کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۵ تصور اشتباه درباره تزریق واکسن آنفلوانزا

20 دی 1399 ساعت 9:49

دانشمندان آمریکایی می‌گویند تصورات اشتباه درباره واکسن آنفلوانزا نباید مانع از تزریق این واکسن شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، با آغاز فصل آنفلوانزا و همزمانی آن با همه گیری ویروس کرونا، مقامات بهداشتی تاکید دارند برای کاهش فشار بر روی کادر درمانی، مردم اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند، زیرا علائم این دو بیماری بسیار به یکدیگر شبیه است.

تنها در آمریکا سالانه میلیون‌ها نفر به ویروس آنفلوانزا مبتلا شده و هزاران نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. تصورات اشتباه زیادی درباره تزریق واکسن آنفلوانزا در میان مردم وجود دارد که مهمترین آن‌ها شامل موارد ذیل است:

۱- واکسن آنفلوانزا بی فایده است، زیرا در برخی مواد افراد علی رغم تزریق واکسن به بیماری مبتلا می‌شوند
این تصور به طور کامل اشتباه است. با این حال، همیشه اندکی خطا در واکسن وجود دارد، اما همواره بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا تزریق واکسن است. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی آمریکا تنها در سال ۲۰۱۸، تزریق واکسن آنفلوانزا مانع از ابتلا ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به این بیماری، بستری شدن ۵۸ هزار نفر و جان باختن ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا در این کشور شد.

۲- به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به دلیل همه گیری کرونا، دیگر بیماری آنفلوانزا اهمیتی ندارد!
این موضوع یکی از شایعات بسیار رایج در میان مردم است. اگر چه هر دو ویروس آنفلوانزا و کووید ۱۹ از طریق قطرات تنفسی و هوا منتقل می‌شوند، اما ناتوانی در حفظ فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت عمومی می‌تواند به هر دو بیماری دامن بزند.

۳- تزریق واکسن آنفلوانزا می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود
متخصصان می‌گویند واکسن آنفلوانزا از ویروس غیرفعال و کشته شده درست می‌شود و غیرممکن است که این واکسن منجر به ابتلا به بیماری در فرد شود. با این حال، از عوارض جانبی تزریق این واکسن بدن درد و یا ناخوشی کوتاه مدت است. با این حال، سیستم ایمنی بدن می‌تواند پس از مدتی با شناسایی عوامل ویروس و ساخت پادتن‌های مناسب، بدن را برای مقابله با ویروس آنفلوانزا در آینده مقاوم کند.

۴- تزریق واکسن آنفلوانزا خطر ابتلا فرد به کرونا را افزایش می‌دهد
مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا اعلام کرده است تاکنون هیچ شواهد علمی مبنی بر افزایش احتمال خطر ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل تزریق واکسن آنفلوانزا ارائه نشده است.

۵- اگر فصل آنفلوانزا شروع شود، دیگر تزریق واکسن بی فایده است
توصیه مقامات بهداشتی آمریکا این است که دستکم تا پایان ماه اکتبر (اوایل آبان ماه) واکسن آنفلوانزا را تزریق کنید تا در زمان مناسب بدن به آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس برسد. دستکم ۲ هفته زمان نیاز است که پس از تزریق واکسن آنفلوانزا، سیستم ایمنی بدن پادتن‌های مناسب برای مقابله بلند مدت با آن را تولید کند. با این حال، اگر تاکنون موفق به تزریق واکسن نشده اید، از تزریق آن نا امید نشوید. ویروس آنفلوانزا ویروسی غیرقابل پیش‌بینی است که می‌تواند در هر زمانی باعث بیماری شما شود. پس بهتر است در اولین فرصت اقدام به تزریق واکسن کنید.


کد مطلب: 750932

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750932/۵-تصور-اشتباه-درباره-تزریق-واکسن-آنفلوانزا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com