جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
روشن:

در واگذای استقلال و پرسپولیس همه سرکاریم

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 750580
پیشکسوت تیم استقلال گفت: قرار بود ۵۱ درصد سرخابی ها را در بورس بگذارند و ۴۹ درصد را هم بین پیشکسوتان تقسیم کنند اما فعلا همه سرکار هستیم.
در واگذای استقلال و پرسپولیس همه سرکاریم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حسن روشن در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در آخرین سال دولت اظهار داشت: دولت نمی‌تواند در مسائل فوتبال دخالت کند. هر گونه دخالت به ضرر فوتبال ایران خواهد بود. البته تا به حال هر تصمیمی گرفتند نتوانستند باشگاه‌ها را واگذار کنند اما شاید حالا تصمیم دیگری گرفته باشند. زمانیکه علیرضا صالح رئیس خصوصی سازی بود، افکار خوبی برای واگذاری داشت. با او جلسه برگزار کردیم. قرار بود جلسات دوم و سوم هم برگزار شوند که او را برداشتند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: با کاظم اولیایی نزد صالح رفتیم. او با پرسپولیسی‌ها هم صحبت کرده بود. بحثش این بود که ممکن است واگذاری انجام شود. در این پروسه می خواستند ۵۱ درصد را در بورس بگذارند و ۴۹ درصد را هم بین پیشکسوتان تقسیم کنند. گفتیم ما که پول نداریم و مجبوریم به سراغ دوستانمان که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند برویم که تعهدات آنها با ما فرق می‌کند.

پیشکسوت استقلال در مورد سرانجام این برنامه عنوان کرد: صالح گفت مثل هفت‌تپه و خیلی از جاهای دیگر که قسطی واگذار کردیم، به شما هم قسطی می‌دهیم. می‌توانید وارد بورس کنید، بعد از بورس خارج کنید و کم کم قسط را بدهید. یعنی مالک آن هر چند درصد هم که تقسیم کنند، پیشکسوتان باشند اما به هر حال او برکنار شد و این برنامه به هم خورد. فعلا هم که همه سرکار هستیم. بیهوده به جلسات رفتیم و ...

روشن با اشاره به نحوه باشگاهداری در کشور امارات گفت: حدود چهل سال آنجا بودم. ۱۲ تیم دارند و همگی دولتی هستند اما به عنوان مثال، باشگاه الاهلی مانند استقلال و پرسپولیس است. بعد از اینکه حرفه‌ای شد، روی تابلو نوشتند شرکت سهامی الاهلی مانند استقلال که نوشته شده شرکت سهامی استقلال. این باشگاه‌ها به وسیله دولت مستقیم اداره نمی‌شوند. اینها دولتی هستند و بودجه ‌شان هم دولتی هست اما هیات مدیره‌شان از شیوخ و بزرگان هستند که نیاز مالی ندارند.

وی ادامه داد: آنها خوب کار می‌کنند و کار به حالت خصوصی جلو می‌رود. باشگاه را دولت درست کرده اما اداره‌شان به صورت شرکت خصوصی است و ترسی هم ندارند اما اینجا دولت ترس دارد به همین خاطر است که می خواهند سهامی کنند. الان عده زیادی هستند که می‌خواهند به صورت شخصی بخرند اما بعدا شاید برنامه از دست دولت خارج شود.

روشن گفت: در این مورد با علی پروین هم صحبت کرده‌ام. موضوع اجرایی شدن این مساله خیلی سخت است. ترس و واهمه اجرایی شدن آن وجود دارد. بهتر است عاقلانه فکر کنند و عجله نکند. همه چیز ما عجله‌ای است. به همین خاطر همه چیز ما عقب می‌افتد مثل انتخابات فدراسیون فوتبال. هیچ جای دنیا مثل ما نیست. اینجا مدام می‌گویند این را می‌فروشیم و آن‌را می فروشیم که اصلاً امکان ندارد بتوانند بفروشند.

وی در خصوص اینکه قرار است سهام دو باشگاه در بدترین شرایط بورس ایران، وارد بورس شود، اظهار داشت: این صحبتی بود که با ما هم انجام شد. قرار بود دو باشگاه سهامی و مردمی شوند یعنی قدرت برای یک نفر یا پنج نفر نباشد. قدرت پخش ‌شود که استفاده سیاسی نکنند. الآن چند باشگاه انگلیسی برای اعراب است. آنها به صورت شخصی خریدند و این مسائل را هم ندارند. بنابراین ترس ندارند. اما اینجا بهترین فکری که کردند این بود؛ باشگاه را سهامی کنند تا خرد شود ولی اصلا امکان ندارد. برای واگذاری به مردم باید شرایطی مهیا شود که همه بیایند و برای سود خودشان و باشگاه تصمیم بگیرند.

روشن تصریح کرد: باید یکی از کشورها مانند امارات را الگو کنند. مثلاً ببینیم الاهلی که رئیسش ارتباطی با دولت ندارد چگونه کار می‌کند. آنها غیر از بودجه ارتباطی با دولت ندارند. اینجا فقط می‌گوییم اگر خرج کردیم از مالیات کم کنید. شخصی می‌آید ۵ میلیارد خرج می‌کند و ۳۰ میلیارد صورت می‌دهد. البته در مورد واگذاری، با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد و به مردم فشار می‌آید، آنجا هم مشکل ساز می‌شود. با قوانینی که ما داریم و هیچ الگویی را هم قبول نداریم، کار بی نهایت سختی خواهد بود.

وی ادامه داد: یک بار به آقای وزیر گفتم که اگر مدیرعامل هم می‌خواهید انتخاب کنید، به صورت سوری بگویید هیات ‌مدیره یک جلسه گذاشته و مثلاً روشن به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. اما می‌آیند و پسرخاله و دخترخاله‌شان را می آورند. بعد هم وسط راه کار را ول می‌کنند و می‌روند و بیچاره مردم. اگر بخواهند مسائل سیاسی را در نظر نگیرند که می‌گیرند، می‌توان واگذاری دو باشگاه را انجام داد اما با این وضعیت نه. مثل کشتی‌گیری است که می‌گوید دستم را نگیر، پایم را نگیر، سرم راهم نگیر و بیا کشتی بگیریم.

پیشکسوت استقلال در خصوص عدم شفافیت مالی دراین دو باشگاه عنوان کرد: اگر بخواهند به مردم واگذار کنند و در بورس بگذارند باید بدهی‌ها را صاف کنند. یکی از دوستان که بسیار هم آدم پاک و خوبی است، با شهرداری کار می‌کند و انبوه ساز است، ۳۷ میلیارد از او قرض گرفتند. نمی دانم چرا هر کسی می آید اینقدر پول می آورد اما بازهم بدهکاریم. ۳۷ میلیارد طلبکار است و به او می‌گویند مشاور هیات‌ مدیره باشید. هیچ جای دنیا اینطور نیست که در ازای کمکی که فرد کرده به او شغل بدهیم.

روشن با اشاره به مسیر اشتباه انتخاب مدیر در باشگاه‌ها گفت: معمولا وقتی می‌خواهند هیات مدیره تشکیل بدهند، شخصی که لیاقت دارد را پیدا می‌کنند و می‌گویند خودت ۵ نفر را انتخاب کن. بعد آنها با هم جلسه می گذارند و کارها را تقسیم می‌کنند و هیچ کس هم زیر آب دیگری را نمی زند. اما اینجا به یک نفر می‌گویند عضو هیات مدیره می‌شوید؟ او هم می گوید بله و به این ترتیب یک عضو مشخص می شود.

وی افزود: اصلا اعضای هیات مدیره خودشان را هم قبول ندارند. ضمن اینکه اینجا اول مدیرعامل انتخاب می‌شود و بعد هیات مدیره را انتخاب می‌کنند. این خنده دار است. خدا به خیر بگذراند. به نظر من الان بهترین موقع است که فوتبال را تعطیل و باشگاه‌ها را تنظیم کنند. فوتبال را در اختیار جوانها بگذارند تا از سه چهار سال دیگر یک فوتبال نو داشته باشیم و در همین مدت هم باشگاه‌ها را سر و سامان بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *