کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محسن هاشمی:

آیت الله هاشمی بیشتر از هرچیزی دنبال رفاه مردم بود/ اصل فناوری هسته‌ای محصول دوران سازندگی بود/ بعد از فوت ایشان میانه‌روی در کشور تضعیف شد

18 دی 1399 ساعت 8:55

در دهه پایانی عمر ایشان با حاکم‌شدن رفتارها و تصمیمات افراطی در دولت، نسبت به ازدست‌رفتن دستاوردهای انقلاب و تهدیدشدن نظام و اختلال در زندگی و معیشت مردم با تحریم، احساس خطر کرد.


گروه سیاسی جهان نیوز: محسن هاشمی، فرزند ارشد رئیس فقید مجمع تشخیص به مناسبت سالروز درگذشت پدرش با روزنامه شرق گفتگوی مفصلی را انجام داده که بخش های مهم آن را در ادامه خواهید خواند:

*سخت‌تر از داغ و هجران پدر در این سال‌ها، دیدن جای خالی ایشان در این روزهای سخت است که می‌توانستند در حل بسیاری از مشکلات کمک کنند. ایشان بیش از هر هدف دیگری بر رفاه و آرامش مردم و حفظ انقلاب تأکید داشتند و امروز شاید بیش از هر زمان دیگری این اهداف با چالش مواجه شده‌اند.

*در دهه پایانی عمر ایشان با حاکم‌شدن رفتارها و تصمیمات افراطی در دولت، نسبت به ازدست‌رفتن دستاوردهای انقلاب و تهدیدشدن نظام و اختلال در زندگی و معیشت مردم با تحریم، احساس خطر کرد و پس از آنکه گفت‌وگوها و تلاش‌های خصوصی به نتیجه نرسید، این دغدغه‌ها را در تریبون‌های عمومی بیان کرد تا مردم از نظرات ایشان مطلع شوند و با حضور در صحنه و انتخابات، تصمیمات درستی برای آینده کشور بگیرند.

*آقای احمدی‌نژاد مهم‌ترین سمت خود را که استانداری اردبیل بود، از آیت‌الله هاشمی دریافت کرد و بعد هم در زمان تصدی شهرداری تهران، ارتباط مثبتی با ایشان داشت و همواره به آقای هاشمی ابراز ارادت و علاقه می‌کرد و ما تا زمان انتصاب ایشان به عنوان رئیس‌جمهور در سال ١۳۸۴، شاهد مسئله مهمی در این رابطه نبودیم. پس از تشکیل دولت، احساس می‌شد ایشان برای اینکه مشکلات را به نوعی تبدیل به رأی کند، نیاز به یک دشمن فرضی دارد و به همین خاطر تقریبا همه مشکلات کشور را به دولت‌های ١۶ سال گذشته به‌ویژه به دولت سازندگی ربط داد و حتی قطع گاز از سوی ترکمنستان را هم در این چارچوب مطرح می‌کرد.

*البته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، فراتر از اشخاص برخورد می‌کرد و با بعضی رویکردها موافق نبود، مانند فاصله‌گرفتن از چشم‌انداز 20‌ساله و برنامه چهارم که مصوب نظام بود یا تنش‌زایی در روابط خارجی و انکار مسئله هولوکاست که هیچ آورده‌ای برای ما نداشت و فقط به اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی کمک کرد. قطع‌نامه‌ای که صهیونیست‌ها 60 سال نتوانسته بودند در مورد هولوکاست از مجمع عمومی سازمان ملل بگیرند، بعد از این فضاسازی‌ها تصویب شد.



*در موضوع هسته‌ای هم در اصل فناوری هسته‌ای کشور محصول دوران سازندگی بود و در دولت ایشان عمده تجهیزات و مواد مورد نیاز کشور بدون اینکه حساسیت‌ها تحریک شود، تأمین شد و ایشان به اینکه در موضوع هسته‌ای، تبلیغاتی عمل شود یا با برانگیختن حساسیت‌ها هزینه سنگینی به انقلاب و مردم تحمیل شود، موافق نبود.

*نگاه مردم به این رد صلاحیت و احساس مظلومیت برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود که آبروی خود را به خواست مردم به خطر انداخته بود و این احساس موجب برانگیختگی در جامعه و رأی به گزینه مورد تأیید ایشان در انتخابات شد.

*در فقدان ایشان، میانه‌روی در کشور تضعیف شد و افراطیون فضای بیشتری برای تأثیرگذاری پیدا کردند. اگر دو جریان اصلی سیاسی کشور نتوانند حد میانه‌روی و پرهیز از رویکردهای افراطی و تفریطی را درخود تثبیت کنند، طبیعی است که باید منتظر تقویت پوپولیست‌ها در تصمیمات احساسی و هیجانی به‌جای نگاه عقلانی باشیم که به طور قطع در درازمدت به سود کشور نخواهد بود.

*پاسخ من روشن است که در شرایط فعلی برای کاندیداتوری تصمیم و برنامه‌ای ندارم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که افراد و کاندیداهای دیگر با حضور در صحنه باعث شوند که انتظارات و سلیقه‌های مختلف جامعه از انتخابات تأمین شود... برای انتخابات شورای شهر کاندیدا نخواهم شد.


کد مطلب: 750758

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750758/آیت-الله-هاشمی-بیشتر-هرچیزی-دنبال-رفاه-مردم-اصل-فناوری-هسته-ای-محصول-دوران-سازندگی-بعد-فوت-ایشان-میانه-روی-کشور-تضعیف

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com