جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

در آلودگی هوا چه بخوریم؟

يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 751050
یک متخصص تغذیه به بیان توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش عوارض ناشی آلودگی هوا پرداخت.
در آلودگی هوا چه بخوریم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، فرزاد شیدفر، متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که مصرف چه خوراکی‌هایی عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؟، گفت: هنگامی که با آلودگی هوا مواجه می‌شویم، عوامل التهابی در بدن افزایش پیدا می‌کنند و از این رو بهتر است، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها که به دفاع بدن کمک می‌کنند، افزایش یابد و بنابراین استفاده از منابع غذایی نظیر میوه‌ها و سبزیجات در این دوران توصیه می‌شود.


وی ضمن تاکید بر پاکیزگی میوه‌ها و سبزیجات و شست‌وشوی کامل آن‌ها قبل از مصرف، ادامه داد: میوه‌ها و سبزیجاتی که مطمئن نیستیم روند بهداشتی را طی کرده و یا به صورت بهداشتی کاشته و برداشت شده‌اند، نباید مصرف شوند چرا که ممکن است آن‌ها توسط انگل‌ها و آلاینده‌های محیطی آلوده شده‌باشند و به همین دلیل میوه‌ها و سبزیجات حتما باید قبل از مصرف بادقت و به طور کامل شسته و ضد عفونی شوند و چنانچه نسبت به پاکیزگی‌ میوه‌ها شک داریم، بهتر است پوستشان را جدا و سپس از آن‌ها استفاده کنیم.این متخصص تغذیه اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر فصل مرکبات است، مصرف میوه‌هایی نظیر پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و ... می‌تواند در این دوران بسیار مفید باشد، چرا که این میوه‌ها غنی از ویتامین C هستند و این ویتامین نقش بسزایی در بهبود سیستم ایمنی و کاهش عوامل التهابی دارد؛ همچنین مصرف شیر و لبنیات به جهت مواد مغذی که در آن‌ها وجود دارد، سبب می‌شود بدن در مقابل عوامل التهابی و آلاینده‌های محیطی دفاع بهتری داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران متذکر شد: از آنجایی که در حال حاضر میزان آلاینده‌های جوی افزایش پیدا کرده‌است، توصیه می‌شود افراد از اغذیه فروشی‌های دوره گرد مواد غذایی نخرند و برای مثال از خرید لبو، باقالی پخته و سایر مواد غذایی سر باز خودداری کنند، چرا که اینگونه مواد غذایی در معرض آلاینده‌های محیطی قرار گرفته‌اند و ممکن است آلوده شده باشند.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود مواد غذایی از فروشگاه‌های مطمئن خریداری و در خانه کاملا ضدعفونی شوند، افزود: برای خرید میوه و سبزیجات نیز بهتر است، دقت شود که این مواد غذایی از کجا تهیه و برداشت می‌شوند؛ به طور کلی رعایت این نکات سبب می‌شود، مواد غذایی بهداشتی و سالم‌تری مصرف کنیم و سلامت باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
Iran, Islamic Republic of
باید به مسئولین شهری و سازمان محیط زیست تبریک گفت با این همه تدبیر شماها مایه افتخار هستید اگه از طریق کرونا نمیریم از طریق آلودگی هوا قطعا می میریم..