پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۸
خطیب‌زاده در نشست خبری:

پول‌های بلوکه شده ایران در کره به سرعت بازگردد/ بازرسان آژانس اخراج نمی‌شوند

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 751233
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ماده ۶ قانون لغو تحریم‌ها به توقف نظارت‌های فراپادمانی اشاره دارد که به معنای اخراج بازرسان آژانس اتمی نیست.
واکنش خطیب‌ زاده به خبر اخراج بازرسان آژانس
به گزارش جهان نيوز، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: «چویی جونگ کان» قائم مقام وزیر امور خارجه امروز با ظریف وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. دیروز هم با آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو داشت.

وی افزود: در دیدار‌های هیئت کره جنوبی با مقامات وزارت امور خارجه درخصوص پول‌های بلوکه شده ایران مباحثی مطرح شد و طرف کره‌ای سوالات فنی در مورد نفتکش این کشور داشت.

خطیب زاده ادامه داد: موضوع سفر مقامات کره اى از قبل برنامه ریزى شده بود و پول هاى ایران باید به سرعت در اختیار ایران قرار بگیرد، اما به یک فرمول کاملا مشخصى نرسیدیم و این‌ها در تاریخ روابط دو کشور باقی می‌ماند، ما دوباره تاکید می‌کنیم که کشور کره منتظر ٢٠ ژانویه ننشیند تا تصمیم گیرى کند چراکه مناسبات در آن زمان فرق خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات ایران درباره سقوط هواپیمای اوکراین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از باب اینکه صلاحیت انحصاری در موضوع پیگرد قضایی متهمان این واقعه داشته است از روز اول با جدیت دادستانی نظامی تهران این موضوع را در دستورکار قرار داد و متهمان را دستگیر کرده و مراحل قضایی در حال پیگیری است و وفق مقررات با جدیت این موضوع در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: ما یک قرارداد معاضدت قضایی با اوکراین در سال ۱۳۸۳ داریم، به رغم این صلاحیت انحصاری در چارچوب آن گفت‌وگو‌های خوبی در دو دور با اوکراین داشتیم که مسائل مختلف فنی و غیرفنی بحث شد. در دور دوم این مذاکرات که در تهران برگزار شد، نمایندگان و مقامات بخش‌های مختلف اعم از نظامی، کشوری، حقوقی، سیاسی و سازمان هواپیمایی با طرف‌های مقابل اوکراینی در فضای کاملا فنی و حرفه‌ای تمامی مباحث را مورد بحث قرار دادند. همچنین دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که به رغم پیگیری‌های متعدد، همچنان طرف اوکراینی تاریخ دقیق را مشخص نکرده است. جمهوری اسلامی ایران از روز اول با جدیت در این موضوع به این پیچیدگی کار خود را انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: البته خطا‌های انجام شده را هم نهاد‌های نظامی و حقوقی اذعان کردند که باید رسیدگی شود؛ وفق ضمیمه ۱۳ معاهده شیکاگو موظف بودیم یک سال پس از وقوع این واقعه گزارش فنی خود را ارائه کنیم و این گزارش می‌توانست تمدید هم شود و در موارد مشابه تمدید‌های مکرر صورت گرفته است. ولی با یک جدیت در سازمان هواپیمایی کشوری و عزیزان فنی، این کار را صورت دادند و هم به صورت ویدئو کنفرانس و هم در نهم دی ماه به صورت کتبی به طرف‌های ذیربط ارسال و همه کشور‌های ذیربط دریافت آن را تایید کردند.

وی گفت: طبق استاندارد‌های هواپیمایی ۶۰ روز فرصت دارند تا نظرات فنی خود را در خصوص گزارش فنی ارائه شده دهند، سازمان هواپیمایی کشوری ما می‌تواند آن را تکمیل و رسما منتشر کند. ایران با جزییات و دقت این کار را صورت داده است. اتفاقا رویکرد برخی کشور‌ها و ورود برخی عناصر شناخته شده ورشکسته به این پروسه‌ها نشان می‌دهد تا چه حد برخی به دنبال سیاسی کردن این موضوع هستند و به دنبال حل آن نیستند، آن‌هایی که با پروند‌های قبلی آشنا هستند می‌دانند برخی جرایم بسیار کوچک‌تر سال‌ها طول می‌کشد رسیدگی قضایی مستقل و روند عادلانه طی شود. در این موضوع به این بزرگی فشار بیش از حد برای سرعت، نه تنها منطقی نیست، بلکه در چارچوب زمان‌ها و ضرب الاجل‌های تعیین شده هم نیست.

خطیب زاده با بیان اینکه باید رسیدگی عادلانه و مستقل و ایفا کننده حقوق قربانیان صورت بگیرد تاکید کرد: ایران در دو دور مذاکره با اوکراین موضوع پرداخت‌ها را مطرح کرد، ولی طرف اوکراینی همکاری لازم را نداشت. ایران برای نشان دادن حسن نیت خودش پرداخت دیه یکسان به قربانیان فارغ از ملیت‌های خود را در دستور کار قرار داد که این هم اقدامی دیگر در جهت نشان دادن حسن نیت ایران بود؛ جمهوری اسلامی ایران به نیابت‌های قضایی اوکراین در چارچوب معاضدت قضایی پاسخ داده و همکاری‌های لازم را انجام داده است.

وی افزود: دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی و مستقل این موضوع را پیگیری و پاسخگو بوده است، قطعا اسیر سیاست زدگی و فشار‌های ساختگی عناصر ورشکسته نخواهد شد. ما به خانواده‌های قربانیان و سازمان‌های بین‌المللی پاسخگو خواهیم بود، ولی اجازه نخواهیم داد این سیاست زدگی بر این پرونده فائق شود.

قانون مجلس به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ این قانون کاملا روشن است، احتمال دارد به بند۶ قانون می‌خواهد ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی طرف‌های متعهد به تعهداتشان انجام ندهند نظارت‌های فراپادمانی پایان می‌یابد و این به معنای اخراج بازرسان نیست.

وی همچنین درباره زمان اجرای قانون اقدامات راهبردی توسط ایران نیز گفت: فکر می‌کنم هفته آخر فوریه زمان اجرای قانون اقدامات راهبردی توسط ایران باشد. دقیق‌تر از آن را می‌شود از ستاد برجام یا اداره‌کل حقوقی پرسید.

خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: متولی مذاکرات در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران بانک مرکزی است، وزارت خارجه، چون هماهنگ کننده روابط خارجی است هدایت می‌کند، عدد و رقم و جزییات را بانک مرکزی حتما دقیق می‌گوید.

وی با تاکید بر اینکه امکان عدم پرداخت وجود ندارد، قانون جنگل که حاکم نیست. هیچ وقت دولت کره نگفته نمی‌خواهد این پول را بدهد، ضمن اینکه دولت کره نتوانسته به تعهداتش عمل کند و پاسخگو باشد و در تاریخ روابط دو کشور باقی می‌ماند. هیچ وقت نگفته این پول را پرداخت نمی‌کند، ولی بهانه‌هایی را مطرح کرده و هر چه زودتر به این بهانه‌ها پایان دهند و پول ایران را آزاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه تروئیکای اروپا در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد گفت: ما گرفتاری بزرگی با برخی کشور‌های اروپایی داریم و آن این است که برخی از کشور‌های اروپایی به عنوان امضا کنندگان و مشارکت کنندگان برجام وظایف قطعی داشتند و متاسفانه نه تنها به وظایف خود عمل نکردند بلکه شریک آمریکا در نقض برجام بودند، این کشور‌ها بهتر می‌دانند آنچه امروز توسط ایران در خصوص کاهش تعهدات انجام می‌شود، وفق برجام و در چارچوب برجام و در ذیل بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام است و اقدامات ایران برای حفظ برجام است. مهمتر از همه، این سه کشور اروپایی بهتر می‌دانند آنچه در ایران رخ می‌دهد، نشانه یک بیماری و معضل است نه ریشه یک معضل.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه ایران انجام می‌دهد در پاسخ به یک ریشه مشکل بزرگ است و آن نقض مکرر و تمام و کمال برجام در ابعاد رفع تحریمی توسط آمریکا و اروپاست؛ اگر کشور‌های اروپایی می‌خواهند اقدامات ایران که همه برگشت پذیر است و به راحتی و سرعت برگشت پذیر است به عقب برگردد، بهتر است این کشور‌ها به اجرای تعهدات خودشان برگردند و ریشه را درمان کنند که نقض پیمان‌ها توسط آن‌ها و اروپایی‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: اینکه مسکنی بزنیم تا تب بیماری نشان داده نشود، حل بیماری نیست، حل بیماری در اجرای کامل تعهدات آن روز که اروپا و آمریکا به اجرای تعهدات خود برگردند ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. اجرای موثر در مقابل اجرای موثر.

دستور جنگ علیه دموکراسی در آمریکا از اتاق فرمان ترور سردار سلیمانی صادر شد
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات داخلی اخیر در آمریکا و ورود هواداران ترامپ به کنگره بیان کرد: این اتفاقات برای همه داستان گویی مطلق بود؛ شرم آورترین دولت آمریکا به شرم آورترین وضع ممکن در حال اخراج از کاخ سفید است و بدون هیچ پوششی و لخت و عریان اقداماتی را که چندین سال علیه ملت دیگر با زور و قلدری و قانون گریزی و زدن و کشتن و شکستن جلو برده بود در خانه خودش رخ داد.

خطیب زاده افزود: همان اتاقی که دستور شهید سلیمانی را داد، همان اتاقی که دستور جنگ تمام عیار بر علیه ملت ایران داد، همان اتاقی که شریک جنایات علیه ملت ایران بود، همان اتاق جنگ بر علیه دموکراسی در داخل آمریکا را صادر کرد. این وعده تاریخ است که هیچ اقدامی را نمی‌کنید، مگر اینکه نتیجه آن را خواهید دید.

وی اظهار کرد: خوشحال نیستیم درد و رنج مردم آمریکا را ببینیم، ولی آن‌ها قربانیان سیاست‌های جنگ طلبانه زمامداران خود هستند، بسیاری از خون‌های به ناحق ریخته شده توسط زمامداران آمریکا رخ داده است. آمریکا باید روزی پاسخگوی این خون‌های به ناحق ریخته شده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به ادعای پامپئو درباره کاربرد سلاح شیمیایی توسط ایران خاطرنشان کرد: آمریکا همان کشوری است که وقتی فاجعه حلبچه رخ داد تمام دستگاه‌های تزویر و زر و زور خود را به کار انداخت که ایران را مسبب این اتفاق معرفی کند، ولی به خوبی می‌دانستند صدام چه جنایتی علیه ایران و کرد‌های عزیز ما انجام داده است. این همان کشوری است که در روز‌های پایانی تمام تلاش خود را می‌کند که واقعیات را مخدوش کند.

خطیب‌زاده گفت: آمریکا شریک جنایات شیمیایی صدام حسین بر علیه ایران است و اتهامات ساختگی آنقدر بی اساس و ساختگی است که بعید می‌دانم آن‌هایی که در کاخ سفید هستند وقتی می‌نوشتند باور کنند. برای نمایش هم شده اسم آلمان را می‌نوشتند، البته این‌ها ارزش جواب دادن ندارد و محکوم است. ایران قربانی اصلی سلاح‌های شیمیایی است.

از تغییر رویکرد عربستان و امارات استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تغییر رویکرد عربستان و امارات در قبال ایران  تصریح کرد: همیشه به صورت روشن گفتیم هر لحظه این کشور‌ها مسیر غلط خود را اصلاح و به واقعیات روابط و منطقه توجه کنند، آغوش ما باز است.

وی ادامه داد: به محض اینکه کویت اعلام کرد تحولاتی برای حل و فصل موضوعات در خلیج فارس است استقبال کردیم و همچنان با خوش بینی نگاه می‌کنیم و امیدواریم مسیری که ایجاد شده ادامه یابد و بتوانیم به سازوکار منطقه‌ای در راستای ثبات منطقه‌ای دست یابیم.

ارمنستان و آذربایجان به دنبال ایجاد روابط منطقی‌تر هستند
خطیب زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص ساخت سه پایگاه نظامی توسط ترکیه در جمهوری آذربایجان گفت: آنچه در نهم نوامبر و تفاهمنامه‌ای که انجام شد چارچوبی است که ما استقبال کردیم و ارمنستان و آذربایجان به دنبال غیرنظامی کردن منطقه و ایجاد روابط منطقی‌تر هستند. هر اقدامی که به این مسیر کمک کند درست است و در غیر این صورت غیرسازنده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خرید واکسن و اینکه گفته می‌شود ایران واکسن را سیاسی می‌کند، اظهار کرد: از همکاران در وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آشکار مسائل را به اطلاع عموم برسانند. اتفاقا موضوع کرونا غیر سیاسی‌ترین موضوعی بوده که ایران از روز اول با آن درگیر بوده است و از نگاه آن‌ها سیاسی‌ترین موضوعی بوده که وقیحانه سعی کردند علیه ایران از آن استفاده کنند؛ یادتان هست می‌گفتند کاری که فشار حداکثری شکست خورده آن‌ها نمی‌تواند انجام دهد کرونا با ایران می‌کند. امروز همان رویکرد سیاسی زده را از مسیر دیگری دنبال می‌کنند، رویکرد ما هیچ وقت سیاسی زده نبوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در مرحله واکسن سال‌هاست که محصولات خود را پیش فروش کرده‌اند و اگر اقداماتی را انجام می‌دهند از باب نمایش‌های فریبکارانه است.

خطیب زاده با اشاره به تولید مشترک واکسن با کوبا افزود: ما عضو کواکس هستیم و از روز اول می‌دانستیم آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های اروپایی چه مضایقی را برای ما اعمال می‌کنند ما واکسن‌های دیگر را انتخاب کردیم، اینکه چه واکسنی استفاده شود از نظر فنی با وزارت بهداشت است. اصلا هیچ وقت و هیچگاه در طول این مسیر بر خلاف کسانی که دوست داشتند استفاده سیاسی کنند، نگاه ما سیاسی نبوده است.

تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا در دستور کار است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به موضوع تلاش‌های ایران برای خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: ایران ماه‌هاست که از مجاری مختلف مسیر خرید واکسن کرونا را پیگیری کرده است و ما به عنوان وزارت خارجه این موضوع را از مجاری مختلف از جمله رایزنی با کشورهایی، چون کوبا، چین و هند پیگیری کردیم و اکنون تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا در دستور کار است، واکسنی که شناخته شده است و فکر می‌کنم در مرحله سوم تست بالینی قرار دارد.

وی درباره موانع سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف ایران در سوریه اظهار کرد: یکی از زمینه‌های همکاری با سوریه، همکاری‌های اقتصادی است، در زمینه همکاری اقتصادی، وزارت خارجه فقط تسهیل‌کننده است و دستگاه‌های دیگر برحسب قانون مسئولیت‌های اصلی را دارند، در چارچوب وظایف و اختیارات خود هیچ کاری را فروگذار نکردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه ملاقات‌های مکرری میان مقامات دو کشور ایران و سوریه انجام شده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث سفر وزیر خارجه سوریه به ایران، همکاری‌های اقتصادی بود. آقای خاجی نماینده ویژه ایران، در تماس مکرر با مقامات سوری هستند؛ من با سفیر سوریه در این رابطه دیدار کردم، وزارت خارجه تمام تلاش خود را کرده و باز هم انجام می‌دهد. روابط با سوریه در ابعاد اقتصادی گسترش نیافته است، از دستگاه‌های مسئول نیز این سوال را بپرسید که کار جلو برود.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره تحریم فالح فیاض و گروه حوثی‌های یمن توسط آمریکا، گفت: بعید نیست دولت ورشکسته آمریکا در روز‌های پایانی میراث دیگری از خود به جای بگذارد و اقدام نابخردانه دیگری را انجام دهد البته این اقدامات محکوم است. اقدام آمریکا درباره حوثی‌ها و فالح فیاض محکوم و ملال‌آور شده است، اینکه مسئول یک نهاد قانونی و دولتی عراق این چنین مورد هدف آمریکا قرار بگیرد، نه تنها محکوم بلکه ناظر به شکست ان‌ها است.

خطیب‌زاده ادامه داد: آمریکایی‌ها در عراق از اخراج نگران هستند، آن‌ها در یمن نیز سال‌ها از یک جنگ نابرابر و شرم‌آور حمایت کردند، ۲۰ میلیون یمنی در محاصره قرار گرفتند و این محاصره بدون حمایت آمریکا ممکن نبود؛ هیچ کشور سرکشی در این منطقه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد مگر آنکه به واقعیت‌های منطقه احترام بگذارد؛ دور نیست که آمریکایی‌ها مجبور به مذاکره با این گروه‌های مسئول و بومی خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترور شهید سلیمانی لکه ننگ بر دامان استکبار است
Iran, Islamic Republic of
ترامپ امروز کوبا را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار می‌دهد
Iran, Islamic Republic of
خالی بستند!!! اخراج نمیشوند بابا!!! نگران نباشید!!!
Iran, Islamic Republic of
جامعه جهانی می‌داند که ایران قربانی تسلیحات شیمیایی است ولی متاسفانه از سال 1981 تاکنون سکوت کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
همدستی جمهوری‌خواهان با ترامپ، خطری برای آمریکاست
Iran, Islamic Republic of
نظامیان آمریکایی نمی‌توانند در سرزمین مهدی موعود(عج) حضور داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
اقدام های واشنگتن دخالتی درحق شخصیت‌های رسمی عراق محسوب می‌شود
Iran, Islamic Republic of
سازمان ملل علیه تروریستی‌خواندن جنبش انصارالله از سوی آمریکا موضع گرفت