پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴

ظریف به قطری‌ها تبریک گفت

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب: 750611
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از پایان بحران دیپلماتیک قطر و چهار کشور محاصره‌کننده استقبال کرد و آن را تبریک گفت.
ظریف به قطری‌ها تبریک گفت
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه‌شنبه (۵ ژانویه/۱۶ دی‌ماه) در توییتر به پایان بحران دیپلماتیک قطر واکنش نشان داد.

وی در توییتر نوشت: تبریک به قطر بابت موفقیت مقاومت شجاعانه‌اش در برابر فشار و اخاذی. به دیگر همسایگان عربمان: ایران نه دشمن است و نه تهدید. مقصرنمایی دیگران کافی است- خصوصا در حالی که ولی‌نعمت یاغی شما در حال خروج از قدرت است. زمان آن است که پیشنهاد ما برای یک منطقه‌ قدرتمند را پذیرا باشید.»

ساعتی قبل وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد این کشور و سه متحد دیگرش بر سر احیای روابط کامل دیپلماتیک با قطر به توافق دست پیدا کرده‌اند. 

اظهارات وزیر خارجه عربستان بعد از آن مطرح شد که سران کشورهای عربی در نشستی در ریاض توافقی موسوم به توافقنامه «ثبات و همبستگی» را امضا کردند.

دیدار سران کشورهای عربی در جریان نشست سالانه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام شد. 

 عربستان سعودی دیروز (دوشنبه ۱۵ دی‌ماه) از حصول توافقی برای از بازگشایی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشورهای محاصره‌کننده با قطر خبر داده بود.

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر حدود سه سال و نیم پیش با متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیک بودن سیاست‌هایش به ایران روابط دیپلماتیک با دوحه را قطع کرده و این کشور را تحت محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار دادند.

وب‌سایت انگلیسی شبکه خبری الجزیره قطر نوشته با آنکه تصمیم عربستان سعودی نقطه عطف مهمی به سمت حل و فصل بحران دیپلماتیک به شمار می‌رود هنوز هیچ تضمینی برای اینکه طرف‌ها در مسیر آشتی کامل قرار داشته باشند وجود ندارد. 

این رسانه نوشته عمیق‌ترین شکاف‌ها میان ابوظبی و دوحه وجود دارد و این دو کشور تضادهای ایدئولوژیک شدیدی دارند.
برچسب ها: قطر عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عربستان سعودی جنایتکار شماره یک از سال 1980 تاکنون حامی مالی تروریست های منطقه خاورمیانه و جهان است.
Iran, Islamic Republic of
ترس بن سلمان از برنامه هسته‌ای ایران
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به اتحادیه‌اروپا: برجام همچنان پابرجا است.
Iran, Islamic Republic of
عربستان و امارات همراه با چند کشور دیگر از سال 2015 تاکنون با انواع سلاح های ممنوعه ساخت آمریکا، اروپا و اسرائیل در یمن جنایت می کنند.