره را نشان می‌دهد. 

پرونده استیضاح پس از این باید به سنا ارسال شود تا در تاریخی که توسط میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان با موافقت چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در این مجلس تعیین می‌شود، محکمه استیضاح تشکیل شود.

در صورتی که استیضاح در سنای آمریکا با رأی دو-سوم سناتورها رأی بیاورد؛ ترامپ از کار برکنار می‌شود و اختیارات دولت به مایک پنس معاون وی سپرده خواهد شد.

ترامپ تا پایان رسمی دولت خود تنها یک هفته فاصله دارد و مشخص نیست سنا برای محکمه چه زمانی تشکیل جلسه خواهد داد.

دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا امتناع کرده و گفته در مراسم تحلیف «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد.

جیم مک‌گاورن، رئیس کمیته آیین‌نامه‌های مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استیضاح ترامپ حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره را «خائن» و «تروریست‌های داخلی» توصیف کرد.

جیسون اسمیث قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح ترامپ با توجه به اینکه تنها ۷ روز از دوران ریاست‌جمهوری او باقی مانده را اقدامی «بی‌ملاحظه» توصیف کرد.

شبکه خبری سی‌آن‌ان نوشته دومین استیضاح ترامپ به عزل او از قدرت منجر نخواهد شد و او ریاست‌جمهوری‌اش را به پایان خواهد رساند، زیرا عزل او از قدرت مستلزم رأی آوردن طرح استیضاح در مجلس سنا است.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

ترامپ ممنوع از توییتر، از تلویزیون نظاره گر استیضاح خود است
رسانه‌های آمریکایی چهارشنبه شب به وقت تهران از وضعیت رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه برگزاری جلسه استیضاح وی خبر دادند و گزارش دادند که «دونالد ترامپ» بدون هوادار و ممنوع از استفاده از توییتر مجبور به تحمل این وضعیت شرم آور تاریخی است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ترامپ به دلیل ممنوعیت دائمی از استفاده از توییتر بعد از بلوای هفته گذشته از سوی هواداران خود در کنگره آمریکا، دیگر از طریق توییتر عقده گشایی نمی‌کند.

نانسی پلوسی: ترامپ باید برود
«نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا او را «خطری آشکار» علیه کشورش توصیف کرد. 

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا جلسه رایزنی درباره استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا به دلیل تحریک معترضان برای حمله به ساختمان کنگره در هفته گذشته را برگزار کردند.

پلوسی در این جلسه گفت: «ترامپ باید برود. او خطری آشکار و بالفعل علیه کشوری است که همه ما دوست داریم.»


کد مطلب: 751495

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/751495/مجلس-نمایندگان-آمریکا-استیضاح-ترامپ-رای-مثبت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com