کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بولتون: دست‌های ترامپ به خون آلوده است

19 دی 1399 ساعت 21:54

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا دست‌های ترامپ و سناتور‌های طرفدارش را آلوده به خون دانست.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگارن، مجری سی ان ان در گفتگو با «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت: ۱۳ روز دیگر از دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور ترامپ باقی مانده است. می‌دانم که شما درباره توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی (برای برکناری ترامپ) مردد هستید. نظرتان را درباره استیضاح نمی‌دانم. اما نظرتان درباره افرادی چیست که می‌گویند آمریکا با خطری روشن و واقعی از سوی ترامپ رو به روست؟

جان بولتون گفت: فکر می‌کنم نباید در این باره اغراق کنیم. نمی‌گویم او خطرناک نیست؛ به نظر من، خطر بزرگی وجود دارد، اما ۱۳ روز باقی مانده است و فکر می‌کنم افرادی که از توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی یا استیضاح حمایت می‌کنند، باید برای حمایت از این دو گزینه، استدلالی ارائه کنند که ما را به وضعیت بهتری برساند، نه اینکه فقط دندان هایمان را از خشم روی هم فشار دهیم و تلاش کنیم این کار را در هفت روز کاری که تا ظهر ۲۰ ژانویه باقی مانده است، به انجام برسانیم. به نظر من، نمی‌توان باور کرد که آن‌ها بتوانند چنین استدلالی ارائه کنند.

مجری گفت: خب، یک استدلالی هست. اولاً، ۱۳ روز ریاست جمهوری ترامپ به اندازه شش سال (طول می‌کشد)، ثانیاً ما دیده ایم که او چه ویرانی می‌تواند به بار آورد. ویلیام بار، دادستان کل (سابق) که از منتقدان صریح اللهجه ترامپ نیست، رئیس جمهور ترامپ را به صراحت به «سازماندهی اراذل و اوباش برای تحت فشار قرار دادن کنگره» و شکستن سوگند خود متهم کرد. بگذارید اینطور بپرسم؛ آیا فکر می‌کنید دستان رئیس جمهور ترامپ به خون آغشته است؟

جان بولتون گفت: بله، اینطور فکر می‌کنم. در جریان یورش به کنگره دستکم ۵ نفر جان خود را از دست دادند. من با ویلیام بار هم عقیده ام. به نظر من، او (ترامپ) این اراذل و اوباش را تحریک کرد و قصد آشکارش این بود که آن‌ها (نشست) تایید آرای کالج الکترال را بر هم زنند و آن را به تاخیر بیندازند تا او زمان بیشتری داشته باشد. فکر نمی‌کنم در این باره هیچ تردیدی وجود داشته باشد. اما بیایید اندکی به متمم ۲۵ قانون اساسی بپردازیم. در متمم ۲۵ قانون اساسی تصریح شده است اگر معاون رئیس جمهور بتواند حمایت اکثر اعضای کابینه را جلب کند، آن‌ها می‌توانند (در نامه ای) اعلام کنند رئیس جمهور قادر به انجام وظایف و اعمال اختیارات ریاست جمهوری نیست.

بولتون افزود: به موجب بخش ۴ متمم ۲۵ قانون اساسی، سپس رئیس جمهور می‌تواند با نوشتن نامه‌ای اعلام کند که من هم می‌توانم (این کار را بکنم)؛ و اگر معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه (در پاسخ کتبی به رئیس جمهور) بگویند که ما هنوز مخالفیم، آن وقت کنگره ۲۱ روز وقت دارد درباره موضوع تصمیم گیری کند. پس تصورش را بکنید در ۱۳ روز پایانی دوره دولت ترامپ ممکن است دو نفر ادعای داشتن قدرت ریاست جمهوری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: آیا فکر می‌کنید اگر ترامپ (چنین) نامه‌ای از مایک پنس دریافت کند، فوراً عقب نشینی خواهد کرد؟ خوب درباره اش فکر کنید. آیا اگر در ۱۳ روز پایانی دوره دولت ترامپ دو رئیس جمهور داشته باشیم، برایمان بهتر است؟ فکر می‌کنید با این کار، این خطر وجود دارد که اوضاع - که به اندازه کافی بد هست- بسیار بدتر شود.

مجری گفت: جالب است. نظرتان درباره اعضای کنگره چیست که موجب پیشبرد این دروغ‌ها درباره انتخابات شده اند؟ افرادی مثل تد کروز، جاش هالی، کوین مک کارتی. فکر می‌کنید دست آن‌ها چقدر به خون آلوده است؟

جان بولتون در پاسخ گفت: فکر می‌کنم این سوء استفاده واقعی افراد و وکلایی از قانون اساسی است که باید بهتر از همه بدانند هیچ مبنای قانونی برای این اعتراض‌ها وجود ندارد. تدوین کنندگان قانون اساسی کالج الکترال را مخصوصاً برای به حداقل رساندن نقش کنگره در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کردند. به همین دلیل (نظام) تفکیک قوا را ایجاد کردند تا قوه مجریه، مقننه، و قضاییه مجزا از هم باشند. آن‌ها مسئولیت انتخابات را در وهله نخست به ایالت‌ها واگذار کردند. این مبنای فدرالیسم است؛ بنابراین مخالفت جمهوریخواهان با تایید (آرای الکترال)، نه تنها طبق اصول قانون اساسی، بلکه طبق اصول اساسی محافظه گرایی، ناقض (نظام) تفکیک قوا و فدرالیسم است.

مجری گفت: با همه این چیز‌ها موافقم، اما علاوه بر همه اینها، این دروغ بزرگ درباره تقلب در انتخابات - با وجود اینکه دادگاه‌ها یکی پس از دیگری هیچ مدارکی دال بر تقلب گسترده‌ای پیدا نکردند که نتیجه انتخابات را تغییر دهد- موجب تحریک این اراذل و اوباش، و این آشوب شد. سؤالم این است که فکر می‌کنید افرادی مثل هالی، کروز، و مک کارتی تا چه حد مسئول این وضعیت هستند؟

جان بولتون گفت: فکر می‌کنم افراد زیادی در حزب (جمهوریخواه) که مرعوب ترامپ شدند و عقیده شان را مبنی بر اینکه رئیس جمهور واقعیت را نمی‌گوید، بیان نکردند، مسئول هستند و به نظرم این مسئولیت همچنان به قوت خود باقی است. فکر می‌کنم میت رامنی دیروز به خوبی این موضوع را بیان کرد و گفت ما به عنوان جمهوریخواهان اکنون وظیفه داریم واقعیت را به مردم بگوییم. فکر می‌کنم ما می‌توانیم این کار را بکنیم و می‌توان مردم را قانع کرد، و مهم و تعیین کننده است که این کار را انجام دهیم. اما به نظر من، در وهله اول ترامپ مسئول (این وضعیت) است.

مجری گفت: آیا نگران انتقال نظام‌مند قدرت در ۲۰ ژانویه نیستید؟ آیا فکر می‌کنید سرویس مخفی مجبور به همراهی ترامپ برای خارج کردن وی از ساختمان (کاخ سفید) خواهد شد؟ جان بولتون گفت: نه. فکر می‌کنم او به مارالاگو خواهد رفت. همچنین فکر می‌کنم ۱۳ روز دیگر او را سوار هواپیمای ریاست جمهوری کنیم و بگذاریم برود گلف بازی کند. اجازه دهید دوباره به بخش ۴ متمم ۲۵ قانون اساسی اشاره کنم. مایک پنس - که در واشنگتن به آقای توطئه معروف است- برای این کار، باید امضای اکثریت اعضای کابینه را (پای آن نامه) به صورت مخفیانه بگیرد. چرا؟ چون اگر ترامپ بفهمد معاونش و برخی دیگر اعضای کابینه آن نامه را امضا کرده اند، آن‌ها را برکنار می‌کند و به این ترتیب امضا‌هایی که پای آن نامه است، هیچ تاثیر و قدرتی ندارد. این (ماده از قانون اساسی) عملی نیست، و نه تنها از نظر قانونی قابل تردید است، بلکه خطر بروز وضعیتی را ایجاد می‌کند که در آن دو رئیس جمهور رقیب داریم. این (راه) جواب نمی‌دهد.


کد مطلب: 750884

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750884/بولتون-دست-های-ترامپ-خون-آلوده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com