پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

آیا آلودگی هوا میزان ابتلا به کرونا را بالا می‌برد؟

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 750273
به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا افرادی که بیماری‌های قلبی، ریوی و سن بالا دارند و همچنین دچار بیماری‌های مزمن و صعب العلاج هستند، باید از حضور در مراکز اصلی شهر جدا خودداری کنند، چرا که ماندن این اشخاص در خانه هم آن‌ها را در مقابل آلودگی هوا مصون نگه می‌دارد و هم از ابتلایشان به بیماری‌های آنفلوآنزا و کرونا جلوگیری می‌کند.
آیا آلودگی هوا میزان ابتلا به کرونا را بالا می‌برد؟
به گزارش جهان نيوز، مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوا میزان ابتلا به کرونا را بالا می‌برد؟، گفت: اگر آلودگی هوا به همین شدت ادامه پیدا کند، موجب سکون هوا می‌شود و امکان انتقال عفونت به افرادی که در معرض ویروس قرار می‌گیرند، افزایش پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: افرادی که بیماری‌های قلبی، ریوی و سن بالا دارند و همچنین دچار بیماری‌های مزمن و صعب العلاج هستند، باید از حضور در مراکز اصلی شهر جدا خودداری کنند، چرا که ماندن این اشخاص در خانه هم آن‌ها را در مقابل آلودگی هوا مصون نگه می‌دارد و هم از ابتلایشان به بیماری‌های آنفلوآنزا و کرونا جلوگیری می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ممکن است آلودگی هوا سبب افزایش شدت بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا و کرونا شود، اظهار کرد: افرادی که به بیماری‌های ریوی و دستگاه تنفسی نظیر کرونا و آنفلوآنزا مبتلا هستند، هم باید در خانه بمانند و از حضور مکان‌هایی که میزان آلودگی هوا بیشتر است، بپرهیزند.

ماسک هم از آسیب در مقابل آلودگی هوا و هم از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند
حمید عمادی در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی میان آلودگی هوا و ابتلا به کرونا وجود دارد؟، توضیح داد: هم آلودگی هوا و هم کرونا برای سلامتی انسان مضر هستند، اما ارتباط خاصی میان آن دو وجود ندارد، البته چنانچه ریه به علت بیماری کووید ۱۹ دچار آسیب شود و در عین حال با آلودگی هوا هم مواجه باشیم، بیمار دو بار آسیب می‌بیند.

وی افزود: کرونا و آلودگی هوا دو دشمن مختلف برای سلامتی انسان هستند، که از دو جنبه متفاوت به بدن ضربه می‌زنند و طبیعی است که اگر هر دوی آن‌ها همزمان آسیب وارد کنند، حال بیمار بدتر می‌شود، اما این دو عامل با یکدیگر دوست نیستند و علیه بدن با یکدیگر دست به یکی نمی‌کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گرمسیری ضمن اشاره به اینکه استفاده از ماسک هم از آسیب در مقابل آلودگی هوا جلوگیری می‌کند و هم میزان ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد، ادامه داد: از آنجایی که کرونا سبب افزایش آسیب پذیری ریه می‌شود، آلودگی هوا احتمال کاهش اکسیژن خون را در بهبودیافتگان و مبتلایان به این بیماری را بالا می‌برد.

وی بیان کرد: یکی از علائم بیماری بسیار شایع ابتلا به کرونا ضعف و بی حالی شدید است و حتی ممکن است بعد از بهبودی هم تا مدت‌ها باقی بماند و آلودگی هوا هم یکی از عواملی است که سر درد، ضعف و بی حالی را به همراه دارد و در برخی موارد ما نمی‌دانیم که این علائم مربوط به کرونا است و یا از آلودگی هوا ناشی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *