جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 750109
معاملات چهارشنبه دو علامت مثبت و دو علامت منفی برای معامله‌گران بورس داشت. بررسی این علامت‌ها به پیش بینی بورس امروز کمک می‌کند.
بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول
به گزارش جهان نيوز، در روز چهارشنبه شاخص کل بورس افت ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحدی داشت و به رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت هزار و ۷۱۹ واحد در رقم ۴۶۳ هزار و ۷۱۵ واحد ایستاد. سوال سهام‌داران این است که روند بورس در روز شنبه باز هم نزولی خواهد بود؟

بیشترین افزایش قیمت
روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های کمک فنرایند امین (خکمک)، به پرداخت ملت (پرداخت)، دارویی برکت (برکت) و کشت و صنعت پیاذر (غاذر) با رشد ۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۸۰۳، تملی۶۱۲، تملی۷۰۲ و تملی۸۰۶ و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه۹۸۰۷، تسه۹۷۱۰، تسه۹۹۰۲، تسه۹۹۰۷، تسه۹۹۰۱، تسه۹۷۱۲ و تسه۹۸۰۶ بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت
در بورس شرکت‌های گروه صنعتی بوتان (با نماد لبوتان)، شیشه و گاز (کگاز) و بامک کارآفرین (وکار) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر)، کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) و برق و انرژی پیوندگستر پارس (بپیوند) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای ۳۹۲ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز سه‌شنبه افزایش ۲۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. رشد مازاد تقاضا علامتی مثبت برای بورس است. اما ارزش صف‌های بازار در انتهای معاملات نسبت به روز پیشین کاهش یافت.


افت ارزش صف های خرید
در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید ۹۳۹ میلیارد تومان شد که نسبت به روز سه‌شنبه کاهش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. 

کاهش ارزش صف های فروش
ارزش صف‌های فروش نیز همانند صف‌های خرید کاهش یافت. روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش ۵۱ درصد افت کرد و به رقم  ۵۴۷ میلیارد تومان رسید. 

بیشترین تقاضاها
در آخرین روز کاری هفته شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (وکبهمن) با صف‌ خرید ۱۷۰ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت دارویی برکت (برکت) و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها
بیشترین صف فروش نیز برای سومین روز متوالی به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی سینا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۳۷ میلیارد تومانی داشت. پس از بوعلی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین صف فروش را داشتند.


رویدادهای شنبه
صبح امروز مجمع عمومی فوق‌العاده سالیانه منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) با موضوع افزایش سرمایه ۱۵۶ درصدی برگزار می‌شود. همچنین امروز اتمام مهلت پذیره نویسی شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) است.

پیش بینی بورس امروز
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص کل و شاخص هم‌وزن هر دو ریزش کردند. ۲۷۹ نماد معادل ۵۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.  علاوه بر این، بسیاری از بزرگان بازار سهام نیز افت قیمت داشتند.

معاملات چهارشنبه دو علامت مثبت و دو علامت منفی برای معامله‌گران بورس داشت.

رشد ارزش معاملات کل
روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۷ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز سه‌شنبه ۳۷ درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از کل ارزش معاملات به فرابورس اختصاص داشت.

مازاد تقاضا
در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های خرید و فروش هر دو کاهش یافت. اما بازار با مازاد تقاضا بسته شد. ارزش صف‌های فروش ۵۴۷ میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید به ۹۳۹ میلیارد تومان رسید تا شاهد مازاد تقاضای ۳۹۲ میلیارد تومانی در بازار باشیم. وجود مازاد تقاضا در پایان معاملات بورس به عنوان عاملی در جهت بالا کشیدن‌ شاخص در معاملات امروز عمل خواهد کرد.

افت ارزش معاملات خرد
یکی از نکات منفی معاملات روز چهارشنبه کاهش ۷.۵ درصدی  ارزش معاملات خرد بود که به رقم ۱۶ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان رسید.

خروج پول حقیقی
دیگر نکته منفی معاملات چهارشنبه برای سهام‌داران، خروج پول حقیقی از بورس بود که برای پنجمین روز پیاپی رخ داد. در این روز هزار و ۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شستا داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۸۴ میلیارد تومان بود. پس از شستا، شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و پالایش نفت بندعباس (شبندر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مجموع می‌توان گفت بورس در وضعیت نزولی قرار دارد و افت شاخص در معاملات امروز دور از انتظار نیست، مگر آن که بازارگردانان و حقوقی‌ها با حمایت از نمادهای شاخص‌ساز بتوانند معامله‌گران حقیقی را با خود همراه کنند وگرنه در بورس فعلا بر پاشنه نزول می‌چرخد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *