کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پلوسی خواستار برکناری ترامپ شد

19 دی 1399 ساعت 1:00

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی خبری از معاون رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد برکناری وی از طریق قانون اساسی را میسر کند.


به گزارش جهان نیوز، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب خواستار برکناری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شد.

پلوسی در نشستی خبری از «مایک پنس» معاون ترامپ درخواست کرد با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برکناری رئیس جمهور آمریکا را میسر کند.

وی خاطرنشان کرد، درصورتی که پنس نتواند از این طریق موجب برکناری ترامپ شود، رویه استیضاح ترامپ پیش گرفته خواهد شد.

پلوسی ضمن محکوم کردن حمله روز چهارشنبه هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا گفت:‌ «این اقدام فتنه‌انگیزانه، حمله‌ای توصیف ناپذیر علیه ملت و مردم ما بود».

او در ادامه گفت: «من از رهبر دموکرات سنا حمایت می‌کنم که از معاون رئیس جمهور درخواست کرد این رئیس جمهور را با فعال کردن فوری متمم ۲۵ برکنار کند. اگرمعاون رئیس جمهور نتواند این کار را انجام دهد کنگره ممکن است برای پیش بردن استیضاح آماده شود».

پلوسی در ادامه گفت، رئیس پلیس کنگره و دیگر مقامات امنیتی مربوط به این نهاد باید به‌خاطر سهل‌انگاری اخراج شوند.

دقایقی پیش از سخنرانی پلوسی، اعضای دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح مجدد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را منتشر کردند.

از سوی دیگر «چاک شومر» سناتور ارشد و رهبر اقلیت‌ سنای آمریکا از اعضای کابینه ترامپ خواست او را برکنار کنند و تاکید کرد که ترامپ حتی یک روز هم دیگر نباید رئیس جمهور باشد.

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس جمهور آمریکا، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصابمعاون وی به عنوان رئیس جمهور رأی دهند.

چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

هنگام وقوع این حمله، جلسه مشترک کنگره لغو اما پس از ساعاتی از سر گرفته شد. در جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ترامپ با ۲۳۲ رأی الکترال پیروز شد و رسماً به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مورد تأیید قرار گرفت.

ترامپ نیز که پیش‌تر با اظهارات جنجالی و تحریک‌آمیز خود، آتش این خشونت‌ها را کرده بود، در بیانیه‌ای قول انتقال «منظم» قدرت به بایدن را داد.


کد مطلب: 750834

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750834/پلوسی-خواستار-برکناری-ترامپ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com