پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

خواص بی نظیر «بامیه»

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 750547
گیاه گرمسیری «بامیه» دارای مواد مغذی فراوانی است. از این گیاه مملو از فیبر، برای جلوگیری از مشکلات قلبی و درمان چاقی استفاده می‌شود.
خواص بی نظیر «بامیه»
به گزارش جهان نيوز به نقل از نمناک، بامیه یا همان اکرا یک گیاه سبز خوردنی است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی می‌باشد. بامیه به طور رایجی در کشور‌های آسیای جنوبی و آمریکا و آفریقا استفاده می‌شود. این گیاه یکی از مهمترین سبزیجاتی است که در هند توسط مردم در طبخ غذا‌های بسیاری استفاده می‌شود. این یک چاشنی خوب است که برای تهیه خورشت یا هر غذای دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه همچنین بریده و قطعه قطعه شده تا سرخ شده یا بخارپز و کباب شود. حتی ژاپنی‌ها نیز از بامیه به عنوان یکی از اجزای سوشی و تمپورا استفاده می‌کنند. تمامی قسمت‌های بامیه قابل خوردن بوده و از برگ‌های آن می‌توان در سالاد استفاده کرد.

ارزش غذایی بامیه
کالری=۱۲۹
آب=۹۰ ٫ ۱۷ گرم
پروتئین=۲ ٫ ۰۰ گرم
چربی = ۰ ٫ ۱۰ گرم
کربوهیدرات=۷ ٫ ۰۳ گرم
فیبر=۳ ٫ ۲ گرم
قند=۱ ٫ ۲۰ گرم

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته:
۲۵ کالری دارد؛ پس کم کالری است.
۲ گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.
۴۶۰ واحد ویتامین A دارد؛ منبع خوبی از ویتامین A است.
۱۳۰ میلی گرم ویتامین C دارد.
۵۰ میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضد پوکی استخوان است.
۲۵۶ میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.

فواید و خواص بامیه برای سلامت بدن

بامیه مملو از فیبر:

این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می‌تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند. مطالعاتی نشان می‌دهند که فیبر بسیار بالای این گیاه، عوامل بیماری قلبی عروقی و احتمالا سرطان روده را کاهش می‌دهد.

بامیه برای دفع سموم:
این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده‌ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می‌کند.

تقویت کننده مغز:
تحقیقات کاملی وجود دارد که خوردن بامیه را با کاهش ریسک آلزایمر و دیگر بیماری‌های عصبی مرتبط دانسته است. زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب‌هایی که به مغز وارد شده است را ترمیم می‌کند.

بامیه برای درمان چاقی:
دیگر کاربرد خارق العاده پلی ساکارید‌های موجود در این گیاه کمک به تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی است که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است. این مواد تشکیل دهنده بامیه می‌تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.

بامیه برای سلامتی قلب:
درحالیکه این تحقیق ادامه دارد، مطالعات فوق الذکر به صورت ویژه‌ای بیان می‌دارد که فولات موجود در این گیاه تاثیر معکوسی بر روی بیماری‌های قلبی عروقی دارد. فولات موجود در بامیه می‌تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال‌های اکسایشی مقابله کند. اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می‌شود که این ماده رگ‌های خونی را مسدود می‌کند.

آنتی اکسیدان:
دانه‌های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند، پس آن‌ها را جدا نکنید. شواهد علمی اثبات می‌کند که این دانه‌ها جادوی خود را با کاهش دادن سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار، عملی می‌کنند.

فواید بامیه برای بی حالی:
بامیه حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است که قند‌های سالمی محسوب می‌شوند. پلی ساکارید همچنین مقدار گلیکوژن در کبد را افزایش می‌دهد که به ذخیره انرژی کمک می‌کند. تحقیقات اثبات کرده اند که افزایش مصرف بامیه تاثیرات ضد ضعف بر روی انسان‌ها دارد.

فولیک اسید:
هر نصف فنجان بامیه پخته شده حدود ۳۷ میکروگرم فولات دارد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی کمک می‌کند. فولیک اسید یا همان ویتامین B۹ در هر وعده غذایی بسیار ضروری است؛ از آنجا که این ویتامین به بدن اجازه می‌دهد تا سلول‌های جدید تولید کرده و مانع از صدمات به DNA سلول شود. حتی برخی مطالعات نشان داده اند که اسید فولیک به کاهش نقص تولد در مادران کمک می‌کند.

بامیه برای محافظ کبد:
عصاره بامیه خواص محافظت کننده‌ای از کبد دارد به وسیله کاهش دادن آسیب‌هایی که توسط مواد شیمیایی به وجود می‌آید. افزایش مصرف بامیه ممکن است به کاهش دادن التهاب و حتی کاهش نکروز کبدی به خاطر محتوای بالای آنتی اکسیدانی خود شود.

بامیه سرشار از پروتئین است:
فقط نصف فنجان از این گیاه لذید؛ شامل ۱/۵ گرم پروتئین است. روش‌های مختلفی وجود دارد که این سبزی خوشمزه را آماده کرد.

بامیه برای خلاص شدن از کلسترول:
بامیه حاوی موسیلژ است که با ترکیب کلسترول و مایع صفرا، مواد سمی را به این ترکیب اضافه کرده و به کبد می‌فرستد. کلسترول یکی از مواد غیر سالم است که میتواند منجر به مشکلات متعددی شود. طبق مطالعات انجام شده بامیه در صورت مصرف منظم می‌تواند باعث کاهش کلسترول شود.
 
فیبر موجود در بامیه خروج مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کند. این گیاه کاملا غیر سمی، غیر اعتیاد آور و بدون هیچ عوارض جانبی است.

بامیه برای بهبود عملکرد مویرگ:
با کاهش کلسترول یه وسیله محتوای فیبری خود، بامیه اثر خوبی را بر روی مویرگ‌های خونی می‌گذارد. فیبر کلسترول را از بدن بیرون می‌راند و مانع چسبیدگی دیواره‌های مویرگ‌ها می‌شود، چیزی که می‌تواند منجر به تصلب شرائین شود.

بامیه برای تثبیت قلب سالم و ممانعت از بیماری قلبی:
از بین بردن کلسترول و بهبود عملکرد مویرگ ها، قلب حداقل از بیماری‌ها در امان می‌ماند. مصرف بامیه فواید زیادی را برای سلامتی قلب به همراه دارد. پتاسیم موجود در بامیه در تثبیت عملکرد قلب ضروری است و ماهیچه‌های داخل آن را نرم می‌کند.

بامیه برای جلوگیری از یبوست:
بامیه حجم زیادی خواص ملین دارد که روده بزرگ را نرم و لزج می‌کند. محتوای فیبری بامیه می‌تواند آب را جذب کرده و روده بزرگ را منعطف‌تر کند. این کار به رفع یبوست کمک می‌کند. بر خلاف دیگر فیبر‌ها مانند فیبر موجود در گندم؛ که می‌تواند دستگاه گوارشی را تحریک یا زخم کند، موسیلژ بامیه آن را التیام می‌دهد. همچنین بامیه عمل دفع را با لغزنده ساختن روده بزرگ، تسهیل می‌کند.
برچسب ها: گیاه سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *