پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

«ترید» در بورس به چه معناست؟

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 750468
ترید یا معامله، یکی از مفاهیم اصلی اقتصادی است که خرید و فروش کالا و خدمات و پرداخت هزینه آن از جانب خریدار به فروشنده یا مبادله کالا یا خدمات بین طرفین معامله است.
«ترید» در بورس به چه معناست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش‌ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

ترید یا معامله به معنای خرید و فروش کالا و خدمات و پرداخت هزینه آن از جانب خریدار به فروشنده یا مبادله کالا یا خدمات بین طرفین معامله است.

ترید «Trade» می‌تواند در یک اقتصاد بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز صورت بگیرد. شبکه‌ای که ترید را تسهیل می‌کند، بازار نامیده می‌شود. در بازارهای مالی، ترید یا معامله به خرید و فروش اوراق بهادار، مانند خرید سهام از بورس اوراق بهادار اشاره دارد و می‌تواند به صورت مستقیم یا از طریق یک کارگزار انجام شود، این کار نیز از طریق روش‌های گوناگون مثل حضوری، تلفنی یا از طریق یک پلتفرم معامله آنلاین امکان‌پذیر است.

به چه کسی تریدر می‌گویند؟
تریدر، فردی است که در بازار مالی برای خود یا به نمایندگی از شخص یا موسسه دیگری به خرید و فروش دارایی‌های مالی می‌پردازد که هدفش کسب سود از معاملات است.

تفاوت اصلی بین یک تریدر (معامله‌گر) و یک سرمایه‌گذار، مدت زمانی است که آن شخص دارایی مالی را در اختیار دارد، سرمایه‌گذاران معمولا تمایل دارند افق زمانی بلند مدت را برای معاملات خود در نظر بگیرند. در حالی که تریدرها (معامله‌گران) تمایل دارند برای مدت زمان کوتاه‌تری دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری کنند و معمولا روندهای کوتاه مدت را زیر نظر دارند. تریدر، اوضاع موجود در بازار مالی را تجزیه و تحلیل می‌کند و با اتکا به داده‌های حاصل از تحلیل خود، معاملات را انجام می‌دهد و از نوسانات قیمت در بازار سود کسب می‌کند، همچنین برای تریدر شدن محدودیتی وجود ندارد.

روش کوتاه مدت:
در ترید کوتاه مدت که همان خرید و فروش روزانه به شمار می‌رود در کسری از ثانیه یا دقیقه معاملات انجام می‌شوند. در این روش از نوسانات کوتاه مدت در قیمت دارایی برای کسب سود استفاده می‌شود. در استراتژی ترید روزانه، لحظه دقیق ورود یا بسته شدن یک موقعیت معاملاتی بسیار مهم است.

به همین دلیل گاهی تریدرها موقعیت خود را تنها برای یک یا چند روز باز نگه می‌دارند. این نوع از معاملات می‌توانند بسیار پرسود باشند، اما به طور طبیعی دارای ریسک زیادی نیز هستند. معامله گران با تجربه، شاخص‌های فنی سهام را ارزیابی کرده و پیش‌بینی می‌کنند که آیا سهام مورد نظر، سود یا ضرر فوری خواهد داشت یا خیر.

روش بلند مدت:
تریدرهای بلند مدت در معاملات صبر بیشتری نسبت به تریدرهای کوتاه مدت دارند. موقعیت‌های معاملاتی این نوع استراتژی، اغلب ماه‌ها و سال‌ها باز می‌ماند. این نوع از تریدرها برای مدت زمان طولانی وارد یک موقعیت معاملاتی می‌شوند و خود را گرفتار نوسانات کوتاه مدت بازار نمی‌کنند. از طرف دیگر به خاطر باز ماندن موقعیت معاملاتی‌شان هزینه‌های معاملاتی کمتری را متحمل می‌شوند.

تریدرهای بلند مدت باید به دنبال شرکت‌هایی باشند که سابقه ثبات و رشد قابل قبولی دارند. با اینکه شرکت‌های جدید نیز می‌توانند گزینه خوبی برای کسب سود در بلند مدت باشند، اما وقتی شرکت‌هایی هستند که سابقه اثبات شده‌ای دارند، ممکن است سرمایه‌گذاری در آن ریسک کمتری به همراه داشته باشد.

نیم‌نگاهی به تاریخچه ترید
همان‌طور که مشخص است، تریدینگ تاریخچه‌ای به قدمت انسان‌های اولیه دارد. اولین شکل ترید، داد و ستد کالا یا انجام معاملات بدون استفاده از پول بود که شامل مبادله مستقیم کالاها و خدمات می‌شد، پس از آن با اختراع پول و پیشرفت اقتصاد، معاملات و دارایی‌ها شکل دیگری به خود گرفتند و تریدرها دیگر از طریق مبادله پول و ارز به ترید می‌پرداختند. به ترید بین دو معامله‌گر «ترید دوجانبه» و به ترید بین بیش از دو معامله‌گر «ترید چند جانبه» گفته می‌شود. در حالت کلی، ترید می‌تواند به دو شکل انجام شود:

ترید دارایی‌های فیزیکی (مانند معاملات طلا، نقره و سکه)

ترید دارایی‌های مجازی (مانند سهام یا ارزهای دیجیتال)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *