جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
سید حسن نصرالله:

آمریکایی‌ها با حوادث اخیر، خطر ترامپ را درک کردند/ او نمونه خام استکبار آمریکاست

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۹
کد مطلب: 750886
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تحولات آمریکا، منطقه و لبنان سخنرانی کرد.
آمریکایی‌ها با حوادث اخیر، خطر ترامپ را درک کردند/ او نمونه خام استکبار آمریکاست
به گزارش جهان نيوز، «سید حسن نصرالله»، سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تحولات داخلی این کشور آغاز شد.

او در ابتدای سخنرانی خود گفت که قرار بود در مورد تحولات لبنان سخنرانی کند، ولی تحولات مهمی در آمریکا به ویژه حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و حوادث بعدی رخ داد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

سید حسن نصرالله گفت که به رغم اینکه دوستان آمریکا در منطقه تلاش کردند، آن را حادثه عادی نشان دهند، ولی این رویداد حقیقت دموکراسی ادعایی آمریکا را نشان داد.

او گفت: «نشانه‌های اتفاقات کنگره آمریکا خطرناک است و متحدان آمریکا تلاش کردند آن را ناچیز نشان دهند. ولی آمریکایی‌‌ها خود خطر سیاسی ترامپ برای کشورشان را لمس کردند».

دبیرکل حزب‌الله گفت: «آنچه در کنگره آمریکا رخ داد، حادثه مهمی بود؛ این حادثه چیزی بود که از یک و نیم سال پیش تلاش می‌کنند در لبنان ایجاد کنند. آمریکایی‌ها عادت کرده بودند که اتفاقاتی که برای کنگره افتاد، [مشابه آن را] برای دیگر کشورها صادر کنند تا حکومت‌های آن را سرنگون کنند».

دبیرکل حزب‌الله با انتقاد از اقدامات دولت آمریکا طی سال‌های گذشته از جمله به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت، شهیدان سلیمانی و المهندس گفت: «ترامپ نمونه خام استکبار سیاسی و نظامی آمریکاست».

انفجار بندر بیروت
سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به پرونده انفجار بندر بیروت اشاره کرد و گفت که لبنانی‌ها باید با این پرونده به عنوان یک پرونده داخلی و ملی تعامل کنند. او گفت هنگامی که این انفجار رخ داد، بندر لبنانی تخریب شد و این لبنانی‌ها بودند که بر اثر این حادثه جان خود را از دست دادند.

او به خانواده‌های قربانیان و کسانی که خانه‌هایشان از این انفجار آسیب دیدند، گفت که او به نمایندگی از مقاومت در لبنان قول می‌دهد که این پرونده را پیگیر کنند و حزب‌الله مصر است که پرونده مذکور به پایان عادلانه ختم شود.

سید حسن نصرالله گفت که از همان لحظات اول، از موضوع انفجار بندر بیروت با طرح موشک‌ها و انبارهای حزب‌الله، علیه این جنبش استفاده شد.

او از اینکه تحقیقات در این پرونده تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده انتقاد کرد و گفت که شش ماه است که خانواده‌های لبنانی و لبنانی‌ها نمی‌دانند نزدیکان آن‌ها چگونه کشته شده‌اند و این مواد (نیترات آمونیام) چرا و چگونه و توسط چه کسی به بندر لبنان منتقل شده است.

سید حسن نصرالله گفت که باید این پرونده به نتیجه برسد و جزئیات حادثه مشخص شود. او از فرماندهان ارتش و نیروهای امنیتی لبنان خواست که به مسئولیت خود در قبال این حادثه عمل کنند و در گفتن نتایج تحقیقات به مردم صریح باشند.

مؤسسه قرض الحسنه حزب‌الله
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به نحوه فعالیت مؤسسه قرض الحسنه در لبنان اشاره کرد و گفت که اخیرا موضع‌های منفی در این مورد گرفته شده است ولی باید گفت که این مؤسسه را حزب‌‌الله تأسیس نکرده بلکه افراد آن را ایجاد کرده‌اند.

او گفت این مؤسسه بر اساس باور و اعتقاد شرعی-دینی حزب‌الله مبنی بر اینکه ربا حرام است، تشکیل شده است و هیچ کسی جز مردم، نه ایران و نه کشور دیگری در این مسئله همکاری نکرده و این مردم لبنان بودند که با پول خود در این مؤسسه مشارکت داشتند.

سید حسن نصرالله گفت که این مؤسسه هرگز اموال مردم را از بین نبرده و یا گم نکرده است حتی زمانی که در جنگ ۳۳ روز یکی از مخازن هدف حمله قرار گرفت، مؤسسه قرض الحسنه خود را ملزم به پرداخت اموال مردم کرد.

او گفت: «تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله و افراد نزدیک به آن و عملکرد بانک‌های لبنان در حرکت به سمت قرض الحسنه نقش داشت».

دبیرکل حزب‌الله لبنان حملات به این مؤسسه و تخریب آن در برخی رسانه‌ها را اقدامی عجیب دانست و پرسید اینکه با این قروض بدون سود فردی کشاورزی می‌کند، یا اشغتغالی ایجاد کرده و یا دکتر یا مهندسی برای خود دفتر و محل کاری ایجاد می‌کند، چگونه این کار به اقتصاد لبنان ضربه می‌زند؟

او گفت: «مؤسسه قرض الحسنه در راستای منافع و خدمت به حزبی یا فرقه و منطقه‌ای نبوده، بلکه این مؤسسه برای همه مردم بوده و درهایش برای آن‌ها از هر دین و قومی باشد، باز است».

موضوع اتهام قاچاق مواد مخدر به حزب‌الله
سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی جمعه‌شب به اتهام‌های اخیر علیه حزب‌الله از سوی برخی رسانه‌های داخل و خارج لبنان واکنش نشان داد و گفت که این اتهامات بی‌اساس است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «خبری منتشر شد که یک کشتی در ایتالیا توقیف شده که در آن مخدرات بوده و متعلق به حزب است. اصل خبر آن بود که این کشتی متعلق به داعش بوده است. [روزنامه] واشنگتن پست بعد از چند وقت همین خبر را این طور نوشت که این مخدرها برای گروهی در خاورمیانه بوده بعد تبدیل شد به حزب الله».

او گفت: «بعد از اینکه این رسانه‌ها ما را به قاچاق مواد مخدر آمفتامین متهم کردند، بررسی کردیم دیدم هیچ یکی از مقامات ایتالیا حزب‌الله را به دست داشتن در محموله مواد مخدر متهم نکرده است».

سید حسن نصرالله گفت: «اگر ثابت شود که نیروهای حزب‌الله دست به چنین کاری زده‌اند بدون برو و برگشت از عضویت در حزب‌الله منفصل می‌شوند؛ چرا که مراجع تقلید ما هرگونه تجارت موادی مضر و مخدر را حرام و غیر اخلاقی می‌دانند».

تشکیل کابینه و موانع آن
دبر کل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت که برخی در این کشور حزب‌الله را متهم به مانع تراشی در تشکیل کابینه به نخست‌وزیر سعد الحریری متهم می‌کنند و مدعی هستند که مانع اصلی حزب‌الله بوده و این حزب درصدد است تشکیل کابینه به بعد از رفتن ترامپ از کاخ سفید موکل شود و به تأخیر بیفتد.

او این اتهام‌ها و ادعاها را رد کرد و اینکه برخی مدعی‌اند حزب‌الله به دنبال خرید زمان است، بی‌اساس بوده و حقیقت است که شرایط در ارتباط با موضوع تشکیل کابینه جدید پیچیده است.

سید حسن نصرالله گفت: «برخی می‌گویند موضوع تشکیل دولت معطل مذاکرات ایران و آمریکاست. چنین چیزی نیست. اصلا چنین مذاکراتی قرار نیست باشد که ایران درباره لبنان، سوریه،‌ منطقه و موشک بخواهد مذاکره کند. اصلا درباره موضوع هسته‌ای هم ایران مذاکره‌ای ندارد؛ امروز سید القائد [رهبر معظم انقلاب] هم این را گفت».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که تشکیل کابینه جدید با توجه به شرایط آمریکا، در اولویت سیاست این کشور قرار ندارد، لذا به کنارگذاشتن ملاحظات خارجی و تمرکز بر تفاهمات داخلی در تشکیل کابینه دعوت می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تمرین نظامی مشترک جنگنده‌های اف ۱۵ عربستان با بمب افکن‌های بی ۵۲ آمریکا
Iran, Islamic Republic of
شاهد فروپاشی نظام جنایتکار آمریکا خواهیم بود
Iran, Islamic Republic of
به ترامپ و پامپئو بارها از طریق رسانه ها هشدار و تذکر داد بودم برای آمریکایی ها گران تمام می شود.