کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکارچیان مسافران ترکیه گرفتار پلیس شدند

14 دی 1399 ساعت 8:12

اعضای یک شبکه آدم‌ربایی که در تیم‌های جداگانه متقاضیان سفر غیرقانونی به ترکیه را به گروگان گرفته و از خانواده‌شان اخاذی می‌کردند یک به یک بازداشت شدند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه جوان، چندی قبل مردی در تهران سراسیمه به اداره پلیس رفت و از ربودن برادرش توسط چند مرد خبر داد.


شاکی گفت: «من افغانی هستم و چند سال قبل از افغانستان برای کار به ایران آمدم و در تهران ماندگار شدم. دراین مدت با خانواده‌ام و برادرم در افغانستان در ارتباط بودم و به آن‌ها گفته بودم که اینجا درآمدم خوب است و مقدار زیادی پول پس انداز کرده‌ام که برادرم بشیر نیز تصمیم گرفت برای کار به ایران بیاید و از ایران به ترکیه برود.

او قرار بود به صورت غیر قانونی وارد ایران شود، چون چند ماهی تلاش کرده بود که مجوز بگیرد، اما موفق نشده بود. چند روز قبل با من تماس گرفت و گفت با یک قاچاق‌بر انسان توافق کرده او را از طریق ایران به ترکیه ببرد.»

وی ادامه داد: «در حالی که در تهران منتظر برادرم بودم او دوباره با شماره ناشناسی با من تماس گرفت و گفت قاچاق‌بری که او را از مرز عبور داده در خاک ایران تحویل قاچاق بر دیگری داده‌است و الان قاچاق بر جدید او و چند نفر دیگر را گروگان گرفته‌است و می‌گوید برای آزادی هر کدام از ما باید ۱۰‌میلیون تومان به او پرداخت کنیم. برادرم از من خواست به شماره حساب گروگانگیر ۱۰‌میلیون تومان واریز کنم تا آزاد شود. پس از این من تصمیم گرفتم به اداره پلیس بیایم و برای آزادی برادرم درخواست کمک کنم.»

با شکایت مرد افغان تیمی از کارآگاهان زبده پلیس‌آگاهی تهران به دستور بازپرس دادسرای امور جنایی تهران برای شناسایی گروگانگیران و آزادی مرد ربوده شده وارد عمل شدند.

بررسی‌ها نشان داد گروگانگیران که خارجی هستند و همه در کار قاچاق انسان فعالیت می‌کنند چند تیم هستند که در خارج و داخل کشور افرادی را از افغانستان به ایران و از ایران به ترکیه به صورت غیر قانونی انتقال می‌دهند. همچنین مشخص شد متهمان در بین راه افراد غیر‌مجاز را گروگان گرفته و برای آزادی آن‌ها از خانواده‌هایشان درخواست پول می‌کنند.

قرار صوری
مأموران پلیس در بررسی‌های میدانی دریافتند غیر از بشیر چهار‌مرد خارجی دیگر هم در دام گروگانگیران اسیر هستند. بنابراین مأموران از طریق برادر بشیر در قرار صوری یکی از متهمان را دستگیر کردند.

متهم پس از دستگیری به جرم خود با همدستی دو نفر از دوستانش اعتراف کرد. وی گفت: «ما چند تیم جداگانه هستیم که با هم ارتباط داریم. تیم اول در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند و افرادی که قصد دارند به صورت غیر‌قانونی وارد ایران شوند یا به ترکیه بروند شناسایی می‌کنند و با گرفتن مبلغی آن‌ها را از مرز عبور می‌دهند و تحویل تیم ما می‌دهند. ما افراد غیر‌مجاز را به تهران منتقل می‌کنیم که دو دسته هستند، یک دسته تصمیم دارند در تهران بمانند و مشغول به کار شوند و دسته دیگر هم قصد دارند به ترکیه بروند و در آنجا شروع به کار کنند که ما با خودرو آن‌ها را به مرز می‌بریم و در آنجا تحویل تیم سوم می‌دهیم.»

وی ادامه داد: «ما وقتی این افراد را از مرز تحویل می‌گیریم و به تهران می‌رسانیم باید تسویه حساب کنند و هزینه انتقال را پرداخت کنند تا آزاد شوند و افرادی هم که قرار است به ترکیه بروند باید در مرز ترکیه با ما تسویه حساب کنند تا تحویل تیم سوم شوند، اما برخی از آن‌ها ادعا می‌کنند که پولی ندارند و از ما می‌خواهند آن‌ها را آزاد کنیم تا پس از اینکه مشغول به کار شدند هزینه انتقال‌شان را پرداخت کنند، اما ما به آن‌ها اعتماد نمی‌کنیم. چون آن‌ها به صورت غیر مجاز وارد ایران شده‌اند و قابل شناسایی نیستند. به همین خاطر معمولاً آن‌ها را در مکانی حبس می‌کنیم و بعد با خانواده‌هایشان تماس می‌گیریم و از آن‌ها می‌خواهیم بدهی فرزندان‌شان یا برادرشان را پرداخت کنند تا آن‌ها را آزاد کنیم.»

پس از اعتراف متهم، مأموران راهی محل نگهداری گروگان‌ها که سوله‌ای در اطراف تهران بود شدند و پنج‌گروگان و دو همدست متهم را دستگیر کردند.

دو متهم پس از دستگیری در بازجویی‌ها اظهارات همدست خود را تأیید کردند. تحقیقات از متهمان ادامه دارد.


کد مطلب: 750232

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750232/شکارچیان-مسافران-ترکیه-گرفتار-پلیس-شدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com