پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

روایت غریب آبادی از آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد در فرد‌و

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب: 750484
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در فرد‌و عنوان کرد: این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت.
روایت غریب آبادی از آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد در فرد‌و
به گزارش جهان نيوز، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین امروز (دوشنبه)، اظهار داشت: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و‌ موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.

غریب آبادی افزود: در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد. 

نماینده دائم کشورمان گفت: این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید کند. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقبا بروزرسانی خواهد شد».

لازم به ذکر است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را در سایت فردو آغاز کرده است. در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران امروز گازدهی اورانیوم U-۲۳۵ را که پیشتر تا ۴.۱ درصد غنی‌سازی شده بود به شش آبشار سانتریفیوژ در سایت غنی‌سازی فردو برای غنی‌سازی بیشتر تا ۲۰ درصد آغاز کرد.»

*صالحی: مثل سربازی هستیم که دستمان روی ماشه است و فرمانده باید دستور دهد شلیک کنیم
به گزارش فارس، پیش از این علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصد و آمادگی سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفته بود: نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی در وین داده‌ایم که تسلیم این نهاد شود که این نامه روز جمعه به آژانس داده شد که ما به اعتبار مصوبه مجلس می‌خواهیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم، بازرسان این نهاد بیایند برخی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب کنند.

وی توضیح داد: کپسول‌های گاز اورانیوم را باید عوض کنیم. الان کپسول گاز اورانیوم طبیعی وصل است و غنی سازی چهار درصد انجام می‌دهیم. حالا باید چهار درصد را وصل کنیم تا ۲۰ درصد را تولید کنیم. این باید تحت نظارت آژانس باشد. اعلام کردیم که در آینده نزدیک می‌‌خواهیم این کار را انجام دهیم و شما هم اقدامات لازم را انجام دهید.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم و مصوبه مجلس و قانون است، آیین‌نامه‌ای را نیز دولت در این ارتباط درباره چگونگی اجرای آن را نوشته است. انشاءالله به زودی ۲۰ درصد را آغاز خواهیم کرد. رئیس جمهور باید دستور را بدهد. البته رئیس جمهور دستور اولیه را دادند که ما نامه را دادیم و به آژانس اعلام کرده‌ایم. ما مثل سربازی هستیم که دستمان روی ماشه است و فرمانده باید دستور دهد شلیک کنیم. این آمادگی را داریم و انشاءالله در اسرع وقت تولید می‌کنیم.

در همین خصوص نیز علی ربیعی سخنگوی دولت در اظهاراتی از آغاز غنی سازی در فردو خبر داد و گفت:‌ رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد. کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توئیتی در این زمینه نوشت: ما براساس مصوبه پارلمان‌مان، غنی سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم. به نحو مقتضی به آژانس اطلاع رسانی شده است. اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها، عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است. تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان کاملا بازگشت پذیر است.

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند. براساس ماده ۱ مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای ، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
جهان نيوز چرا از شاهكار مشعشع مجلس چيزى نگفتى ؟! آقايون اخيراً نابودى اسرائيل را هم به ميمنت و مباركى تصويب كردند ! .
Iran, Islamic Republic of
برنامه هسته‌ای ایران شفاف است/ آغاز غنی سازی ۲۰ درصد هیچ ارتباطی و ربطی به آمریکا، اروپا و اسرائیل ندارد و تاکنون نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
تسلیحات هسته ای آمریکا و اسرائیل باید به میز مذاکره بیاید