جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵

ربیعی: دولت منتقد مصوبات کمیسیون تلفیق است

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 751335
همکاران اقتصادی ما در دولت، انتقاداتی به مصوبات کمیسیون تلفیق دارند و نیاز بود گفتگوی‌های بیشتری صورت بگیرد.
ربیعی: دولت منتقد مصوبات کمیسیون تلفیق است
به گزارش جهان نيوز، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری با  اصحاب رسانه اظهار داشت: عصر دیروز جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار شد. در ابتدای جلسه پیرامون لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت و مباحثات اولیه کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه و برخی تغییرات مطرح شده بحث و بررسی صورت گرفت.

ربیعی افزود: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه‌ها و اجتناب از اختلافات احتمالی، اعضای  جلسه متفق بودند که راه حل، هماهنگی و مفاهمه است، لذا تصمیم گرفته شد جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و تعدادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق در خصوص منابع و سپس مصارف تشکیل شود. طرفین استدلال‌های یکدیگر را شنیده تا زمینه نزدیکی دیدگاه‌ها فراهم شود.

وی تاکید کرد: در ادامه یکی از محورهای ابلاغی مقام معظم رهبری در جلسه ستاد مبنی بر توجه به جهش تولید، در خصوص حمایت از تولید و پیشگیری از توقف واحدهای صنعتی مصوب شد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به شرایط موجود اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰، به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال، و با هدف امکانپذیر کردن وصول مطالبات مالیاتی از بنگاه‌های تولیدی غیردولتی، مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا برای بنگاه‌هایی که برنامه احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید رسیده است، به حداکثر ۶۰ ماه افزایش می‌یابد.

ربیعی گفت: به ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید اجازه داده می شود تا به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی که طرح احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید آن ستاد رسیده است، نسبت به تعویق یکساله و فقط برای یک بار اجرائیه هایی که به درخواست سازمان‌های امور مالیاتی کشور، تامین اجتماعی، شرکت های آب، برق، گاز، شبکه بانکی و شهرداری ها علیه بنگاههای مذکور صادر شده است و در صورت تعیین تکلیف، استمهال و تقسیط بدهی ها توسط ستاد مذکور اقدام کند.
وی افزود: دستگاه‌های مزبور و بانک‌ها می‌توانند در صورت تصویب ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به تعویق اجراییه های مربوط اقدام کنند.

سخنگوی دولت گفت: اعتبار زمانی مصوبه جلسه چهل و چهارم مورخ ۱۴ دی ماه ۹۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص چک های تضمینی به مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه تمدید می‌شود. تبصره آن این است که چنانچه لایحه مورد رسیدگی در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص، طی شش ماهه مذکور مصوب و ابلاغ گردد، قانون جدید ملاک عمل خواهد بود.

ربیعی گفت: هچنین هیات وزیران با توجه به فعالیت شبانه روزی کارکنان آزمایشگاه‌های تشخیص طب در بیمارستان ها و مراکز درمانی شبانه روزی دولتی و غیردولتی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق آنها، آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهروری کارکنان بالینی نظام سلامت اصلاح و شاغلان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به زمره شاغلان بالینی اضافه کرد.

وی ادامه داد: تقلیل ساعت کاری از جمله مواردی که به موجب قانون ارتقاء بهره روی کارکنان بالینی نظام سلامت شامل این افراد می‌شود. اصلاح آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت بود که به موجب این اصلاحیه وزارت ارتباطات و فناورری اطلاعات موظف است از طریق سازمان‌ها و شرکت های تابعه خود، در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که با ماموریت توسعه شرکت های مورد حمایت و با سرمایه حداقل یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می شود مشارکت کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اتفاق مهم دیگری که در روزهای گذشته رخ داد، حمله به ساختمان کنگره آمریکا بود. این البته با همه ابعاد عظیمش یک مسئله داخلی آمریکاست که ما علاقه ای به ورود به آن نداریم اما آنچه برای ما مهم است، هشدارهایی است که ما از تقریباً ابتدای دولت ترامپ درباره پیامدهای قانون شکنی و یکجانبه‌گرایی رژیم ترامپ می‌دادیم و بارها تکرار کردیم که سیاست قلدری محدود به ملت ایران نخواهد ماند.

ربیعی تاکید کرد: هزینه سکوت و گاهی همراهی منتقدان ترامپ در داخل آمریکا با سیاست‌های ضد ایرانی او، سرانجام گریبان آمریکایی‌ها را در کشورشان نیز گرفت. 

وی افزود: در چهارسال گذشته، این شر بزرگ، فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرده و  زندگی عادی  مردم را تحت تاثیر قرار داد و تعادل معیشتی را در جامعه به هم زد.

ترامپ، سخن از فروپاشی جامعه ایران می‌گفت و با صدای بلند اظهار می‌داشت که آنچنان عرصه را بر زندگی ایرانیان تنگ خواهد کرد که جامعه را به شورش وادارد و از سقوط سه ماهه و یک ساله ایران سخن می‌گفت.

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته عده ای هم در داخل کشور خودمان هم نخواستند و هنوز هم نمی خواهند در مورد این شرارت بی سابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم ترامپ بر مردم ایران را نادیده انگاری می‌کردند تا جایی که با درصدبندی‌های عجیب و غریب، عامدانه سهم کمی برای این یاغی‌گری بین المللی اختصاص می دهند.

ربیعی گفت: این در حالی است که دولت برای ایجاد شرایط مقاومت، دور کردن شر جنگ‌طلبی ترامپ و نیز حفظ معیشت و سلامت مردم، مسیر سخت و دشواری را پیمود به نحوی که در دوران کرونا حتی برای خرید واکسن و دارو با مشکلات زیادی از سوی دولت و خزانه‌داری آمریکا مواجه بودیم.

وی افزود: شکست واقعی سیاست قلدری، نه در انتخابات آمریکا بلکه آن روزی اتفاق افتاد که رژیم ترامپ به طور بی‌سابقه‌ای در شرارت هایش علیه ایران، در سازمان ملل تنها ماند و سه بار شکست فضاحت بار را تجربه کرد و در دادگاههای بین‌المللی نیز به طور ناباورانه‌ای در برابر دولت ایران محکوم شد.

سخنگوی دولت گفت: اما در این ۴ سال، این مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت بود که باعث شکست تحریم های ظالمانه ترامپ علیه مردم ایران شد.

ربیعی اظهارکرد: مردم رنج کشیده و صبور ایران این تحریم های ظالمانه ترامپ و شرارت‌هایی که علیه ایران انجام داد را هرگز فراموش نخواهند کرد و امیدواریم نتیجه مقاومت مردم در به عقب رانده شدن تحریم‌های ظالمانه به زودی محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به مساله کرونا، گفت: متاسفانه بالاخره ردپای کرونای انگلیسی در ایران دیده شد و به مردم توصیه می‌کنیم تبدیل وضعیت برخی شهرها به زرد نباید برای ما فریبندگی ایجاد کند و نباید دچار نوعی خوش خیالی یا آسودگی خیال شویم زیرا با توجه به تنوع منطقه‌ای، زیستی و قومی در ایران که زمینه جهش مختلفی را دارد غفلت از رعایت پروتکل ها موجب افزایش و خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: تولید واکسن داخلی در ۳ مسیر و همچنین تولید مشترک در حال پیشرفت است و هر هفته گزارش آن به ستاد ملی ارائه می‌شود.

ربیعی گفت: بنابر استراتژی اطمینان سازی به جامعه با ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق،  سامانه هوشمند برای توزیع واکسن طراحی شده که وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت‌بندی ها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفافی در آن قابل رویت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این راستا سند ملی برنامه واکسیناسیون براساس شواهد علمی و اخلاقی در چهار فاز تدوین و در آن اولویت دریافت واکسن با جزییات تعیین شده است. بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا خارج از این اولویت بندی به هیچ فردی واکسن تزریق نخواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: هم چنین دولت سیاست افزایش تست را با شدت و جدیت دنبال می‌کند. امیدواریم که برخی مسئولان استانداردهای دوگانه را در رعایت پروتکل های بهداشتی کنار بگذارند و مسئولانه رفتار کنند. متاسفانه عدم مراعات هشدارهای بهداشتی در جریان برخی سفرهای مسئولان و برخی مراسم تشییع و خاکسپاری از نظر مسئولان کنترل نگران کننده است.

ربیعی ادامه داد: انتظار می رود همگان به مراعات پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند. مصونیت و پیروزی بر ویروس کرونا سخت نیست اما به شرطی که توصیه های ساده و روشن بهداشتی توسط همگان را رعایت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه روز گذشته سالگرد تشکیل شورای انقلاب بود، گفت: تشکیل این شورا اقدامی بی سابقه در تاریخ انقلاب ها است. نگاهی اجمالی به شورای انقلاب و مباحث دموکراتیک شورا به خوبی تفاوت انقلاب اسلامی و انقلاب های کلاسیک دنیای آن روز را که بر عنصر نظامی و مسلحانه تاکید عمده داشت را نشان می دهد.

سخنگوی دولت گفت: مباحث مطرح شده در این شورا نشان از ترکیب جمهوریت و اسلامیت است و ایده‌های مطرح شده در دل آن شورا  هسته اولیه مردم‌سالاری دینی را در کشور عملیاتی کرد.

ربیعی تاکید کرد: ترکیب شورای انقلاب نشان می دهد که برخلاف انقلاب های آن عصر این انقلاب یک انقلاب مسلحانه و نظامی بنیاد نبود، بلکه از همان ابتدا مردم بنیاد بوده است و بر محور یک انقلاب بزرگ اجتماعی و به تعبیر امام «همه با هم» استوار شده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی رفع تنش‌ها میان ایران و آمریکا، گفت: آنچه آمریکا باید انجام دهد توقف قانون‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی و قطعنامه های شورای امنیت است. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد.

سخنگوی دولت گفت: ایران بارها اعلام کرده که اگر آمریکا تعهداتش را انجام دهد و تحریم ها را رفع کند، ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازخواهد گشت. این هم نیازی به مذاکره ندارد اما برخی کشورهای قبلی می‌خواهند مواردی که قبلا مذاکره شده است و در برجام آمده است را دوباره مذاکره کنند که چنین چیزی از نظر ما ممکن نیست.

ربیعی گفت: البته ایران، چین و روسیه صراحتا مخالفت خودشان را با این موضوع اعلام کردند. اگر دولت بعدی آرمیکا به تعهداتش عمل کند و روش‌های گذشته را کنار بگذارد امکان اینکه در چارچوب‌های قانونی به معنای اینکه زبان مشترکی بین ما پیدا شود، وجود دارد. ما نیازی به مذاکره نداریم، برگشت به تعهدات به طور متقابل نیازی به گفتگو و مذاکره ندارد و مواردی که قبلا در مورد آنها بحث شده و ما حدود برجام را مشخص کردیم، اضافه کردن آنها بر برجام مورد قبول ما نیست و درخصوص این مسائل هم نیازی به مذاکره نداریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس گفته لایحه بودجه به نحوی تنظیم شده که بیشترین عواید آن نصیب دلالان و سودجویان می‌شود و ثمره کسری آن برای مردم جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نخواهد داشت، از سوی دیگر رئیس کمیسیون تلفیق گفته این بودجه برای فروپاشی نظام تنظیم شده است، پاسخ دولت به این ادعاها چیست، اظهار کرد: من می‌خواهم پاسخ‌هایی که می‌دهم در جهت همدلی بیشتر برای آینده باشد، زیرا نیاز داریم خارج از هیاهوها وتنازعات بیهوده بودجه مناسب را برای آستانه قرن جدید و دورانی ترامپ شکست خورده است، ببندیم.

سخنگوی دولت گفت: لایحه بودجه محصول مطالعات همه جانبه کارشناسان خبره دولت با توجه به الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده است. این بودجه براساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است. کلی گویی درخصوص بودجه از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان خواهد شد، جمله درستی نیست. یا اینکه می‌گویند بودجه باعث فروپاشی نظام می‌شود یا دوست دیگری گفته است دولت ارزها را پنهان کرده است.

ربیعی گفت: امروز تعابیری غیراقتصادی و غیرکارشناسی زیادی امروز بیان می‌شود. این به مصلحت جامعه نیست. مصادیق این کلی‌گویی‌ها باید مشخص شود تا ما بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. الان من چه پاسخی می‌توانم به این ادعا بدهم؟

وی افزود: سخنانی نظیر اینکه لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام است اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است، بیشتر نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت است. ما که نمی‌خواهیم منازعه سیاسی کنیم. اگر قرار است پاسخ داده شود، به ما بگویند کدام تصمیم کجا مورد رانت و سواستفاده و دلال بازی می‌شود و کجا باعث فروپاشی نظام است و شما چه تصمیم جایگزینی دارید؟

سخنگوی دولت اظهار کرد: این حرف‌های بی محاسبه و سیاسی هیچ دردی را از دردهای مردم ترحیم‌زده و نگران از کرونا دوا نمی‌کند. ارزیابی‌های دقیق کارشناسی از روند تصمیم‌سازی های گذشته نشان می‌دهد که جدای از عوامل بیرونی و تحریم‌های اقتصادی، مهمترین عاملی که باعث بروز نوسانات عدیده در فضای اقتصادی کشور و معیشت مردم می‌شود، برخی تصمیم‎سازی‌های اقتصادی و راهبردی غیرکارشناسی و خلق الساعه است.

ربیعی گفت: این تصمیمات ریشه اصلی تشدید نوسانات بازار و افزایش تکانه‌های تورمی است. در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی ثباتی در اقتصاد شود برخلاف منافع ملی و عمومی و مردم است و باید از آن پرهیز کنیم. دولت بودجه سال آینده را شفاف، در منظر افکار عمومی قرار داده است.  

وی تاکید کرد: افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز، قطعا ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد. تعرفه‌ها اگر در مجلس تصویب شود، قطعا باعث تورم خواهد شد. البته در زوهای اخیر خبر تصمیم برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ و افزایش آن به ۱۷۵۰۰ تومان شنیده می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این تصمیم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است.

سخنگوی دولت گفت: امروز بدون درک شرایط زندگی مردم در هر دوره تاریخی خود، نمی‌توانید قضاوت کنید. خیلی ها امروز درباره کوپن در دوران جنگ تحمیلی قضاوت می‌کنند اما باید منابع دولت آن زمان را در نظر بگیرید و ببینید سیاست کوپن آن زمان درسته بوده یا غلط؟ زندگی مردم در بحران‌ها باید حمایت شود.

ربیعی گفت: ما اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را با همه اشکالاتی داشت، برای حمایت از زندگی مردم در دوران بحران تحریم اتخاذ شد. وقتی یک اقتصادی در تعادل نباشد و فشار بین‌المللی زیاد برای برهم زدن تعادل اقتصادی و فشار بر زندگی مردم وجود دارد، ناچار تصمیماتی اتخاذ می‌شود تا از زندگی مردم حمایت شود.

وی افزود: خیلی از دولت‌ها در شرایط خاص عدم تعادل تصمیماتی را می‌گیرند. ما هم در شرایطی  که امیدواریم فشار حداکثری به پایان می‌رسد، قطعا سیاست های حمایتی مردم در دوران گذار را مدنظر قرار خواهیم داد و در شرایطی که ارز به یک قیمت تثبیت شده رسید، آن زمان می‌شود شکل دیگری تصمیم‌گیری کرد. ما صراحتا اعلام کردیم ارز ۴۲۰۰ تومان را باری تامین کالاهای اساسی قرار دادیم و هرکسی سو استفاده کرده باشد، به قوه قضائیه معرفی می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: این ارز را در تصمیم دولت و در لایحه پیشنهادی به نحوی پیش بینی کرده بودیم و اگر شرایط را شرایط رو به تعادل می‌دیدیم، معتقد بودیم ما به التفاوت این ارز را باید در جهت قدرت خرید مردم مصرف کنیم. ما در بودجه تلاش کردیم ۲۵ درصد افزایش حقوق بدهیم، فوق العاده ویژه بازنشستگان و فرهنگیان را پرداخت کنیم. ما در شرایط اقتصادی امروز که سفره مردم نسبت به قبل خالی شده است، تصمیماتی را نیاز داشتیم بگیریم.

ربیعی گفت: من می‌شنوم که این تصمیم ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خودش رانت زا بوده، اما در دوره خودش با بیشترین دقت انجام شده است و اگر هم رانتی صورت گرفته و کسی می‌شناسد به قوه قضائیه معرفی کند.

وی افزود: آنچه ما در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم، طوری بود که اگر به شرایط متعادل رسیدیم در این مرحله هم باید از زندگی مردم حمایت کنیم و آن را تبدیل به نوعی افزایش قدرت خرید مردم کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
.
Iran, Islamic Republic of
مشکل بنده چه ارتباطی با آمریکا دارد؟.
Iran, Islamic Republic of
«دم خروس» بیرون زد
ادعای «فائزه هاشمی» حامل یک پیام بود و آن اینکه، اصلاح‌طلبان بودند که پیروزی «ترامپ» برای آنها مهم بود....
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
....