پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پاسخ رهبرانقلاب به ۳ استفتای جدید

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 750982
۳ استفتای جدید از آیت‌‌الله خامنه‌‌ای دربارۀ «خمس خانه» و «کسب درآمد با اموال فرزند» و «دریافت مبلغ تخفیف توسط مسئول خرید» شده است که به آنها پاسخ فرمودند.
پاسخ رهبرانقلاب به ۳ استفتای جدید
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، کانال فقه و احکام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتائات از معظم‌له و جواب ایشان را دربارۀ 3 موضوع مهم منتشر کرده است.

خمس خانه مورد نیاز
سؤال: شخصی مسکن مورد نیاز را تهیه کرده اما نمی‌تواند در آن سکونت کند، و یا مدتی آن را اجاره داده است، سپس از سکونت در آن منصرف می‌شود و آن را می‌فروشد، بر فرض که در این مدت، سال خمسی بر آن گذشته باشد، حکم خمس آن چگونه است؟

جواب: سکونت شرط نیست و همین که مورد نیاز و در شأن او باشد، با گذشت سال خمسی بر آن، مؤونه محسوب شده و خمس ندارد، حتی اگر پس از فروش باشد.
 

دریافت مبلغ تخفیف توسط مسئول خرید
سؤال: اگر مأمور خرید، جنسی را برای شرکتی که در آنجا کار می‌کند بخرد و از فروشنده تخفیف بگیرد، آیا می‌تواند مقدار تخفیف را برای خود لحاظ کند و قیمت بدون تخفیف را به شرکت اعلام کند؟
جواب: مقدار تخفیف، متعلق به شرکت است و مأمور خرید نمی‌تواند بیش از مبلغی که خریده است با شرکت محاسبه کند.
 

کسب درآمد با اموال فرزند
سؤال: اگر مبالغی به فرزند خردسالم، هدیه داده شود، آیا می‌توانم با این پول‌ها، کار اقتصادی انجام دهم و آیا باید از سودهای حاصل برای فرزندم هم قرار دهم؟
جواب: پدر یا جد پدری می‌تواند با اموال فرزند، کار اقتصادی انجام دهد (البته به شرط اینکه این کار برای فرزند، مفسده نداشته باشد) و در این صورت سودهای حاصل، ملک فرزند است و پدر و یا جد پدری فقط می‌تواند به مقدار متعارف از آن سودها برای خودش، دستمزد بردارد.