کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سناریوهایی برای روزهای پایانی ترامپ

21 دی 1399 ساعت 10:16

دونالد ترامپ در حالی آخرین روزهای حضور خود را در کاخ سفید سپری می‌کند که با گزینه هایی همچون استیضاح، برکناری و تعقیب قضایی مواجه است.


به گزارش جهان نیوز، کنگره آمریکا چهارشنبه گذشته نتیجه انتخابات و پیروزی «جو بایدن» را تایید کرد، اما بحران بر سر نتیجه انتخابات در این کشور ابعاد گسترده تری یافته و تحولات سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش میزان، حامیان ترامپ همزمان با نشست تایید نتیجه انتخابات، ساختمان کنگره را هدف یورش خود قرار داده و آشوب گسترده‌ای را در شهر واشنگتن دی سی، به راه انداختند.

«دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، که فراخوانی برای تجمع اعتراضی داد و در جمع حامیان خود سخنرانی کرد، در پی آشوب کنگره هدف انتقادات و حملات لفظی بسیاری قرار گرفته است.

اکنون مقامات دموکرات کنگره بار دیگر موضوع استیضاح ترامپ را مطرح کرده و خواستار برکناری او هستند.

از روز چهارشنبه تاکنون مقامات بسیاری در آمریکا موضوع استیضاح و برکناری ترامپ را مطرح کرده‌اند.

همچنیندر پی این حوادث موضوع فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی مطرح شده است؛ قانونی که بر اساس آن در صورت تشخیص کابینه و معاون رییس جمهور، قدرت و اختیارات وی به معاونش واگذار می‌شود.

بسیاری از مقامات آمریکا از فعالسازی این متمم قانون حمایت کرده اند؛ مقامات دموکرات در کنگره نیز طرح استیضاح و برکناری ترامپ را ارائه داده و تاکنون بیش از ۲۰۰ نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح و برکناری ترامپ حمایت خود را اعلام کرده‌اند.

واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر کنگره آمریکا، این سوال را مطرح می‌کند که «چگونه دومین استیضاح ترامپ اتفاق می‌افتد؟»

این نشریه آمریکایی می‌نویسد «استیضاح ترامپ منطقی‌تر به نظر می‌رسد، اما این همان عزل وی از سمت ریاست جمهوری نیست.»

واشنگتن پست، ضمن مطرح کردن این سوال که «آیا ترامپ می‌تواند نخستین رییس جمهور تاریخ آمریکا باشد که ۲ بار استیضاح می‌شود؟» می‌نویسد «دموکرات‌های کنگره در حال تمرکز بر روی ارائه بیانیه‌ای بسیار قوی در برابر اقدام ترامپ مبنی بر تحریک به شورش در کنگره هستند.»

این نشریه آمریکایی استیضاح ترامپ را امری محتمل می‌داند، اما یادآور می‌شود «اما استیضاح، مانند برکناری ترامپ از سمت خود تا پیش از آغاز به کار ریییس جمهور بعدی در روز ۲۰ ژانویه نیست و به تنهایی مانع تلاش ترامپ برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی نمی‌شود.»

واشنگتن پست، برکناری ترامپ از قدرت را با مطرح کردن این استدلال رد می‌کند که «محکومیت و برکناری ترامپ از قدرت موضوعی است که سنا باید درباره آن تصمیم گیری کند و سنا دستکم برای هفته آینده و یا بیشتر در کنترل جمهوریخواهان قرار دارد.»

با این وجود اگرچه موضوع عزل ترامپ تا حدود بسیاری بعید به نظر می‌رسد، اما در پی آشوب کنگره، بسیاری از کارشناسان حقوقی، اتهام جنایی علیه ترامپ را محتمل دانسته‌اند.

بعد از حوادث کنگره آمریکا، «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی نوشت که ترامپ در جمع دستیارانش از عفو خود و اطرافیانش سخن به میان آورده و تصمیم به اجرایی کردن این خواسته خود دارد.

این گزارش در حالی مطرح می‌شود که ایندیپندنت در گزارشی می‎گوید «وکیل ارشد ترامپ در کاخ سفید بارها به وی هشدار داده که وی می‌تواند مسئول شورش‌های اخیر در کنگره شناخته شود.»

به گزارش ایندیپندنت، «پت سیپلون»، مشاور ترامپ، از وی خواسته تا شورش‌های اخیر در کنگره را محکوم کند و متعهد شود که در موعد مقرر قدرت را انتقال داده و کاخ سفید را ترک می‌کند.

به نوشته ایندیپندنت، این اقدام ترامپ و محکوم کردن شورش‌های کنگره از آنجایی صورت می‌گیرد که مشاوران وی از احتمال مطرح شدن پیگرد قضایی و اتهامات جنایی آگاه بوده‌اند.


کد مطلب: 751067

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/751067/سناریوهایی-روزهای-پایانی-ترامپ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com