جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش وابستگی به نفت با مصوبه تلفیق

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب: 750223
رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق بودجه از کاهش وابستگی به نفت با مصوبه امروز این کمیسیون خبر داد.
۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش وابستگی به نفت
به گزارش جهان نيوز، مالک شریعتی رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق  بودجه 1400 در گفت‌وگو با فارس درباره جلسه عصر امروز این کمیسیون که با موضوع سقف فروش نفت در سال آتی برگزار شد، اظهار داشت: آنچه دولت در لایحه بودجه 1400 پیش‌بینی کرده نشان می‌دهد که دولت بنای فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز با نرخ تسعیر 40 دلار دارد که بخشی از آن 4200 تومانی و بخشی از آن 17 و 500 تومانی است و میانگین آن 11 و 500 تومان است.

وی افزود: براساس بررسی‌های کمیسیون تلفیق مشخص شد که سقف فروش 2.3 میلیون بشکه در روز غیر واقعی است و محقق نمی‌شود و در خوشبیانه‌ترین حالت اعضای این کمیسیون مصوب کردند که دولت بتواند تا سقف 1.5 میلیون بشکه در روز را برای صادرات محقق کند.

رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 تصریح کرد: برای فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز در سقف اعلام شده بایستی طبق حکم مقام معظم رهبری عمل شود به طوریکه تا فروش یک میلیون بشکه نفت در روز بایستی سهم 20 درصد صندوق توسعه ملی لحاظ شده و با فروش 500 هزار بشکه باقیمانده هم باید 38 درصد سهم صندوق توسعه ملی پرداخت شود و فروش بیشتر از آن هم بایستی به منظور بازپرداخت بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود.

شریعتی تأکید کرد: دولت فقط می‌تواند روی منابع حاصل از فروش یک میلیون نفت بشکه در روز حساب باز کند. چرا که بیشتر از آن سهم شرکت ملی نفت و یا صندوق توسعه ملی است و یا سهم بازپرداخت بدهی‌های دولت به این صندوق در سال 1400 است که سررسید آن در سال آتی فرا می‌رسد.

وی افزود: عملا دولت می‌تواند درباره منابع استحصال شده فروش یک میلیون بشکه نفت در روز حساب کند.

رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 گفت: کمیسیون تلفیق 1400 راه دولت را برای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز باز گذاشته است و به همین دلیل دولت دوازدهم از ۵ ماه باقیمانده از عمرش و دولت بعدی می‌توانند به صورت میانگین 1.5 میلیون بشکه نفت را در روز بفروشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *