جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

بزرگداشت شهید سلیمانی در روسیه +عکس

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 750326
سردارشهید قاسم سلیمانی نه تنها محبوب قلب‌های ایرانیان بود بلکه این فرمانده بزرگ در دل مردم بسیاری از کشورها جا داشت، مراسمی که شنبه شب با حضور با شکوه شهروندان و شخصیت‌های فرهنگی و نظامی روس، آذری، افغان، تاجیک و ازبک برگزارشد موید این موضوع است.
بزرگداشت شهید سلیمانی در روسیه +عکس
به گزارش جهان نيوز، شور و هیجان خیل عظیم جمعیت حاضر در مرکز اسلامی مسکو که بیشتر شهروندان غیر ایرانی بودند به رغم محدودیت های کرونایی نشان از محبوبیت سلیمانی در بین مردم کشورهای مختلف از جمله روسیه داشت.

بر اساس گزارش ایرنا، در این مراسم که همراه با عزاداری در وصف شهادت حضرت زهرا (ع) و شهید قاسم سلیمانی بود، شخصیت های اجتماعی، مذهبی و سیاسی از کشورهای مختلف از سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان آنها که در حمله تروریستی یک سال پیش پهپادهای آمریکایی به شهادت رسیدند، تجلیل و بسیاری بر ادامه راه ایشان در مبارزه با امپریالیست جهانی تاکید کردند. 

این مراسم در مرکز اسلامی مسکو برگزار و در آن مردم و مقام ها و شخصیت های مذهبی و سیاسی از ایران، روسیه و کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، قزاقستان، تاجیکستان، عراق، سوریه، افغانستان و قرقیزستان شرکت داشتند.


این مراسم چند فیلم مستند و پویانما ازجمله از مبارزات سردار قاسم سلیمانی از دوره هشت ساله دفاع مقدس و فرماندهی لشکر 41 ثارالله ازسوی ایشان و فرماندهی عملیات ضدتروریستی در عراق و سوریه که منجر به قلع و قمع گروه تروریستی داعش شد و نیز مبارزات سردار شهید با رژیم صهیونیستی با کمک به مبارزان فلسطینی پخش شد.

«زینب کامیلووا» ازجامعه اهل بیت جمهوری داغستان در بخشی از مراسم با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دخت گرامی رسول اکرم (ص) به قرائت اشعاری در توصیف بانوی اول جهان و نیز در وصف سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخت.

کامیلووا با بیان اینکه سردار سلیمانی چهره شناخته شده جهانی محور مقاومت بود که در مبارزه با تروریسم بین المللی مجاهدت ها کرد، اظهار داشت: همه باید این واقعیت را بدانند که مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت.پیامدهای تلخی در انتظار قاتلان سردار سلیمانی است.

شهید سلیمانی از شهیدان تاثیرگذار است
حجت الاسلام «صابر اکبری جدی» نماینده ولی فقیه در روسیه و رییس مرکز اسلامی مسکو در ادامه مراسم با ابراز تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) خاطرنشان کرد: این روز مصادف با اولین سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و پنجمین سالگرد شهادت شیخ نمر در عربستان سعودی است.

وی خطاب به حاضران افزود: امروز در اینجا برای گرامیداشت یاد دو شهید بزرگ جهان اسلام و بشریت جمع شده ایم. حضور باشکوه شما نشان می دهد که تا چه اندازه به مقام و منزلت این شهیدان معرفت دارید. 


حجت الاسلام اکبری جدی رئیس مرکز اسلامی مسکو تصریح کرد: ما معتقدیم و در آموزه های اسلامی هم هست که خون شهید جامعه را زنده می کند و آن را به تحرک در می آورد. 

نماینده ولی فقیه در روسیه با بیان اینکه بعضی از شهیدان تاثیر بیشتر از دیگران دارند، اظهار کرد: همه امامان برای ما گرامی هستند و شهید شدند اما خون سید الشهدا تاثیر بیشتری داشت.  

وی ادامه داد: شهید سلیمانی از شهیدان تاثیرگذار است که جایگاه مخصوصی دارد. حتما علتی دارد که خداوند به این شهید چنین برکتی داده است. در سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد شهید سلیمانی می توان به این علت پی برد.
اکبری جدی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی 20 صفت را درباره سردار شهید سلیمانی نام بردند، اظهار داشت: خلوص و معرفت و ایمان و باور عمیق و راستین او به خدا و پیامبر و رسالت و مجاهدت از صفات بارز این شهید گرانقدر است.
وی تصریح کرد که شهید ابومهدی المهندس معاون فرماندهی حشدالشعبی عراق هم شهید والامقامی است که چون همزمان با سردار سلیمانی به شهادت رسید مقام وی تحت الشعاع قرار گرفت. از خدا می خواهم ما را در راه شهیدان ثابت قدم کند.  

ایثارگری و شهادت طلبی از ابعاد شخصیت سردار سلیمانی
ملکی معاون سفیر ایران در روسیه سخنران دیگر این مراسم گفت: امروز جمع شده ایم تا دو تن از امرای اسلام شهید سلیمانی و شهید المهندس را گرامی بداریم.

وی ادامه داد:  آنها که رفتند آمرزیده اند و نیازی به دعای ما ندارند و به حد کمال رسیده اند. ما باید ببینیم این شهیدان والامقام چه فضایلی دارند که راه آنها را سرلوحه زندگی خود قرار بدهیم تا به رشد واقعی برسیم.


معاون سفیر ایران در روسیه گفت: سردار شهید سلیمانی دارای ابعاد بی نظیری بود که روحیه ایثارگری و شهادت طلبی و فداکاری و گذشت از آن جمله بود.  

ملکی با بیان اینکه اینها از جانشان برای اعتلای دین و انسانیت گذشتند، افزود: ما باید راه خود را با نگاه به این شهیدان اصلاح کنیم.
وی با اشاره به مشکل تکفیری ها و نیز شکل گیری گروه های تروریستی و افراط گرایان در جهان اسلام خاطرنشان کرد که این مساله منجر به شکل گیری غده ای به نام داعش شد که برخی قدرت ها ازجمله آمریکا علیه کشورهای اسلامی از آن استفاده کردند.

معاون سفیر ایران  با اشاره به اینکه راه شهید سلیمانی برای جوانان مسلمان مکتب شده است با استناد به اظهارات مقام معظم رهبری گفت: ما نباید به شهیدان سلیمانی و المهندس به چشم یک فرد نگاه کنیم بلکه یک مکتب است. 

سردار سلیمانی قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم بین المللی
«یوگنی گونچاروف» از افسران ارشد روس نیز در مراسم با اشاره به حضور دهها شخصیت سیاسی و اجتماعی برای بزرگداشت شهید سلیمانی گفت: ما امروز در فیلم ها ایشان را دیدیم اما من موفق شدم با سردار سلیمانی از نزدیک گفت و گو کنم.

وی در توصیف سردار شهید و دیدارش که در منطقه ای صحرایی در سوریه در نزدیکی یک اردوگاه پناهندگان سوری گفت: من شخصی عادی و نیک خواه با چشمان مهربان دیدم. وی به من قهوه و آب داد. بعضی ها می دانند که آب در صحرا چه اهمیتی دارد. 


افسر روس در تعریف ماجرای دیدار خود با سردار سلیمانی در ماه مارس سال 2015 چنین اظهار داشت: ما برای ماموریتی به اردوگاه پناهندگان سوری می رفتیم اما سربازان آمریکایی مانع شدند هدف ما جنگیدن نبود. من در نزدیکی اردوگاه جیپی را دیدم و در کنار آن چند نفر نشسته بودند.

وی افزود: من بارها با مبارزان حزب الله لبنان و حشدالشعبی عراق گفت و گو کرده بودم که افراد ساده ای هستند. من با کمک مترجم با سردار سلیمانی گفت و گو کردم و وی از من پرسید تو کی هستی. گفتم که من افسر روس هستم و ماموریتی در این اردوگاه پناهندگان دارم اما نیروهای آمریکایی نمی گذارند به اردوگاه نزدیک شویم.ما حدود 200 متر با او رفتیم.

گونچاروف گفت: ما با اعتماد و شهامت از کنار مقر بازرسی آمریکایی ها عبور کردیم. من در لباس مخصوص بودم و صورتم را نیز رنگ آمیزی کرده بودم و پس از انجام ماموریت، کماندوهای ارتش سوریه ما را دربازگشت همراهی کردند.

وی سپس این سوال را مطرح کرد که چرا در روسیه با سردار سلیمانی آشنا هستند و افزود: او کمک کرد تا جسد خلبان بمب افکن سرنگون شده روسیه را در سوریه بیابیم و یک خدمه بالگرد روسی سرنگون شده را هم نجات دادند.

افسر نیروهای ویژه روسیه گفت: پس از ترور خیانتکارانه سردار سلیمانی توسط آمریکا، من به یکی از سربازان خود عکس ایشان را نشان دادم و وی با ذغال پرتره ای را از این سردار بزرگ کشید. ما این اثر هنری را به سفارت ایران در روسیه هدیه دادیم و تصمیم گرفتیم نمایشگاهی از پرتره های چهره های قهرمانان جنگ با تروریست ها برپا کنیم.

وی گفت: از فرصت استفاده می کنم و سالروز شهادت چنین قهرمان بزرگ و مبارز با شهامت در جنگ با تروریسم بین المللی را به مردم ایران، نزدیکان سلیمانی و جهان اسلام تسلیت می گویم 

سردار سلیمانی پرچمدار مبارزه با داعش
رییس جامعه شیعیان روسیه نیز در بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: این شهید بزرگوار زمانی به مبارزه با تروریست ها در عراق و سوریه شتافت که تروریست های ظالم داعشی بخش های وسیعی از عراق و سوریه را غصب کرده و نقشه های شومی را اجرا می کردند.


نظامی بالوغلانف گفت: گروه تروریستی داعش به دستور اربابان آمریکایی خود نقشه های شومی را برای کشورهای اسلامی منطقه ازجمله ایران و جمهوری آذربایجان کشیده بودند و به همین دلیل برای روح این شهیدان بویژه سردار سلیمانی پرچمدار مبارزه با داعشی‌ها درود می‌فرستم.

وی که از شخصیت های مذهبی جمهوری آذربایجان مقیم روسیه است به نفوذ داعشی ها در جمهوری آذربایجان اشاره کرد که با این تروریست ها به شدت مقابله می شود.

شهید سلیمانی همیشه در قلوب انسانها زنده خواهد ماند 
رییس انجمن شیعیان مسکو از سخنرانان دیگر مراسم بود که به دیدار خود با سردار سلیمانی در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در تهران در سال 2011 اشاره کرد و گفت: من شاهد اخلاص و رفتار ساده این سردار بزرگ بودم.
فامیل جعفروف گفت: سردار قاسم سلیمانی که پشت آمریکا را به لرزه در آورده بود بسیار ساده رفتار کرد و من توانستم با او در آن زمان هم صحبت شوم. 


وی که در تشییع جنازه شهید سلیمانی شرکت کرده است گفت: من روز سوم ژانویه سال 2020 در قم بودم و شاهد سیل میلیونی جمعیت بودم و مردم در یک مسافت به طول 35 کیلومتر پیکرهای این شهید و شهیدان دیگر همراه وی را مشایعت می کردند.

رییس انجمن شیعیان مسکو گفت: مردم با تشییع پیکرهای پاک این شهیدان به امپریالیسم آمریکا نشان دادند که هرچند ناجوانمردانه این شخصیت ها را به شهادت رساندند اما ایشان همواره زنده خواهند ماند. شهید سلیمانی با مبارزات و شهامت خود برای جوانان اسلامی الگویی شده که همیشه زنده خواهد ماند.

شهادت سلیمانی ضایعه بزرگ برای جامعه جهانی
حسن عبدالکریم از فعالان سیاسی عراقی مقیم روسیه نیز گفت: شهادت سلیمانی و المهندس فرماندهان عملیات ضدتروریستی ضایعه‌ای نه فقط برای جهان اسلام و امت اسلامی بلکه برای جامعه جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) با ابوسفیان و سران قبیله قریش به مبارزه برخاست و در حالی که دختر جوانی بود به پیامبر اسلام (ع) در این امر مهم کمک کرد و در برابر ظلم های قریش ایستادگی کرد. 

عبدالکریم گفت: شهیدان سلیمانی و المهندس مبارزان بزرگی بودند که علیه ترامپ و قدرت پوشالی وی به مبارزه برخاستند. 

به گفته این فعال سیاسی عراقی، سلیمانی و المهندس در خانواده هایی متوسط و حتی کم درآمد در کرمان و بصره به دنیا آمده و بزرگ شده بودند اما توانستند در برابر ترامپ طاغوت زمان ایستادگی کرده و نقشه های او را در منطقه خاورمیانه خنثی کنند بطوری که رئیس جمهوری آمریکا بارها قصد کرد تا سلیمانی را به شهادت برساند.

در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و همراهانش صدها نفر در مرکز اسلامی مسکو شرکت داشتند و این مراسم بطور همزمان به زبان های فارسی، عربی، روسی و آذری ترجمه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *