جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پلکسی گلاس و هر آنچه باید از این محصول کاربردی بدانید!

يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 751071
پلکسی گلاس و هر آنچه باید از این محصول کاربردی بدانید!
یکی از مفید ترین موادی که در دهه اخیر بسیار مورد استقبال و مصرف قرار گفته پلکسی گلاس است، ورقی نسبتا خشک که به خاطر ویژگی های جذابی که دارد در بسیاری از صنایع، مخصوصا صنایع دکوراسیون و تزئینات داخلی مورد استفاده فراوان قرار گرفته است. پلکسی گلاس یک ترموپلاستیک محکم است که به صورت ورق های شفاف و رنگی در سراسر جهان تولید می گردد.

از پلکسی گلاس با نام های مختلفی مانند اکریلیک، طلق شفاف و پلی متیل متاکریلات نیز یاد می شود. معمولا از آن به جای شیشه استفاده شده و در ابعاد 122 سانتی متر 183 سانتی و در ضخامت های 2 میلیمتر تا 40 میلیمتر در بازار یافت می شود.

جایگزین مناسب شیشه
یکی از کاربرد های این محصول در جایگزین کردن شیشه های ساختمانی و معمولی است. همه ما می دانیم که شیشه چه معایبی دارد، از وزن بسیار بالا این محصول و حمل نقل بسیار سخت گرفته تا ایمنی پایین و مقاومت کم آن در برابر ضربات محکم همگی ویژگی های بد این محصول هستند.
اما حالا پلکسی می تواند به عنوان یک جایگزین خوب برای شیشه باشد. می پرسید چرا؟ شاید دلایل زیر برای متقاعد کردن شما کافی باشد:
  1. وزن بسیار پایین نسبت به شیشه
    مقاومت 5 برابر در برابر هر گونه ضربه فیزیکی
    شفافیت 92 درصدی (شیشه 89 درصد شفافیت دارد)
    راحتی در حمل و نقل
    تنوع رنگی بسیار متنوع و جذاب
    امکان برش و لیزر کاری و طراحی
    خرد نشدن در برابر فشار زیاد و ایمنی بالا
انواع ورق پلکسی
 معمولا با توجه به کاربرد این ورق ها می توان آنها را به چندین نوع تقسیم کرد: ورق رنگی، ورق شفاف، ورق ترنسپرنت و ورق آینه ای.

پلکسی گلاس رنگی
معمولا از این ورق ها در تزئینات و دکوراسیون استفاده می شود زیرا نه تنها دارای ویژگی های یک پلکسی با کیفیت هستند بلکه به دلیل تنوع رنگی در ساخت محصولات زیادی کاربرد دارند. معمولا از این نوع ورق ها در ساخت این ورق ها استفاده می شود:
  1. ساخت تابلو تبلیغاتی
    ساخت تندیس
    حروف برجسته
    راهنمای طبقات
     

معمولا در ضخامت های 2 میلیمتر و 2.8 میلیمتر تنوع رنگی بالاتری شاهد هستیم تا سایر ضخامت ها این ورق.
 
پلکسی گلاس شفاف
این نوع پلکسی بسیار شبیه به شیشه است و در واقع این نوع جایگزین شیشه می شود. اما مزیت ها آن نسبت به شیشه عبارت است از:
  • شفافیت بیشتر نسبت به شیشه
    وزن پایین تر و راحتی در حمل و نقل
    مقاومت بسیار بیشتر در برابر ضربه
    انعطاف پذیری مناسب
معمولا در ساخت انواع باکس ها و جعبه های هدیه و تندیس های مختلف از این نوع پلکسی استفاده می شود.
 
پلکسی آینه ای
معمولا از این نوع ورق ها به جای آینه استفاده می شود. در واقع این محصول نتیجه قرار دادن جیوه پشت پلکسی است که باعث شده خاصیت انعکاس نور داشته باشد. تمام مزیت های پلکسی (مانند قابلیت لیزر کاری و طراحی) را کنار خاصیت آینه بودن بگذارید، نتیجه می شود این محصول زیبا و خاص.
 
پلکسی ترنسپرنت
شاید در ابتدا تلفظ این اسم کمی برای شما سخت باشد، اما حقیت این است که ترنسپرنت در واقع پلکسی رنگی است که نور از آن رد شده و کاملا هدف تزئینی دارد.
 
چند کاربرد پلکسی گلاس
می توان گفت که تقریبا از این محصول در هتل ها، فرودگاه ها، مترو، شرکت ها، جعبه های کادو و ساخت کلاه ایمنی، آکوریوم و بسیاری موارد دیگه استفاده می شود. اما اگر قرار باشد ملموس تر در خصوص صحبت کنیم پس موارد زیر قابل توجه خواهد بود:
 
در صنعت ساختمان و ساخت و ساز: به جای پنجره شیشه ای، انواع سقف کاذب، سقف گلخانه، انواع پنل های خورشیدی، انواع اشکال تزئینی، تابلو های تبلیغاتی

در صنعت لوجستیک: درب های هواپیما، کشتی، زیر دریایی، قطار و حتی تبلیغات داخل مترو

پزشکی: ساخت انواع تجهیزات و وسایل جراحی
از جمله سایر کاربرد ها می توان به ساخت پنل های مختلف، استند های تبلیغاتی، لوح تقدیر و انواع درب و پنجره و پله اشاره کرد.
 

نکاتی در خصوص قیمت پلکسی گلاس
اولین و مهمترین نکته ای که باید در خصوص این محصول دانست این است که این ورق ها یک محصول وارداتی هستند که عمدتا از کشورهایی مانند تایوان و چین وارد می شوند. پس قطعا با توجه به نوسانات قیمت ارز در بازار ایران می توان گفت که این محصول تحت تاثیر قرار می گیرد.

فاکتور بعدی که تاثیر مستقیم در قیمت این محصول دارد ضخامت است. به هر اندازه که ضخامت ورق بیشتر باشد قطعا قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که با توجه به قیمت بالای ورق های پر ضخامت و در خواست کم برای این ورق ها معمولا ضخامت های پایین تر بیشتر درخواست دارند.

نکته بعدی در خصوص قیمت گذاری ابعاد است. هر اندازه که ابعاد یک محصول بیشتر باشد قطعا میزان مواد استفاده شده بیشتر خواهد بود و در نیتجه قیمت نیز بالاتر خواهد رفت. معمولا این محصول را در ابعاد 122 در 183 سانتی متر (ورق کامل و استاندارد) خریداری می کنند.

و نکته مهم دیگر برند است. معمولا قیمت ورق های تایوانی به دلیل کیفیت بالاتر و بیشتر نسبت به نوع چینی و سایتر ورق ها بیشتر است، مخصوصا برند های چوچن و یرلانگ که دو کمپانی مطرح در این زمینه هستند.
 
پلکسی طلایی و مات
اما دو نوع دیگر از این محصول وجود دارد که معمولا اهداف تزئینی داشته و جلوه خاصی به محیط می بخشند. نوع طلایی به دلیل رنگ جذاب آن در بسیاری از فروشگاه ها و مکان های تجاری مورد استفاده قرار گرفته و با زیبایی خاصی که دارد بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

این نوع ورق را نیز می توان به راحتی برش زد به اشکال گوناگون در آورد. دقت داشته باشید که برای برش بهتر است از کاتر مخصوص استفاده گردد. اما بهترین گزینه برای برش این ورق ها بهره بردن از لیزر است.

نوع مات نیز فقز یک تفاوت با سایر ورق ها دارد، ان هم در عدم انعکاس کامل و نور ومات کردن تصویر گشت خود است. معمولا از نوع مات نیز در بسیاری از جاهایی که نمی خواهد فضای پشت ورق دیده گردد استفاده می شود.
 
معایب
اما بدین صورت نیست که این محصول تمام دارای ویژگی های مثبت باشد. قطعا مانند تمام محصولات معایبی نیز دارد. از جمله این معایب می توان به این 2 اشاره کرد:
  1. در مقایسه با شیشه قیمت بالاتری دارد
    خش پذیر است و باید از این بابت احتیاط کرد
 
اما حتی با وجود این معایب باید سخن آخر را اینگونه گفت که قطعا این محصول آینده بسیار درخشانی دارد و حتما باید منتظر ظهور آن یه عنوان یک محصول بسیار کاربردی در زندگی روزمره خود باشیم.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *