پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۹

حقوق بشر و حاج قاسم سلیمانی

حجت الله ابراهیمیان
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 750112
منش عملی این مرد الهی در حمایت از ابنای بشر در خارج از سرزمین ایران نسبت به غیر پیروان مذهب شیعه اثنا عشری و حتی نسبت به غیر مسلمانان و پیروان سایر ادیان الهی، حاکی از باور این انسان حق مدار برای تلاش جهت حمایت از بشر بوده است.
جهان نيوز - حجت الله ابراهیمیان: صبحگاه سیزدهم دی ماه 1398 بود که خودروهاي حامل سپهبد شهید حاج قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامي به همراه 10 تن از همراهان ايراني و عراقي از جمله شهید ابومهدي المهندس معاون نيروهاي حشدالشعبي عراق كه به دعوت دولت عراق به آن كشور سفر كرده بودند، مورد هدف حامیان تروریسم در منطقه قرار گرفته و به دست امريكايي های مستقر در عراق به دستور مستقیم رییس جمهور ایالات متحده، قرار گرفتند كه منجر به شهادت تمامي اين كاروان شد .

بررسی این رویداد نشانگر آن است که کما فی السابق دولت هایی که خود را پرچمدار دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم می دانند ، در عمل اقدام به از میان برداشتن مدافعان واقعی حقوق بشر در دنیای کنونی می نمایند.

شهادت هیات ایرانی که با هدف استقرار صلح در منطقه و دیدار با مقامات رسمی دولت عراق صورت گرفت ، مصداق بارز تروریسم دولتی بوده و از ابعاد حقوق بشری قابل بررسی است.

این اقدام در درجه اول مخالف با اهداف منشور ملل متحد یعنی برقراری صلح و امنیت بین المللی و احترام به حقوق اساسی بشر است . فارغ از آنکه بدیهی ترین اصول منشور در این واقعه نقض گردید به طور ویژه در حوزه حقوق بشر، نقض ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده 6 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و نقض حق حیات را شاهد هستیم.

همچنین در خصوص قتل های فراقضائی می توان به نقض ماده 11 از اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره داشت.

از دیگر سوی، در اعلامیه اسلامی حقوق بشر مصوب ۱۹۹۰ قاهره به حق حیات به عنوان موهبت الهی تصریح شده است و نیز در آموزه های اسلامی ما حیات حق خدادای انسان و مقتضای اصل کرامت است و هیچ کس حق ندارد آن را نادیده بگیرد.

در این خصوص آیه 5 سوره مبارکه مائده به مسئله حق حیات و استثنائات و حرمت نقض آن پرداخته است.

" اگنس کالامار" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد پیرامون ترور سپهبد قاسم سلیمانی از سوی نیروهای آمریکایی در بغداد ،آن را نقض قوانین بین‌المللی در حوزه حقوق بشر اعلام نمود .وی ضمن اعلام این مطلب افزود: «نیروی قهریه و کشنده تنها زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که استفاده از آن برای دفاع در برابر تهدیدات حیاتی کاملاً ضروری باشد.»

ترور های هدفمند رویکردی است که از سوی دولت امریکا و رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفته و تنها ثمره آن استقرار نیروهای تروریستی و رشد و پرورش نفاق در خاورمیانه بوده است؛موضوعی که شهید حاج قاسم سلیمانی در جهت مخالف آن و استحکام وحدت میان اهل سنت و تشیع گام بر می داشت .دست خطی از وی پیرامون عذرخواهی از خانواده اهل سنت سوری منتشر شده که در آن به خوبی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه موج می زند . بی سبب نیست که رهبر معظم انقلاب در جملات خود در وصف شهید بیان داشته اند که " شما با متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلکِ داعش، نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملّتها و به بشریّت خدمتی بزرگ کردید."

منش عملی این مرد الهی در حمایت از ابنای بشر در خارج از سرزمین ایران نسبت به غیر پیروان مذهب شیعه اثنا عشری و حتی نسبت به غیر مسلمانان و پیروان سایر ادیان الهی، حاکی از باور این انسان حق مدار برای تلاش جهت حمایت از بشر بوده است.

بهترین دلیل برای پستی حامیان دروغین حقوق بشر معاصر ، سکوت مرگبار و حتی حمایت آنان ، در برابر شهادت این حامی بزرگ حقوق بشر می باشد که جا دارد آزادگان و موحدان عالم به خصوص اساتید حقوق و علوم سیاسی، در محافل و کلاس های درس به این جنبه از پوچی حامیان حقوق بشر معاصر، توجه نمایند و اصحاب رسانه و قلم به ابعاد آن بپردازند.

بی تردید جامعه جهانی نیازمند برخورد قاطع با عاملان و آمران این گونه حوادث می باشد تا از نقض حقوق بشر برای همگان ، جلوگیری نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه و معلم حقوق بشر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
باید ابتکار عمل در سطح بین المللی در زمینه حقوق بشر را بدست می گرفتیم.
سروش
Iran, Islamic Republic of
ابتکار عمل را باید بدست بگیریم چطور یک دادگاه در یک شهر اروپایی امریکایی علیه مقامات ایران حکم می دهد ولی ما نمی توانیم یا نشده.
نادر
Iran, Islamic Republic of
خلا قانونی نشان از این می دهد کسی که در این زمینه مرد میدان باشد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
یک نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «سائرون» تأکید کرد که قرار بازداشت صادره از دادگاه عراق علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به محض ورود او به عراق اجرا خواهد شد.
لقمان
Iran, Islamic Republic of
دقت کردین اغلب از سوء مدیریت و بی اخلاقی نهادهای حقوقی بین المللی رنج می کشیم و انتقاد می کنیم ولی فقط این چاره کار است.
Iran, Islamic Republic of
دادگاهی در عراق ترامپ را محکوم کرد ولو نمایشی اما دادگاه های ما در قبال جنایت ترامپ چیکار کردند.
Iran, Islamic Republic of
نماینده مردم نیشابور در مجلس : هرکس مدعی است که با پذیرش FATF مشکلات کشور حل خواهد شد بیاید تعهد بدهد و تبعات آن را هم بپذیرد.
فرشید
Iran, Islamic Republic of
تا حالا کدام وزیر و مسول ازش تعهد گرفتند یا بخاطر کم کاری و ضربه زدن به منافع ملت محاکمه کردند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ببینید در امریکا چقدر دمکراسی و ازادی بیان وجود دارد ملت معترض به راحتی وارد کنگره می شوند.