پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۳۹

علایق شخصی هاشمی در تفریح و سفر چه بود؟

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 751143
روزنوشت‌ها و خاطرات آقای هاشمی بهترین منبع برای معرفی سبک زندگی وی و خانواده‌اش است. هرچند او در خصوص چرایی و چگونگی ورود فرزندانش به سیاست شفاف‌سازی نکرده است، اما به اینکه هاشمی تفریحاتش را چگونه می‌گذراند و خانواده‌اش چه می‌کردند پاسخ داده است.
علایق شخصی هاشمی در تفریح و سفر چه بود؟
به گزارش جهان نيوز، به‌ اعتقاد بسیاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسیر متفاوتی را در سبک زندگی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آورد. آنان معتقدند که هاشمی پایه‌گذار زندگی اشرافی مسئولان شد و سبک زندگی‌ای که امروز بین دولتمردان وجود دارد، میراث مرحوم هاشمی است، البته در مقابل عده‌ای این سخن را اتهام می‌دانند و برخی هم زندگی اشرافی مسئولان را ناپسند نمی‌دانند.

منتقدان سبک زندگی هاشمی معتقدند که پدیده آقازادگی نیز از دوران ریاست‌جمهوری هاشمی به‌وجود آمد. ورود فرزندان هاشمی به عرصه سیاست موجب شد برخی از زیردستان هاشمی نیز اجازه بدهند فرزندانشان بی‌حساب و کتاب وارد سیاست شدند و در پشت‌پرده از رانت‌های مختلف بهره ببرند.

هاشمی رفسنجانی در مجموعه خاطرات و روزنوشت‌های خود، بخش‌هایی از سبک زندگی خود را روایت کرده است. او همچنین از زندگی خانواده و فرزندانش نیز گفته است.

** علاقه همیشگی به تفریحات لاکچری
به گزارش تسنیم، بخش‌های مهمی از روزنوشت‌ها مربوط به منش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندگی شخصی و گذراندن اوقات فراغت و روزهای تعطیل است. هاشمی رفسنجانی روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را به تفریح، مسافرت، مطالعه در حوزه تاریخ و نگارش کتاب کلید قرآن می‌پرداخت. تفریحات هاشمی بیشتر حضور در مناطق خوش‌آب‌وهوایی مانند لتیان و کیش و یا تفریحات گران‌قیمت همچون جت‌اسکی بوده است.

در خاطرات روز 10 اردیبهشت سال 75 آمده است: «در خانه بودم. کار زیادی نداشتم. درباره شخصیت ذوالقرنین که در قرآن آمده است، مطالعه کردم که علامه [سیدمحمدحسین] طباطبایی، [صاحب تفسیر المیزان]، به‌تبع از ابوالکلام آزاد، [صاحب تفسیر ترجمان القرآن]، ترجیح می‌دهد که همان کوروش باشد؛ گرچه دخول زیادی دراین‌باره نیست. ظهر بچه‌ها جمع بودند.»

در خاطرات روز 6 تیر سال 76 نیز آمده است: «در خانه بودیم. کار مهمى نداشتیم. بیشتر وقتم صرف اصلاح [کتـاب] کلیـد قـرآن شـد... فاطى و بچه‌ها که یک هفته در کیش بودند، مراجعت کردند؛ راضی‌اند.»

یکی از مسائل تعجب‌آمیز در خاطرات آقای هاشمی، تفریح خانوادگی آنها در ایامی مانند 14 خرداد یا تاسوعا  و عاشوراست. بنا بر روزنوشت‌های هاشمی، وی و خانواده‌اش در روز 14 خرداد پس از شرکت در مراسم ارتحال امام برای استراحت و تفریح به لتیان رفته‌اند؛ جایی که هاشمی بیشتر اوقات، تعطیلات خود را آنجا می‌گذراند. البته او در 14 خرداد سال 76 به لتیان نرفت و راهی شمال شد.

در خاطرات آن روز آمده است: «براى نماز و براى ناهار در کنار رودخانه شاهرود [از شاخه‏‌های سفیدرود]، در نزدیکى لوشان توقف کردیم. پیشروها غذا تهیه کرده بودند. ماشین‌هاى عبورى را شمردیم؛ در هر دقیقه، حدود 20 ماشین به‌طرف رشت و حدود هفت اتومبیل از شمال به‌سوى مرکز مى‌رفت. جاده‌ها و هوا و مزارع، مسیر بسیار زیبا و تماشایى است.»

آقای هاشمی در خصوص روز عاشورای سال 71 نیز نوشته است: «امروز عاشوراست. در منزل بودم. حاجیه والده و همشیره فاطمه از منزل اخوى محمد، همراه او آمدند. آقاى [سید محمد] کوثرى هم براى ذکر مصبیت آمد. والده گفتند که مى‌خواهند با اخوى محمود تسویه حساب کنند که بدانند براى امور خیریه و وضعش و اصلاح خانه در بهرمان چه دارند. اخوی محمود آمد. دخترش مرجان هم که از آمریکا آمده است، مى‌خواست مرا ببیند، با خانواده محمود آمدند. ناهار جمع بودیم. از هیأت‌هاى عزادارى برایمان غذا آوردند. فاطى هم پذیرایى کرد. مهدى به قم رفته بود و یاسر هم در عزادارى بود. والده مقدارى از تاریخ اوایل زندگى خانوادگى را تعریف کردند؛ مخصوصاً مسأله سفر پنج‌ماهه ابوى به رفسنجان به‌قصد انتقال زندگى به رفسنجان و مخالفت والده و سرانجام رفتن والده به رفسنجان و برگرداندن ابوى و نیز شروع توسعه خانه بهرمان نوق در زمان غیبت ابوى و تکمیل آن پس از مراجعت ابوى که به وضع فعلى درآمده است.»

آقای هاشمی در خصوص روز 14 خرداد یعنی 5 روز پس از برپایی اعتراضات مردمی در چند شهر مهم کشور، نیز نوشته است: «ساعت ده صبح با هلی‌کوپتر به مرقد امام‌ رفتیم. رؤساى سه قوه، همراه آیت‌الله خامنه‌اى در مراسم  شرکت کردیم؛  صحبت‌هاى رهبرى و شعارهاى  فراوان و... . ‌با هلی‌کوپتر از همان‌جا به محل سد لتیان رفتم. تا ظهر تنها بودم. بعدازظهر حاجیه والده و همشیره فاطمه رسیدند. آقاى [حمید] میرزاده هم آمد. با هم ناهار خوردیم. عصر کم‌کم فاطى، محسن، مهدى و یاسر آمدند. عفت هم ناهار را در پاویون مرقد با خانواده امام مانده بود و عصر آمد. دیروز و امروز به‌طور متناوب رعد و برق و باران داشتیم. این‌گونه هوا در این فصل سال، در سال‌هاى اخیر بى‌سابقه است. گاهى گفته مى‌شود که منطقه در حال تغییرات اساسى جوى اقلیمى است. سد لتیان مملو از آب است و هنوز هم رو به بالا است.»
 
آقای هاشمی و فرزندش یاسر

در خاطرات روز 11 تیر 72 آمده است: «امروز به سد لتیان رفتیم. بچه‌ها و بستگان هم آمدند. عفت و یاسر نبودند. پیش‌ازظهر، همراه عماد و علیرضا و جلال، مدتى قایق پدالى در دریاچه سد راندیم. بعدازظهر نیم‌ساعتى شنا کردم و بقیه روز را استراحت و قدم زدن و مقدارى مطالعه و استماع گزارش‌ها داشتم.»

جت‌اسکی و قایق‌رانی یکی از علاقه‌مندی‌های هاشمی در سفرها بوده است. «بعد از ناهار و استراحت به دریا رفتیم. ساعتی جت‌اسکی سوار شدم. سپس به نخلستان رفتیم؛ جدیدالاحداث است.» (4 فروردین 72) این تفریح روز بعد هم به‌گونه‌ای دیگر تکرار شده است: «عصر، ساعتى جت‌اسکى سوارى کردم و به نقاط دوردست دریا رفتم؛ چون محافظان نتوانستند همراه باشند، ناراحت شده بودند. مقدارى هم در دریا شنا کردم.»
 
یکی از علایق هاشمی به‌خصوص در فصل تابستان، حضور در کنار دریا و شناکردن بود.

آقای هاشمی روزهای نخست سال را معمولاً در کیش می‌گذراند. در خاطرات روز دوم فروردین 75 آمده است: «هوای کیش خوب بود. بیشتر به استراحت و قدم زدن گذشت. به‌خاطر اینکه تعمیر بعد از طوفان در دست انجام است، سامانی نداریم. ساعتی به گشت در جزیره گذراندیم.» یا اینکه در عید سال 76، پس از چند روزی استراحت و تفریح در کیش، همراه با همسر و دخترش فائزه راهی پاکستان می‌شود.

مرحوم هاشمی سیزده‌به‌درها را هم در منطقه تفریحی لتیان به‌سر می‌کرد.

«تا شب در محل سد لتیان بودیم. آقای روحانی و برادر و همسرش آمدند.» (13 فروردین 75)

مجموعه روزنوشت‌های هاشمی به‌نوعی «هاشمی به‌روایت هاشمی» است که سبک زندگی خود از جمله نحوه مسافرت‌ها، گشت‌وگذارها، خوشگذرانی‌ها و تفریحات خود را بیان کرده است.

** لشکرکشی بدون شفافیت به سیاست/ دیپلماسی خانوادگی خانواده آقای هاشمی
مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود به‌وفور از فرزندان و حتی نوه‌هایش نام برده است؛ اما بیشتر از همه از همسرش، برادرش محمد که معاون اجرایی ریاست‌جمهوری و پسر ارشدش محسن که در برهه‌ای رئیس دفتر و رئیس دفتر بازرسی‌های ویژه بود، نام برده است.

فرزندان وی علاوه بر حضور ممتد در خارج کشور، در مسائل اجرایی و دیپلماسی نقش دارند و با مدلی از سیاست آشپزخانه در دوران وی روبه‌رو هستیم.

خانواده مرحوم هاشمی در دوران ریاست‌جمهوری وی رسماً شعبه‌ای از وزارت امور خارجه بودند و سفرهای متعدد دیپلماتیک داشتند! این سفرها بیشتر در کشورهای عربی به‌خصوص لیبی که روابط خوبی با ایران داشت صورت می‌گیرد.  خانواده آقای هاشمی سفرهای زیادی به خارج از کشور دارند که میان خانواده مسئولان منحصر به فرد است، اکثر این سفرها نیز تفریحی و پزشکی است.

عفت مرعشی همسر هاشمی در دهه هفتاد برای معالجه به لندن رفت که در خاطرات هاشمی به آن اشاره شده است. هاشمی در خاطرات 17 تیر 72 آورده است:

«اول وقت عفت به فرودگاه رفت تا همراه فائزه و بچه‌هایش براى ادامه معالجه به لندن برود. فاطى و سعید و بچه‌هایش و کاظم هم در همان هواپیما هستند، اما در ایتالیا پیاده مى‌شوند و از آنجا به مالت و سپس با کشتى به لیبى مى‌روند.»

محسن هاشمی نیز که بیشتر به‌دلیل ارتباطات کاری از او در خاطرات نام برده شده است سفرهای فراوانی به خارج دارد.

در خاطرات روز 2 فروردین 71 آمده است: «محسن براى سفر به بلژیک و ثبت‌نام در دوره دکترا [ی مهندسی مکانیک] خداحافظى کرد.»
 
سفر نوروزی هاشمی و روحانی به کیش

در خاطرات روز 8 خرداد سال 71 در خصوص ادامه تحصیل محسن آمده است: «محسن آمد. در دانشگاه بروکسل براى دوره دکترا ثبت‌نام کرده است؛ به‌صورتى که سالانه دوبار براى چند هفته برود و تحقیقات خود را در تهران انجام بدهد.»

در خاطرات 9 فروردین 76 هم آمده است: «محسن از مصر مراجعت کرده؛ وضع مصر و آثار باستانى‌اش براى او جالب است.»

فاطمه هاشمی رفسنجانی نیز همراه با وزیر امور خارجه و دیگر هیئت‌ها سفرهای خارجی داشته است. در خاطرات روز 10 فروردین 71 آمده است: «فاطى امروز با هیأتى از دفتر ویژه بانوان، به‌دعوت حزب سوسیال دموکرات آلمان [غربی]، به این کشور رفت». هاشمی هشت روز بعد بازگشت دخترش را این‌گونه شرح می‌دهد:

«به خانه آمدم. فاطى از سفر آلمان آمده است. گزارشى از ملاقات‌ها و مذاکرات هیأت زنان را داد و از مشکلات فراوان زنان در آلمان، از بحران خانواده و تبعیض بین زن و مرد از لحاظ حقوق و مشاغل و فساد اخلاقى و... گفت.»

در خاطرات روز 26 تیر سال 72 هم آمده است: «فاطى از لیبى تلفنى صحبت کرد و گفت با آقاى [معمر] قذافى، [رهبر جماهیری لیبی] ملاقات داشته‌اند. فردا به تونس می‌روند. شب به خانه آمدم.»

یاسر و مهدی دو فرزند پسر دیگر هاشمی نیز بارها در خاطرات پدر اسم آن‌ها به میان آمده است. البته نام مهدی هاشمی همراه با موضوعات نفتی و... بوده است.
هاشمی ذیل خاطرات نُه فروردین 1368 می‌نویسد: «تا ساعت هشت و نیم در دفترم کار کردم و سپس به منزل آمدم. مهدی از سفر شرق برگشته بود. او مقداری درباره ژاپن، کره‌جنوبی و سنگاپور گفت». «مهدی هم از سفر ترکمنستان برگشته بود.

گزارش مذاکرات و تفاهم ایران و ترکمنستان و روسیه و ترکیه را داد. برای عبور خط لوله گاز ترکمنستان از خاک ایران به‌سوی ترکیه و اروپا و...» (17 خرداد 73) البته هاشمی در روزنوشت‌های خود توضیح نداده است که فرزندش مهدی چرا و چگونه در موضوعات نفتی ورود پیدا کرده و با طرف‌های خارجی قرار ملاقات می‌گذاشته و مذاکره می‌کرده است، در حالی که سن‌وسالی هم نداشته است، به‌عبارت دیگر هاشمی شفاف‌سازی نکرده است که چگونه فرزندانش در سنین جوانی توانستند چنین مأموریت‌های مهمی پیدا کنند و یا اینکه با چه بورسیه و یا بودجه مالی برای تحصیل به خارج از کشور اعزام شدند.

در خاطرات 21 فروردین 72 آمده است: «مهدى آمد. در ارتباط با شرکت جدیدالتأسیس سازه‌هاى دریایى، اجازه سفر به اروپا گرفت.»، این یعنی اینکه مهدی هاشمی کارهای خود را به‌صورت مستقیم با آقای رئیس‌جمهور هماهنگ می‌کرده و پیش می‌برده است.

در خاطرات روز 19 تیر 73 هاشمی به مذاکرات سیاسی مهدی با ولیعهد عربستان سعودی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهدى از آلمان تلفن کرد که امیرعبدالله، ولیعهد عربستان سعودى، درخواست کرده که در مغرب به ملاقات او برود و خیلى اصرار دارد؛ اجازه دادم همراه آقاى موسویان، سفیرمان در آلمان برود.»

در خاطرات روز 18 تیر 74 نیز آمده است: «عصر مهدی آمد. گزارش کامل‏تری از نتایج بازدید از روسیه در زمینه صنایع نفت و گاز داد. پیشنهاد دارد که برای خرید سکوهای دریایی و تجهیزات چاه‌های نفت، می‌توانیم ارزان‏تر از غرب، از روسیه استفاده کنیم.»

یاسر هاشمی همچون مهدی در برخی موضوعات تجاری ورود داشته است. در خاطرات روز 9 تیر سال 74 هاشمی آمده است: «یاسر چمدانش را برای سفر به لیبی می‌بندد؛ بناست درباره طرح‌های مربوط به جهادسازندگی و کشاورزی مذاکره کنند.»

بخش دیگری از سیاست آشپزخانه‌ای خانواده آقای هاشمی در بازدید از پروژه‌های دولتی دنبال می‌شود. خانم عفت هاشمی که نقش بسیار پررنگی در آن دوران دارد هم به بازدید پروژه‌ها می‌رود.

در خاطرات روز 18 اردیبهشت سال 73 آمده است: «دیروقت به خانه رسیدم. عفت هم برای بازدید کارخانه سرنگ‌سازی خانم دکتر [شفیقه رهیده، همسر دکتر] حبیبی رفته بود و کلی تعریف داشت.»

یا اینکه هاشمی در خاطرات روز 3 خرداد سال 74 نوشته است: «عفت هم امروز برای بازدید متروی تهران رفته بود و می‌گوید، هنوز خیلی کار مانده تا تمام شود؛ نگران است که در زمان مسئولیت من تمام نشود.»، این یعنی اینکه همسر هاشمی نیز همچون هاشمی بازدیدهایی داشته و نگران بوده که اقدامات انجام‌گرفته توسط هاشمی، با نام و دست فرد دیگری به بهره‌برداری نرسد.

مهدی هاشمی در بازدیدهای مختلف پدر حتی از وزارت اطلاعات نیز همراه او بوده است. در خاطرات روز 22 تیر 72 آمده است: «از خانه به وزارت اطلاعات رفتیم. مهدى و یاسر هم آمدند. بازدیدم عصر تا ساعت پنج و نیم طول کشید. در نمایشگاه، کارهاى همه معاونت‌ها و مدیریت‌ها را تنظیم کرده بودند. همه را دیدم و مدیران ذی‌ربط توضیحات دادند؛ بهتر از آنچه تصور مى‌کردم به‌نظرم آمد.»

بنا بر آنچه هاشمی بیان کرده، مهدی نقش مهمی در دولت هاشمی داشته است، هم همراه رئیس‌جمهور در بازدید از وزارت اطلاعات بوده و هم مذاکره‌کننده با شرکت‌ها و مقامات خارجی حوزه بزرگ و پردرآمد نفت و گاز بوده است، با ولیعهد سعودی نیز قرار ملاقات می‌گذاشت و دیدار می‌کرد.

فاطمه هاشمی نیز از سال 73 فعالیت‌های خود را در بنیاد بیماری‌های خاص آغاز کرد. هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز 3 تیر 71 آورده است: «ظهر فاطى آمد و پیشنهادى براى ساخت وسایل پزشکى مورد نیاز بیماران کلیوى از سوپا [= سازمان وسایل پزشکی ایران، وابسته به جمعیت هلال احمر] آورد.»
 
عفت هاشمی همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی نقش پررنگی در دولت وی داشت

هاشمی در خاطرات خود از دختر سیاسی‌اش یعنی فائزه نیز بسیار نام برده است. فائزه از سال 69 رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان بود. هاشمی یک روز پس از اینکه در خاطرات روز 20 خرداد سال 73 نوشت: «به خانه آمدم. فائزه براى شام از بیرون ساندویچ خریده بود.» عنوان کرده است: «فائزه، امروز براى ملاقات [آقای خوان آنتونیو سامارانش]، رییس کمیته بین‌المللی المپیک به [لوزان] سوییس رفت و شب برگشت.»

دوم  آبان 1376 در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی از سفر فائزه به مصر می‌گوید: «ظهر بچه‌ها جمع بودند؛ جز محسن و بچه‌هایش ‏که همراه عفت، براى مراسم وفات یکى از بستگان به رفسنجان رفته‌اند و فائزه که به مصر سفر کرده است.»

خاطره 10 شهریور سال 1374| «ظهر بعضی بچه‌ها جمع بودند. فاطی و علی، چین هستند و فائزه با بچه‌هایش به اروپا رفته است. فاطی اطلاع داده که ضدانقلاب در چین، تبلیغات زیادی علیه انقلاب دارد!»

هاشمی در خاطرات خود از برادرش احمد نیز نام برده است. در خاطرات روز 9 فروردین 71 آمده است: «اخوى احمد آمد. راجع به [شرکت مس] سرچشمه صحبت کرد و خبر سلامتى حاجیه بى‌بى [والده] را داد.» در خاطرات 22 فروردین 72 هم آمده است:

«اخوى احمد آمد و گفت دارد از [شرکت مس] سرچشمه بازنشسته مى‌شود؛ شغلى خواست.»

در خاطرات 19 تیر سال 75 هم آمده است: «اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‏ جمهور] براى امور جارى آمد. اخوى احمد آمد و براى ادامه تحصیل در دوره دکتری در هلند اجازه گرفت.»

بنا بر آنچه گفته شد، همسر و فرزندان هاشمی نیز همچون پدر در عالم سیاست حضور داشتند، با این تفاوت که هاشمی با رأی مردم به ریاست‌جمهوری برگزیده شده بود، اما فرزندان او با حمایت پدر و بهره بردن از نام پدر در حوزه‌های مختلف حضور داشتند و با مقامات خارجی نیز دیدار می‌کردند، ضمن اینکه فرزندان هاشمی، کارهای اقتصادی و تجاری نیز انجام می‌دادند که این کار را هم با بهره‌گیری از موقعیت پدر انجام می‌دادند.
https://jahannews.com/vdci5zaypt1awz2.cbct.html
jahannews.com/vdci5zaypt1awz2.cbct.html
برچسب ها: هاشمی رفسنجانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بی خود نیست بعضی از ترامپ خوششان می آید !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر تاریخچه حوزه های علمیه وطلاب علوم دینی را مطالعه کرده باشید ، کمتر طلبه متمولی مثل هاشمی رفسنجانی وارد حوزه علمیه میشده اند ، هاشمی قبل از انقلاب هکتارها زمین را در منطقه سالاریه قم خریداری وبین طلاب تقسیم نموده ، بسیاری از طلاب از هاشمی کمک مالی یا قرض دریافت میکرده اند که در خاطرات مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است ، او بعد از انقلاب برای مردم کشورش نیز همین وضعیت رفاه وآسایش را میخواسته ولی عده دیگری که نداشته اند در ذاتشان این است که کشور در فقر وفلاکت باقی بماند.امیدوارم جهان منتشر نماید.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هاشمی را مردم هاشمی کردند نه ثروتش!.
Iran, Islamic Republic of
هاشمی را مبارزات قبل از انقلاب و مجاهدتهای بعد از انقلاب هاشمی کرد
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
احسنت بر کاربر 14:36
Iran, Islamic Republic of
همه علائق و تفکرات هاشمی و خانواده اش نشان از ساده زیستی ، حمایت از کوخ نشینان ، مبارزه با رانت خواری و...و پیروی از شیوه زندگی امام دارد!!!!!!!!!!؟؟
Romania
جهان خیلی تقلا میکنی ، وجهه هاشمی را تخریب کنی ، ولی به جز پیش خرید اسفل السافلین هیچ طرفی نخواهی بست.
Iran, Islamic Republic of
با اوضاع و احوال فعلی خیلی از خواص ، اگر امام خمینی ره در قید حیات بودند شاید عاقبت آقای منتظری ، بنی صدر ، قطب زاده و... در انتظار خیلی از آنها می شد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی زنی قبل از انقلاب ، سالها دست 5 فرزند کوچک وبزرگ خود را بگیره واز این زندان به آن زندان برای ملاقات همسر شکنجه شده خود برود و سرزنش عده ای را تحمل بکنه ، انتظار دارید حالا که انقلاب پیروز شده او به کنجی برود و دست از سیاست برداره؟
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
واکنش مثبت یا منفی خوانندگان سایت جهان نسبت به خبرهای مربوط به آیت الله هاشمی که اصولا بیشترین نظر وکامنت داره ، نشان از زنده بودن تفکر وجایگاه عالی او در قلوب اقشار مختلف جامعه است.!
United Arab Emirates
هاشمی مرده پشت سر مرده حرف نزنیم بهتره.
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است
Romania
شما میتونی پشت سر مردگان خودت حرف نزنی
Romania
جهان ، با تخریب شخصیت هاشمی دنبال چی میگردی؟
عجب تفکری!!!
Iran, Islamic Republic of
با این اوصاف یعنی هر کس برای انقلاب زندان رفته ، شکنجه شده ، جنگیده ، شهید داده ، جانباز شده ، اسیر شده و... خودش و خانواده اش حق دارند هر کاری انجام دهند یا هر حرفی بزنند یا....!!!
Iran, Islamic Republic of
دقیقا درست گفتی. البته گاهی به سهام داران انقلاب که در قید حیات هستند این را بگو تا بشنوند. ا....
Iran, Islamic Republic of
الان در مورد ترامپ مطلب بگذارید بیش از هاشمی کامنت جمع میشه اینکه دلیل نشد.
Iran, Islamic Republic of
معلومه دلواپسان از ترامپ حمایت میکنن
Iran, Islamic Republic of
نباید به کنجی برود .
Romania
وای که کشتی مارو با این تحلیل آبدوغ خیاری
Denmark
میزان در هر کس حال فعلی اوست. .
Iran, Islamic Republic of
، ملاک حال فعلی افراد است.
Iran, Islamic Republic of
حال فعلی شماها خرابه برادر. هاشمی تا اخرین نفس همراه و همگام امام بود
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
پس چرا در استخر اختصاصی فرح مرد؟!
وحید
Iran, Islamic Republic of
شنا از ورزشهای مورد تایید اسلام است و ممکن است ادم در هر جایی بمیره رختخواب، خیابان یا بیابان
Iran, Islamic Republic of
باورتون میشه از بهرامان بدون هیچ فعالیت اقتصادی کسی ثروتمند بشه .؟
Iran, Islamic Republic of
برو از بزرگات بپرس بهت میگن ثروت هاشمی مال چه زمانی بود
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
میشه اسم چندتا اون طلاب رو نام ببرین؟
Iran, Islamic Republic of
به آدرس داده شده مراجعه نمایید.
Iran, Islamic Republic of
اگر شما یک طلبه قم را بیاورید پشت تریبون ادعا کند که من از هاشمی در سالاذیه زمین مجانی گرفته ام جایزه دارید بنده ساکن قم هستم و با روحانیون قم حشر و نشر دارم.
Iran, Islamic Republic of
عمو تند رو ....... یک کمی تاریخ را مطالعه کن ...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
همیشه سیره علما زهد و تقوی و زندگی همچون زیست مردم سطح پایین جامعه خود بوده است.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
امیری
Iran, Islamic Republic of
مغلطه نفر مایید موضوع این است که هاشمی حداقل باید به فرزندانش رسما پست می داد تا به عنوان مسول بروند خارج اما. وقتی پست ندارند و می روند همه جا خوب در ذهن هر کسی شک میاد ...
موسی اسفندیاری
Iran, Islamic Republic of
خبرپراکنی و اتهام زنی در فضای مجازی آسان است.
Iran, Islamic Republic of
رحمت ورضوان الهی به روح پر فتوح آیت الله هاشمی رفسنجانی فرمانده عالی جنگ وجانشین فرمانده کل قوا
Iran, Islamic Republic of
.....
آنتی هاشمی
Iran, Islamic Republic of
باشه خدا کنه در واقعیت هم همینطور باشسعه و تاریخ هم همین قضاوت رو بکنه
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز شما اصرار دارین که هاشمی فوت کرده در همین صفحه کامنتهای موافق و مخالف و مثبت منفی ها نشان از زنده بودن تفکر هاشمی داره
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
هنوز صدای ذوق زدگی دلواپسان از پیروزی ترامپ به گوش میرسه
Iran, Islamic Republic of
اول برو خورده فرمایشات جدید دختر هاشمی را بخون بعد بیا به انقلابیون تهمت بزن!
Iran, Islamic Republic of
تهمت به انقلابیون؟
Iran, Islamic Republic of
کدام انقلابیون؟
Iran, Islamic Republic of
کسانی که با آمریکا و اسرائیل همصدا میشن برای شکست دولت و برجام میشه بهشون گفت انفلابی؟
Iran, Islamic Republic of
هیچیک از سیاستمداران ایران به اندازه هاشمی وفرزندان او خود را در معرض رای مردم قرار نداده اند.
Iran, Islamic Republic of
شیوه زندگی و تفکر هاشمی و همفکران ایشان بر روی زندگی مردم اثر قابل توجهی داشته که امروز برای مردم ملموس است.
Iran, Islamic Republic of
سوالی از جهان داشتم ، اگر هاشمی زندگی لاکچری دوست میداشت نمی توانست مثل بعضی از روحانیون دیگه ، دست از مبارزه برداره وبه دنبال رفاه وآسایش زندگی خود برود؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Denmark
مگه هاشمی دست از مبارزه برنداشت؟!‌...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
پس اونوقت پست و مقام و کرسی ریاست چه میشد؟؟
Iran, Islamic Republic of
.....
حمزد
Iran, Islamic Republic of
اینطوری زندگی کردن را به صلاح می دید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دم هاشمی گرم که اینقد رو راست کمتر سیاستمداری به این روراستی و مردانگی سراغ داریم
Iran, Islamic Republic of
دمش دیگه نمیتونه گرم باشه. چون فوت کرده و در قید حیات نیست
Iran, Islamic Republic of
بدخواهان بدانند هاشمی زنده است بازم دم هاشمی گرم که مرد بود
احمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت واقعا باید یک سری از اتفاقاتی که دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رخ داد یادآوری شود. ملت بدانند هنوز دولت انقلابی واقعی سرکار نیامده
Iran, Islamic Republic of
کسی که صدا خرد شدن استخوانهایش زیر شکنجه های ساواک در زندانها طنین افکن میشده ، نمی توان گفت دنبال زندگی لاکچری بوده است.
Iran, Islamic Republic of
بعد از انقلاب همه سوابق مبارزه داشتند....
Iran, Islamic Republic of
کی میخواهید باور کنید که انقلاب بدون هاشمی معنا ومفهوم نداره؟!!!
Iran, Islamic Republic of
والله امثال شماها ذره‌ای به انقلاب اسلامی اعتقاد ندارید. فقط این دستاویزیست برای رسیدن به امیالتان.
Iran, Islamic Republic of
یعنی خود حق پنداران تمامیت خواه به انقلاب اسلامی اعتقاد دارن؟
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
ممکنه این جماعت در آینده منکر مبارزات طاقت فرسای هاشمی در دوره طاغوت هم بشوند وهمانند اینکه فرماندهی جنگ و جانشینی فرمانده کل قوای او را منکر میشوند بگویندهاشمی قبل از انقلاب آدم عافیت طلبی بوده است.
Denmark
شما صدای خرد شدن استخوانهای مردم را در تورم افسارگسیخته دوران هاشمی فراموش کردید؟‌.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
هاشمی تا ابد نام واندیشه اش ماندگاره ، لطفا بسوزید وبسازید
Iran, Islamic Republic of
عزیز هر دولتی بخواهد خسارت 1000 میلیارد دلاری جنگ راجبران و سازندگی کشور بعد از جنگ را ریل گذاری بکند ، تورم ایجاد میکنه ، خدا پدر ومادر هاشمی را بیامرزه که شانه زیر بار سازندگی کشور گذاشت.
Denmark
قرض گرفتن حیرت انگیز از صندوق بین المللی پول را هر کسی می توانست انجام دهد. اگر از تولید حمایت می کرد و داخل را تقویت می کرد و کشور را مقروض وام های بین المللی نمی کرد میشد گفت که سازندگی کرده
Iran, Islamic Republic of
برای باز سازی کشور نابود شده از جنگ چاره ای نبود از وام گرفتن
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
وقتی آه در بساط کشور نباشه ، باید از کجا آورد وخرج کرد؟
Iran, Islamic Republic of
در دوران مبارزه دهها و صدها ایرانی دیگر هم بودند که زیر شکنجه دژخیمان طاغوت استخوانهایشان خورد شد .
Iran, Islamic Republic of
کسی هاشمی نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
درودو رحمت خدابرهاشمی بزرگ فرمانده جنگ...
Iran, Islamic Republic of
شما کی می خواهید بفهمید این تفکر و نگرش افراد و سیاسمتدارهاست که به یک کشور ضربه میزند نه زندگی شخصی آنها.
Iran, Islamic Republic of
سبک زندگی ناشی از تفکراتشونه .
Iran, Islamic Republic of
کسی که رو راسته تو سیاستش هم رو راسته هاشمی ابر مرد بود
Denmark
شما کی می خواهید بفهمید که همه مردم از جمله سیاستمدارها مطابق تفکر و نگرش خود زندگی می کنند؟!.
Iran, Islamic Republic of
ولی این بدون این مطالبی روکه میذاری باهدف تخریب هاشمی هیچ تآثیری درمردم نداره وهمچنان هاشمی وافکار مکتبش دردل اکثریت مردم جای دارد.
Iran, Islamic Republic of
الکی از جانب ملت حرف نزن
Iran, Islamic Republic of
ما فقط حق داریم از طرف مردم حرف بزنیم
Iran, Islamic Republic of
مردم فقط واس ماس ، ولی وقت انتخابات واس کیست ؟
Iran, Islamic Republic of
تو از اکثریت ملت وکالت داری که از طرف مردم اظهار نظر میکنی؟ از قضا امثال شما در اقلیتید.
Iran, Islamic Republic of
کسانی که هاشمی روقبول داشته و آرن ودراینده خواهیدهمین 24میلیونی هستن که به روحانی رای دادن چون فکرمیکردن سیاست‌های هاشمی. ودنبال میکنه پس قبول کنی طرفدارای هاشمی ومکتب اعتدال دراکثریت هَستن
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه دولت فعلی کلی گل به سر ملت زده. پز دادن هم داره؟
تفکر هاشمی اسفند ۹۸ شکست خورد. مجید انصاری معاون پارلمانی روحانی ۳۶ ام شد.
Iran, Islamic Republic of
مملکت واس ماس ما باید نظر ملتو تعیین کنیم
Iran, Islamic Republic of
برادران اقلیت خود حق پندار 92 و 96 را باید به یاد بیاورند
Denmark
بله دیگه اونایی که به روحانی رای دادن هم میدونن ..
.
Iran, Islamic Republic of
اینقد به شنا علاقه داشت .
Iran, Islamic Republic of
شنا و سوارکاری مورد تاکید و تایید اسلامه
Iran, Islamic Republic of
شنا نه توی استخر فرح.
Iran, Islamic Republic of
حالا خوبه اون بخش از خاطرات هاشمی رو هم بزارید که از سفر آقازاده ها و مسئولین و علما به لندن و اسپانیا و غیر واسه میومدن پیش هاشمی و ..
Iran, Islamic Republic of
بدبخت مردم عادی ایران
Iran, Islamic Republic of
چه بلا که بر سر این مردم نیاوردند!،مردم را به بهشت و جهنم دلالت می کنند ولی خود در حال راحتی اند!.
Iran, Islamic Republic of
ای هاشمی روحت شاد وراهت پر ره رو
محمد
Iran, Islamic Republic of
مردم اون زمان تو بدبختی مالی و تورم شدید که همین آقا در زمان ریاست جمهوری اش درست کرده بود دست و پا می زدن.
Iran, Islamic Republic of
بازم خودتون جای مردم جا زدین برادر؟ شما اقلیتی پر صدایین که همه بلندگوها دستتونه که اگه اون بلندگوها رو از دستتون بگیرن تا ابد خاموش میشین
Iran, Islamic Republic of
اون مرحوم به شنا. خیلی علاقه داشت خیلی
Iran, Islamic Republic of
پیامبر هم به شنا علاقه داشت
Iran, Islamic Republic of
پیامبر به یادگیری شنا، اسب سواری و تیراندازی توصیه میفرمودند..
Iran, Islamic Republic of
شنا از ورزشهایی سفارش شده در اسلام است .
اصغر
Iran, Islamic Republic of
فقط مونده بود اکبر رفسنجانی را با پیامبر مقایسه کنید.
.
Iran, Islamic Republic of
...
Denmark
«اخوى احمد آمد و گفت دارد از [شرکت مس] سرچشمه بازنشسته مى‌شود؛ شغلى خواست.»

.
Iran, Islamic Republic of
این نشان از صداقت ورود راستی هاشمی با مردم داره ، وگرنه میتونسته این جملات را حذف کنه
شجاع
Iran, Islamic Republic of
خرج که از کیسه ملت بود حاتم طایی شدن آسان بود بیچاره ملت
Iran, Islamic Republic of
ثروت هاشمی از قبل از انقلاب بوده
Iran, Islamic Republic of
باز هم خدا رحمتش کنه که همه رو در قالب خاطرات بدون سانسور داره میگه..
مریم
Iran, Islamic Republic of
جهان خیلی تلاش کردی تو این متن هاشمی رو بکوبی. نظرات پایین چنین پستی، توی جهان نیوز با خوانندگانی که جناحشون روشنه خیلی جالب و خواندنی است.
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته ، تبلیغات منفی ، نتیجه عکس داره
Iran, Islamic Republic of
خیال میکردن حبس و حصر و ممنوع التصویری دوای دردشونه ولی درد برادرا رو بیشتر کرد
Iran, Islamic Republic of
واقعا مگه الان عهد بوقه که این چیزا تاثیر داشته باشه؟ برادرا تو کدوم وادی سیر میکنن
Iran, Islamic Republic of
همین افکار برادراست که وضعیت مملکتو به این روز انداخته
هموطن
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتشون کنه
.
Iran, Islamic Republic of
. اشرافی گری از دوره او رواج یافت!
حسین
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
وقتی در سایت جهان نیوز ، طرفداران هاشمی سایت را بترکونن ، ببین محبوبیت او در جامعه چقدر است.
هشیار
Iran, Islamic Republic of
هاشمی در جهان نیوز فقط یک طرفدار داره با نام مستعار هادی 95 درصد کامنت ها متعلق هادی است.
Iran, Islamic Republic of
بسیار اشتباه میکنی
دا
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
حریم شخصی وی وخصوصی هست ونه به من ونه تو هیچ ربطی ندارد...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز کور نباش. خدمات هاشمی را هم ببین...
Iran, Islamic Republic of
چه قبل انقلاب چه بعدازانقلاب هیچ کس به اندازه هاشمی به فکرایران و مردم ایران نبوده ۸سال دوره طلایی خاتمی از حمایت هاشمی بود زمانی که حضوراودرسیاست ایران کمرنگ شد دیگه ملت نه آسایش دیدن ونه رفاه.
Iran, Islamic Republic of
دوران خیلی خیلی طلایی حسن روحانی هم مدیون هاشمی است. خودسانسوری نکن!
Germany
از قدیم و ندیم کفتند:
آدم پشت مرده حرف نمی زنه
Romania
......
Iran, Islamic Republic of
....
احمد
Iran, Islamic Republic of
اینگونه کارهای آقای هاشمی را هیچ فردی صحیح نمی داند اما اینکه ایشان این موارد را یادداشت و منتشر شده است خیلی خوب است...
Iran, Islamic Republic of
هاشمی با نوشتن خاطراتش در تجمل گرایی و اشرافیگری سبکی جدید و مدلی لیبرالیستی را پایه گذاری و برای مردم دنیا به یادگار گذاشت.