کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا واکسن «فایزر» وارد نکنیم؟

15 دی 1399 ساعت 13:05

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که محدودیت تردد شبانه در سراسر کشور ادامه می‌یابد، گفت: احتمال این‌که واکسن فایزر را وارد کشور کنیم بسیار کم است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، دکتر علیرضا رئیسی، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به آخرین جزئیات از خرید و واردات واکسن کرونا، اظهار کرد: واقعیت این است که تاکنون اقدامات زیادی برای خرید واکسن انجام‌شده تا واکسنی خریداری شود که مطمئن باشد.

وی ادامه داد: برای تزریق واکسن در کشور دو موضوع مدنظر قرار دارد، یکی اینکه واکسن تولید داخل باشد و یا اینکه در ساخت واکسن با کشوری دیگر مشارکت کرده و تکنولوژی وارد کشور شود در آن صورت مردم می‌توانند برای تزریق داوطلب شوند.

رئیسی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای خرید واکسن در حال انجام بوده که مهم‌ترین راه، صندوق کوواکس است، یادآور شد: در صندوق کوواکس ۷۰ کشور ثروتمند دنیا دور هم جمع شده‌اند و به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده‌اند که در دسترسی و در توزیع واکسن عدالت ایجاد شود. این کشورها واکسن را از تولیدکنندگان مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده و درصدی از سهم تولید را وارد این صندوق می‌کنند تا بتوانند در سایر کشورها به‌صورت عادلانه توزیع کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره قیمت واکسن کرونا در دنیا و ایران، گفت: کشورها طبقه‌بندی‌شده‌اند؛ در دنیا واکسن‌ها بسته به نوع آن‌ها بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار قیمت دارند اما قیمت واکسن‌هایی که در صندوق کوواکس می‌آیند، بسته به اینکه واکسن را به می‌خواهند به کدام کشور بدهند، متفاوت است؛ در برخی کشورها سوبسید می‌دهند و در برخی دیگر هم دارای قیمت بیشتری هستند.

وی تأکید کرد: واکسنی که بخواهیم در ایران استفاده کنیم باید شرایط لازم ما را داشته باشد؛ قطعاً قیمت واکسنی که وارد کشور خواهد شد، زیر ۱۰ دلار است.

رئیسی با ابراز امیدواری برای ورود واکسن کرونا به ایران قبل از ۱۴۰۰ و تزریق بر اساس اولویت‌ها، تصریح کرد: دریافت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز را از صندوق کوواکس پیگیری می‌کنیم و واریز ۵۲ میلیون دلار به حساب صندوق تقریباً نهایی شده و انجام می‌شود.

وی با اشاره به مطرح شدن برخی اظهارات ضد علم و تکنولوژی در کشور که اکنون درباره واکسن مطرح می‌شود، عنوان کرد: ما شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده‌اند و این مباحث چیز تازه‌ای نیست. کسانی در دوران امیرکبیر با واکسن آبله مخالفت می‌کردند و معتقد بودند در صورت تزریق، شیطان و جن وارد بدن انسان می‌شود. البته یادمان باشد که این موضوع تنها به ایران مربوط نمی‌شود در آمریکا هم‌گروه‌هایی هستند که با تزریق واکسن مخالف هستند و این تنها به گروهای خاصی محدود نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دو نوع مخالفت وجود دارد، گفت: برخی به دلیل اطمینان نداشتن از نتیجه واکسن مخالف تزریق بوده و عده‌ای دیگر در کل با تزریق واکسن مخالف هستند؛ این اظهارات هیچ تأثیری در برنامه‌ریزی وزارت بهداشت ندارد و آن‌ها می‌توانند از واکسن استفاده نکنند، تزریق این نوع واکسن اجباری نیست و افراد مختار هستند.

رئیسی با بیان اینکه واکسن کرونا باید در دسته‌ واکسن‌هایی همچون آنفلوانزا دیده شود که به گروه‌های پرخطر تزریق می‌شود و اجباری نیست، خاطرنشان کرد: نوع دیگر واکسن‌ها همانند فلج اطفال روتین هستند و موضوع تزریق آن‌ها متفاوت است.

رئیسی در ادامه گفت: برنامه اولویت‌بندی توزیع واکسن کووید ۱۹ در ایران که بحث‌های کمیته اخلاق و فنی در آن بررسی شده و اولویت‌ها و ملاحظات آن مشخص شده و بعد از تصویب در ستاد ملی به‌صورت عمومی اعلام خواهد شد .

وی افزود: تقریباً اکثر کشورها اولویت‌های مشترکی برای تزریق واکسن دارند؛ افراد در معرض آسیب شامل کادر بهداشت و درمانی در بخش‌های مراقبت ویژه، افراد سالمند بالای ۷۵ سال، سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای هستند. و ما ۴ فاز برای واکسیناسیون عمومی کرونا در نظر گرفته‌ایم و با توجه به تعداد واکسن‌هایی که به دست ما می‌رسد، برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد، تا هفته آینده این اولویت‌ها در اختیار رسانه‌ها و عموم مردم قرار خواهد گرفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تصور ایمنی جمعی با ابتلا به کرونا را به هیچ عنوان اخلاقی نمی‌دانیم و آن را تأیید نمی‌کنیم، اظهار کرد: اینکه بگوییم همه به ویروس مبتلا شوند و بگوییم ایمنی ایجاد شده، غیر اخلاقی است چرا که در این بین بسیاری از هموطنانمان را از دست خواهیم داد و به دنبال چنین سیاستی نیستیم.

وی ادامه داد: فرض کنید قصد داریم به گروه اولویت داری واکسن بزنیم و اگر این فرد در دو ماه گذشته به بیماری مبتلا شده باشد، از اولویت واکسن خارج می‌شود، زیرا ایمنی بدن این فرد فعلاً وجود دارد.

رئیسی تصریح کرد: ما ۸میلیون سالمند بالای ۶۰سال داریم و یک میلیون نفر افراد در معرض خطر هستند و برخی گروه‌های شغلی مانند غسال‌ها به دلیل ارتباط با اجساد کووید ۱۹، جانبازان بالای ۵۰ درصد و تنفسی، بیماران سرطانی و افراد شاغل در نیروی انتظامی و زندان‌ها در معرض خطر محسوب می‌شوند و در اولویت تزریق هستند. با مجموع این افراد باید حداقل ۲۱ میلیون نفر را در کشور واکسینه کنیم که ۴۲ میلیون دوز برای این جمعیت نیاز داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: فرمول اولویت‌بندی آماده شده و یک نرم افزار هم وجود دارد که سهمیه هر شهر را به تفکیک مشخص می‌کند و شخص خارج از این سیستم نمی‌تواند واکسن دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه چند شرکت دانش‌بنیان در کشور روی واکسن کرونا کار می‌کنند و اکنون یکی از واکسن‌ها وارد فاز یک شده است، گفت: واکسن نوترکیب کرونا در انستیتو رازی دنبال می‌شود که امیدواریم در چند هفته آینده بتواند وارد فاز انسانی شده و مجوز لازم را کسب کند؛ به طور کلی واکسن‌های نوترکیب، شانس تولید انبوه بیشتری دارند و به سرعت می‌توان تعداد بیشتری از آن‌ها را تولید کرد.

رئیسی با تأکید بر اینکه هدف از فاز یک تست انسانی، اطمینان از ایمن بودن واکسن بوده و ارزیابی فاز یک تست انسانی، روی ایمنی است، خاطرنشان کرد: اگر واکسن ایمن نباشد، ممکن است بلافاصله پس از تزریق، شوک ایجاد کند به همین منظور همه عوارض در روزهای مختلف بررسی می‌شود، خوشبختانه سه نفری که تاکنون واکسن را تزریق کرده‌اند، هیچ عارضه‌ای نداشته‌اند و دوز بعدی را باید ۱۴ روز بعد تزریق کنند و ۲۸ روز بعد، اثر واکسن سنجیده می‌شود.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در روزهای آینده این واکسن به چهار نفر دیگر هم تزریق می‌شود تا همه ۵۶ نفر در فاز اول تست انسانی این واکسن را دریافت کرده و ایمنی بررسی شود.

وی با بیان اینکه هیچ واکسنی در دنیا نداشتیم که در مدت یک سال ساخته شود، عنوان کرد: ساخت واکسن زمان‌بر است اما به دلیل وضعیت اضطراری، سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطرار داده است در همین راستا برخی کشورها که واکسن را درست می‌کنند، فاز یک و دو را با هم انجام داده و برخی فاز دو و سه را ادغام کرده‌اند تا سریع‌تر به تولید برسند.

رئیسی با اشاره به فاز مراقبت واکسن، گفت: در این فاز بعد از اینکه واکسن تزریق شد، دو تا سه سال بعد عوارض آن بررسی می‌شود، اکنون درباره این فاز کسی صحبت نمی‌کند. امیدواریم اگر همه چیز درست پیش برود، در اواخر بهار بتوانند به مرحله تولید انبوه برسند؛ هر آزمایش یا امتحانی برای این است که نتایج آن مشخص شود، ممکن است در برخی از این آزمون‌ها، میزان موفقیت کمتر باشد و باید به عقب برگردند و اصلاحات انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه در زمینه خرید واکسن خارجی چند نکته وجود دارد، گفت: اول اینکه واکسن باید مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت باشد؛ واکسن اسپوتنیک روسی در ابتدا تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نداشت و سپس تاییدیه‌ها را به مراحل خوبی رسانده‌اند، این واکسن جزو کوواکس است.

وی در ادامه به انجام مذاکرات در این زمینه با روسیه اشاره و مطرح کرد: اما ظرفیت تولید همین واکسن هم در حدی نیست که به مقدار زیاد تحویل ایران شود، برخی کشورها می‌گویند در حد ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار واکسن می‌توانند در اختیار ما بگذارند. در نتیجه از چند مسیر وارد مذاکره شدیم که واکسن مورد تأیید و مطمئن را در دسترس قرار بدهیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به موضوع واردات واکسن فایزر اشاره کرد و گفت: درباره واکسن فایزر به این علت زیاد اسم برده می‌شود که اولین تزریق‌ها را انجام دادند؛ فایزر و مدرنا جزو واکسن‌هایی هستند که پلتفرم mRNA دارند؛ احتمال این‌که فایزر را وارد کشور کنیم بسیار کم است، زیرا شرایط نگهداری دشواری دارد و وابستگی زیادی به کشورهایی دارد که اصلاً به ما واکسن نمی‌دهند ضمن اینکه واکسن‌های دیگری وجود دارد که قابلیت حمل راحت‌تری دارند و در دسترس‌تر هستند.

رئیسی درباره واکسن چینی کرونا توضیح داد: واکسن سینوفارم در چین مربوط به یک شرکت دولتی است که فاز سوم را هم گذرانده است؛ قرار نیست سینوواک چینی خریداری شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها ۱۰، ۵۰ و یا ۱۰۰ هزار دوز از یک واکسن آورده‌اند و تزریق کرده‌اند که این به معنی واکسیناسیون نیست، برخی دیگر دوز بسیار پایینی وارد کرده و تزریق کرده‌اند، تنها بحث مشکل نگهداری نیست؛ واکسن فایزر تاییدیه گرفته است و واکسن خوبی است اما حتی بعد از جهش ویروس کرونا در انگلیس، شرکت اعلام کرد که می‌خواهد در تزریق واکسن بازنگری کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همه واکسن‌ها تاییدیه‌های اورژانسی گرفته‌اند، گفت: کسی نگفته این واکسن مؤثر نیست و اتفاقا بالاترین اثربخشی را هم داشته است؛ واکسن آسترازنکا هم مورد تأیید قرار گرفته است.
رئیسی ادامه داد: واکسن‌های زیادی در حال تولید است و اثربخشی‌های مختلفی دارند، مهم این است که زنجیره انتقال ویروس قطع شود؛ این طور نیست که ما برای تولید یخچال ناتوان باشیم وقتی واکسن‌های دیگری وجود دارد و شرایط خرید فراهم است، از آنجا می‌خریم.

وی با بیان اینکه در شرایط اضطراری، سازمان جهانی بهداشت همه کشورها را تشویق می‌کند که واکسن تولید کنند، به اقدامات آمریکا در این زمینه اشاره و یادآور شد: آمریکا هم با سینوواک و هم با سینوفارم قرارداد دارد، آن‌ها حدود سه میلیارد دوز واکسن پیش خرید کرده اند که همه آن‌ها فایزر نیست؛ انگلیس هم همه واکسن‌ها را فایزر نخواهد زد؛ مجموعه‌ای از واکسن در حال تولید است و می‌توان استفاده کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه میزان تقاضا برای دریافت واکسن کرونا بسیار بالاست، بیان کرد: هیچکس نمی‌تواند در کره زمین ادعا کند که واکسن فایزر قطعاً در طولانی مدت از واکسن‌های دیگر بهتر است، فعلا همه دست به دست هم داده و بسیاری از شرکت‌ها برای تولید با یکدیگر همکاری می‌کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه نشست درباره چرایی ایجاد محدودیت‌ها در کشور، گفت: محدودیت برای آنکه از آن شاخص‌ها و فاکتورهایی که باعث شیوع و بروز بیشتر بیماری می‌شود، جلوگیری کنیم، ایجاد می‌شود، بر اساس برآوردی که تمامی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام داده‌اند، محدودیت به‌عنوان کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین عاملی مطرح است که مانع دورهمی های خانوادگی می‌شود.

وی افزود: باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که وضعیت اقتصادی ما مانند سایر کشورهایی که تحریم نیستند، نیست، ما مشکل داریم، از همه بازاریان و اصناف تشکر می‌کنم که متحمل فشارهای اقتصادی شدند؛ سهمشان در کاهش مرگ‌ومیر بسیار چشمگیر است و همواره باید قدردان اصناف و کسبه باشیم. فراموش نکنیم که پا به پای کادر درمان و همه مردم آمدند.

رئیسی با بیان اینکه محدودیت‌ها تا زمانی که مؤثر باشند ادامه خواهد داشت، یادآور شد: این محدودیت‌ها در گذشته در شهرهای قرمز و نارنجی وجود داشت و پیشنهاد دادیم در شهرهای زرد هم اجرا شود و به عبارتی محدودیت تردد شبانه از ساعت ۹ شب به بعد در سراسر کشور انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: تغییر سبک زندگی یکی از موضوعات مهم در این پاندمی است که به دنبال آن بسیاری از عادات و رفتارهای خود قبل از کرونا را دیگر نداریم، برخی از این تغییرات موقت است و برخی دیگر را فکر می‌کنم بعد از کرونا هم به همین شکل ادامه یابد. به‌عنوان مثال در سال ۹۷ در فصل آنفلوآنزا کسی از ماسک استفاده نمی‌کرد و یا اگر شخصی دچار سرماخوردگی هم بود با دیگران دست می‌داد و روبوسی می‌کرد، اما اکنون دیگر شاهد این رفتارها نیستیم و امیدواریم این روند ادامه یابد؛ فکر می‌کنم محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان امسال ادامه یابد.

وی درباره مهم‌ترین عامل کاهش مرگ‌ومیر و بستری‌های ناشی از کرونا، عنوان کرد: میزان ورودی بیمارستان‌ها یک چهارم شده است، درحالی که ۶ هفته گذشته تعداد بستری‌های روزانه ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ بود که در حال حاضر به حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ مورد رسیده است. تعداد افراد علامت‌دار به‌شدت کاهش پیدا کرده است، میزان بستری کاهش یافته و به تبع آن مرگ‌ومیر هم کم شده است. حدود یک هفته است که میزان بستری ما زیر ۱۰۰۰ مورد شده است و اگر به همین روش پیش رویم میزان مرگ‌ومیر باز هم کاهش می‌یابد.

رئیسی با بیان اینکه حدود ۸۵۰ تا ۸۶۰ بیمار بسیار بدحال در آی سی یو داریم که زیر دستگاه هستند و متأسفانه مرگ‌ومیر در آن‌ها بالاست، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در بازه ۱۰ روز آینده باید مرگ‌ومیرمان کمتر از ۹۰ مورد در روز شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه هیچ عاملی در این زمینه به‌تنهایی مؤثر نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک، کاهش دورهمی ها، اعمال محدودیت‌ها همه مؤثر بودند.

وی به برخی امور که در بازه زمانی مختلف انجام‌شده اشاره و مطرح کرد: در مهرماه میزان تست‌هایمان را دو برابر کرده و از ۲۲ هزار تست به بالای ۴۰ هزار تست رساندیم، پنج آبان ۴۳ شهر را قرمز اعلام کردیم و محدودیت‌های شدید اعمال شد. ۱۴ آبان، ۶۴ شهر را با محدودیت بالا قرمز اعلام کردیم. در اول آذرماه ۱۶۰ شهر را در کشور با محدودیت‌های بسیار شدید قرمز اعلام کردیم. در نیمه دوم آذرماه که شاهد افت بیماری بودیم، طرح شهید قاسم سلیمانی را اجرا کردیم.

رئیسی تصریح کرد: همه این موارد منجر به این شد که میزان رعایت پروتکل‌ها به بیش از ۸۶ درصد رسید و اگر آن را با اردیبهشت‌ماه که این میزان به ۲۷ درصد رسیده بود، مقایسه کنید، به مدیریت بیماری منجر می‌شود. هرکدام از این عوامل مخدوش شود دوباره پیک خواهیم داشت، کشور ما بسیار مستعد است که اواخر بهمن و اسفندماه دوباره شاهد پیک باشیم و باید این عوامل را رعایت کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آزمون‌های مدارس که مطرح شده قرار است به‌صورت حضوری برگزار شد، با بیان اینکه در این خصوص چند پیشنهاد وجود داشت، گفت: یکی بحث بازگشایی حضوری برای پایه‌های اول و دوم بود که در کمیته تخصصی ستاد ملی رد شد؛ درباره آزمون‌ها دو اقدام انجام شد که در مورد اول به ستاد استانی ستاد مقابله با کرونای استان‌ها واگذار کردند تا آزمون‌هایی که جنبه امتحان نهایی را دارند با اجرای شیوه‌نامه‌ها و رعایت پروتکل‌ها برگزار شوند البته تا جای ممکن آنلاین برگزار کنند و برگزاری آزمون حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌ها به شرط رعایت پروتکل‌ها در حوزه امتحانات نهایی مشکلی ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ویروس انگلیسی و جهش ویروس گفت: این ویروس ۷۰درصد قدرت سرایت را بیشتر کرده است.

رئیسی با اشاره به نقش اجرای طرح پزشک خانواده شهری درخصوص پیک سوم کرونا در مازندران اظهار کرد: در استان‌های شمالی بعد از اینکه در اواسط آذرماه روند نزولی شد، در اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران روند نزولی نشد، اما بعد از اعمال محدودیت‌ها و نظارت‌ها در اردبیل پس از آن در گلستان و گیلان شاهد روند نزولی بیماری بودیم اما در مازندران روند بیماری ثابت ماند؛ هرگاه ویروس شیوع پیدا می‌کند باید بدانیم یک ضعف در اعمال محدودیت‌ها و نظارت‌ها وجود دارد البته ضعف مربوط به پزشک خانواده نیست.

وی با بیان اینکه مازندران و هرمزگان پیک سوم بیماری نداشتند و روند بیماری در هرمزگان همچنان نزولی است، گفت: باید بررسی کرد که آیا در مازندران دورهمی های شب یلدا برگزار شده است یا خیر که برای بررسی موضوع تیمی به این استان اعزام کردیم؛ یکی از علل افزایش کرونا در مازندران این بود که فصل چیدن کیوی و پرتقال است و اکنون شهرهای کوچک و روستاها بیشتر درگیر شده‌اند، در این شهرها کارگران از روستاها به شهرها می‌آیند و پس از بازگشت روستا را آلوده می‌کنند؛ شک نداریم هر جا که شاهد پیک بیماری هستیم، دورهمی های کاری یا خانوادگی رخ داده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: محدودیت‌های شبانه آنچنان به اقتصاد آسیب وارد نمی‌کند اما بسیار مؤثر است؛ اکنون در مازندران شاهد پیک سوم کرونا هستیم و بیشتر روستاها درگیر شده‌اند که راهکار آن بیماریابی زودرس و ایزولاسیون است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تعیین تکلیف نیروهای شرکتی در وزارت بهداشت، پاسخ داد: تلاش‌های زیادی در خصوص این نیروها انجام‌شده و ۳۰ هزار مجوز استخدامی گرفته شده است. امیدواریم نیروهایی که به‌صورت شرکتی کار می‌کنند و با تجربه هستند، تا حدودی جذب شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: نیروهای شرکتی در حوزه بهداشت و درمان و به ویژه در دوران کرونا بسیار زحمت کشیدند و تن به آتش زدند و حقشان است که تغییر وضعیت برایشان انجام شود؛ معاونت توسعه مباحث مختلف در این زمینه را هم دنبال می‌کندکه امیدواریم به نتیجه برسند.

رئیسی درباره ممنوعیت پروازها به انگلیس، گفت: پرواز به کشور انگلیس را به‌صورت رفت و برگشت ممنوع کردیم و پرواز غیرمستقیم هم که از انگلیس به استانبول و سپس به ایران می‌آمد، ممنوع شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا تمام مسافرانی که بخواهند از کشورهای اروپایی وارد ایران شوند، باید ۴۸ یا ۷۲ ساعت قبل تست PCR منفی داشته باشند و بعد وارد کشور شوند. دستور داده‌ایم دوباره از مسافران تمام پروازهای اروپایی که وارد ایران می‌شوند، تست گرفته شود و تا اعلام جواب تست در قرنطینه خانگی بمانند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ویروس تنفسی ویروسی نیست که با بستن مرزها وارد نشود؛ بالاخره از یک جایی وارد می‌شود و تنها کاری که باید انجام دهیم فاصله‌گذاری و دوری از تجمعات است؛ ویروس جهش‌یافته در ترکیه، عمان و اخیراً در پاکستان مشاهده شده است، بنابراین باید پروتکل‌ها را به‌صورت کامل رعایت کنیم که در این زمینه طرح شهید سلیمانی بسیار مؤثر است.

رئیسی درباره تجمعات و برگزاری برخی مراسم‌ها علی رغم محدودیت‌ها، تصریح کرد: زمانی که می‌گوییم دستورالعمل‌ها به میزان ۸۶ درصد رعایت می‌شود، این میانگین کشوری است. در برخی شهرها میزان رعایت دستورالعمل‌ها پایین و حدود ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم ۷۰ درصد مردم دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند، یعنی ۳۰ درصد افراد بی‌توجه هستند. در یک جمعیت ۸۰ میلیونی وقتی ۱۰ درصد دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، به این معناست که هشت میلیون نفر دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند که این عدد کمی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در شورای عالی نظارت ستاد ملی کرونا ابلاغ شده است که سطوح نظارت در تمام دستگاه‌ها اعمال شود، به وجود بحث نظارتی در طرح شهید سلیمانی اشاره و عنوان کرد: در مواردی بانک یا پیشخوان تعطیل شده و یا با مسئول اداری برخورد شده یا مسئولی عزل شده است. ناگفته نماند که خیالمان راحت نیست که همه دستورالعمل‌ها ۱۰۰ درصد رعایت می‌شود شاید اینکه هنوز مرگ‌ومیر و ابتلا داریم به این دلیل است که در برخی مکان‌ها دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با عوارض آلودگی هوا در روزهای کرونایی، گفت: آلودگی هوا در انتشار ویروس تأثیر ندارد اما می‌تواند وضعیت بهبودی افراد مبتلا به کرونا را به تاخیر بیندازد و حال بیماران را بدتر کند.

رئیسی در ادامه با یادآوری اینکه تالارها جزو مشاغل گروه ۴ بوده و مدت زیادی است که تعطیل هستند، به برگزاری جلسه ای در روز سه‌شنبه در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا با موضوع بررسی بازگشایی تالارها اشاره و خاطرنشان کرد: این بازگشایی‌ها تیغ دو لبه است زیرا هم به اقتصاد تالاردارها فشار می‌آید و هم ممکن است خیلی از مراسم‌ها به خانه‌ها برود و بدون رعایت نکات بهداشتی برگزار شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوا در شهرها گفت: پنجشنبه هفته گذشته در که جلسه‌ای با رییس جمهور داشتیم و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست هم حضور داشتند بحث‌هایی در زمینه جایگزین شدن سوخت در نیروگاه‌ها و میزان مصرف گاز در فصل سرما شد، میزان سوخت پاک یا گاز در فصل سرد بالا می‌رود.

در مورد نیروگاه‌های تهران تصمیم گیری شده که جایگزینی سوخت انجام شود، اما با توجه به کمبود سوخت این اتفاق نیفتاده است. وزارت بهداشت دو گزارش مبنی بر ارتباط آلودگی هوا و کووید ۱۹ ارائه داده است که در مصوبات ستاد ملی هم وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه همچنین نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری هم در این خصوص ارسال شده است، اظهار کرد: بحث آلودگی هوا در زمینه بیماری‌های تنفسی و سرطان‌ها بسیار تأثیر دارد؛ اصفهان و اراک نیز از جمله شهرهای دچار آلودگی هوا هستند، بسیاری از برنامه‌ها و زیرساخت‌ها به دلیل تحریم‌ها از برنامه عقب مانده است اما همواره ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهیم.

رئیسی درباره تعطیلی شهرهای آلوده گفت: در حوزه سلامت هم مستندات لازم در مورد آلودگی هوا ارائه شده و هم پیشنهادات به کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام شده است. وضعیت بسیاری از ایستگاه‌ها از هشدار هم بالاتر بوده و درخواست‌ها را اعلام کردیم.

وی در پایان با بیان اینکه ما در این مدت کشور را کم تعطیل نکرده‌ایم، عنوان کرد: اگر مردم در تهران تعطیل شوند سریعاً به سمت شمال حرکت می‌کنند و به همین دلیل اتفاقی می‌افتد که اکنون در استان‌های شمالی رخ داده است، تعطیلی به این معنی است که افراد در خانه بمانند و به این معنی نیست که سفر بروند؛ مدارس که کلا تعطیل بودند و کارمندان دولت هم ۳۰ تا ۵۰ درصد سرکار حاضر شدند و کسب و کارها هم که تعطیل بودند، بنابراین یادمان باشد تعطیلی برای آلودگی هوا کارساز نیست.


کد مطلب: 750435

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750435/چرا-واکسن-فایزر-وارد-نکنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com