پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲۸

واردات «واکسن‌های خارجی کرونا» چگونه می‌تواند جان ده‌ها میلیون ایرانی را تهدید کند؟!

پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 750765
تصمیم برای واردات واکسن‌های خارجی کرونا در قالب "واکسن کووکس" و ابهامات و سؤالات بی‌پاسخ متعدد درباره آن در حالی است که تا به امروز مردم کشورمان مورد آماج شیطنت‌ها و حملات پیدا و پنهان کشورهای متخاصم در قالب‌ها و اشکال مختلف بوده است.
تهدید جان میلیون‌ها ایرانی با واکسن خارجی +جزئیات
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روز سه‌شنبه هفته جاری، رئیس‌کل بانک مرکزی از انجام پیش‌پرداخت برای دریافت 16 میلیون و 800 هزار دوز "واکسن کووکس" خبر داد!

همتی با اعلام این خبر تأکید کرده است که "با همکاری 2 بانک ایرانی و 3 بانک اروپایی، در نخستین روز بعد از تعطیلات ژانویه، مبالغ این پیش‌پرداخت به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد؛ مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده‌ایم که در صورت تأیید مسئولان محترم وزارت بهداشت، تأمین ارز خواهد شد!"

درباره این تصمیم دولت که در نهایت منجر به "واردات قطعی حدود 17 میلیون دوز واکسن خارجی کرونا" به کشورمان خواهد شد، چند ابهام و علامت سؤال بزرگ وجود دارد که باید از سوی مسئولان مربوطه پاسخ داده شود:

نخست اینکه؛ چرا سازمان غذا و دارو به‌عنوان متولی حاکمیتی واردات دارو و واکسن و نظارت بر آن، به‌نوعی دور زده شده و پرداخت‌ها از طریق سازوکارهای موجود این سازمان انجام نشده است؟!

سؤال مهم و کلیدی دیگر که مسئولان مربوطه در دولت باید پاسخگوی آن باشند اینکه؛ آیا "کووکس" حق انتخاب واکسن را برای ایران به‌رسمیت شناخته است یا خیر؟! چرا که به‌عنوان پیش‌فرض، کشورها حق انتخاب نوع واکسن را ندارند و کووکس خودش تعیین می‌کند کدام واکسن به کدام کشور صادر شود!

سؤال دیگر اینکه؛ پیش‌پرداخت برای خرید چه نوع واکسنی (پلت‌فرم واکسن)، در چه مرحله بالینی و از کدام کشورها انجام شده است؟ آیا واکسیناسیون در کشور سازنده باعث کاهش آمار ابتلا شده است؟!

همچنین نظارت بر کیفیت واکسن‎های وارداتی (تقلبی نبودن و...) توسط کدام نهاد و با کدام ابزارها انجام خواهد شد؟

ابهامات و سؤالات متعددی درباره تصمیم دولت در واردات واکسن‌های خارجی از سوی جامعه نخبگانی و کارشناسان حوزه سلامت کشور مطرح شده است که متأسفانه تا به امروز پاسخ درخوری به آنها داده نشده است.

روز گذشته نیز، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به استفاده از "واکسن فایزر" در ایران هشدار داد و خواستار پاسخ‌گویی درباره چرایی ورود و انتقال این واکسن به کشورمان شده است.

این ابهامات در حالی است که تا به امروز مردم کشورمان مورد آماج شیطنت‌ها و حملات پیدا و پنهان کشورهای متخاصم در قالب‌ها و اشکال مختلف بوده‌اند و دشمنان این کشور تا به امروز از هیچ فرصتی برای لطمه زدن به تمام ارکان و کیان مردم و نظام دریغ نکرده‌اند و از سویی، در گذشته عدم هوشیاری برخی از مسئولان در مقاطع حساس باعث وارد شدن صدمات مختلفی به توده مردم شده است که نمونه اخص آن را در جریان واردات خون‌های آلوده به "ویروس ایدز" از فرانسه به کشورمان و ابتلای چند هزار نفر از مردم به ایدز را شاهد بودیم!

باید مراقب بود که با اتخاذ برخی تصمیمات نسنجیده و شتابزده یا حتی تصمیماتی که آغشته به برخی اغراض سیاسی ــ مالی است، سلامت توده مردم با تهدید و خطر مواجه نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلامتی مردم هم بازیچه دست سیاست بازان شده
دست بردارید!
Switzerland
پس وارد دارو از چین که خود رییس اداره هلال احمر صراحتا بیان کردن واکسن وارداتی چینی هستش خوب وعالی محسوب میشه!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل در حال تکمیل تزریق واکسن آمریکایی به کلیه ی شهروندانش است و اولین کشوری خواهد بود که کل جمعیتش را واکسینه خواهد کرد....
Iran, Islamic Republic of
شما وارد بکنید هر کس خواست واکسن اروپایی بزنه هر کس نخواست واکسن چبنی و ایرانی و روسی بزنه .
Iran, Islamic Republic of
...........
India
ماها که توی انگلیس هستیم حاضر نیستیم این واکسن رو بزنیم. واقعا متاسفم!
United Kingdom
یعنی شما در انگلیس جهان نیوز می خونید؟
متاسفم
Iran, Islamic Republic of
جالب است یک عده در خارج از کشور 150 هزار دوزواکسن کرونا امریکایی به ایران اهدا کردند.جالب تر این که حتی کادر درمان خود امریکا زیر بار زدن این واکسن نمی روند.بیچاره مردم ایران.
Iran, Islamic Republic of
من میترسم میلیونها واکسن خارجی با هزینه زیاد ارزی وارد کشور شود و مردم استقبال نکنند و واکسن ایرانی برتر از همه باشد و حتی کشورهای غربی خواستار خرید واکسن ایرانی شوند و آبروریزی واکسن‌هایی که روی دست دولت مانده نصیب دولت تدبیر و امید شود.
Iran, Islamic Republic of
قصه و داستان جذاب و جالبی بود . ممنون
م
Iran, Islamic Republic of
یعنی رئیس کمیسبون امنیت ملی متخصص بهداشت یا واکسن هست که نظر منفی میده .
Iran, Islamic Republic of
اقا برادر شما نزن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا واردات خیلی خوبه چون ما در داخل کشور با غربگرایانی روبرو هستیم که بنای عبرت گرفتن از بدیهای غرب را ندارند ..
Iran, Islamic Republic of
بدبختی اینه که اینا مطمئنا خارجیشو نمیزنند چون بهتر از همه عوارضشو میدونند .
United States
هیچ عاقلی در دنیای امروز واکسن امریکائی و انگلیسی نمی زند همه واقف هستند که واکسن از این کشورها سم هست. حتی آمریکائیها واکسن فیزر را نمی زنند. سم وارد نکنید که به مردم مظلوم ما بزنید.
Iran, Islamic Republic of
بابابذارین هرکی امریکا وواکسنشو قبول داره بزنه ....
Greece
مردم حق انتخاب دارن وزارت بهداشت بره بین مردم به صورت زنده نظرسنجی کنه اگرملت گفتندواکسن فایزربایدواردشود
عباس ملازاده
Iran, Islamic Republic of
اگر این واکسن وارداتی خوبه پس چرا در اروپا و امریکا تعداد مبتلایان رو به افزایش است و امار مرگ و میر خیلی بالاست من که اصلا به این واکسن اعتقاد ندارم
پدرام
Iran, Islamic Republic of
جون من راست میگی بذارواکسن ایرانی به مصرف میلیونی برسه اونوقت جوجه روآخربهارمیشمارن
رضا
Iran, Islamic Republic of
من فقط می دونم از این آمریکا بعید نیست که حتی واکسن جدا برای ایران ارسال کنه و حتی همه ایرانی ها رو مریض کنه. من واکسن ایرانی روترجیح می دم.آمریکایی که در عراق و سوریه و ویتنام جنایت کرد رو بهش اعتماد نمی کنم.
Iran, Islamic Republic of
بزار مردم بمیرند با این کرونا .
Iran, Islamic Republic of
من واکسن نمیزنم اما اگر بزنم قطعا ایرانی میزنم.
عباس ملازاده
Iran, Islamic Republic of
فعلا باید صبر کنیم تا بهار اینده تا چه نتیجه ای بدست میاد . در حال حاضر فقط مواظب باشیم تا خدا چه میخواهد.
Iran, Islamic Republic of
لطفا پراید را با اتومبیل های لوکس آمریکایی و اروپایی مقایسه نکنید.
Iran, Islamic Republic of
.......
ایرانی
Portugal
.. از الان الفاتحه خوانده شود....!!!
Greece
....