کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای ادب حاج قاسم در برابر رهبرانقلاب

12 دی 1399 ساعت 9:44

سردار قاسم سلیمانی یا حبیب در جبهه در همه چیز الگوی رزمنده‌ها شده بود و همیشه از خودش در برابر انحراف و گناه مراقبت می‌کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، 13 دی ماه سالروز یکی دیگر از جنایت‌های استکبار جهانی آمریکای جنایتکار علیه ملت ایران است؛ اقدامی که نه تنها مردم کشورمان بلکه تمام آزادی‌خواهان جهان را در غمی بزرگ فرو برد. رئیس‌جمهور خبیث و جنایتکار آمریکا در چنین روزی دستور ترور بزرگ مردی را داد که بسیاری از مردم مظلوم منطقه از لبنان و‌ سوریه گرفته تا افغانستان و عراق احساس آزادگی و حمایت این بزرگ مرد را چشیده‌ و توانسته‌اند از یوغ استکبار رهایی یابند. سردار رشید اسلام، سپهبد شهید، قاسم سلیمانی، مردی که از جوانی میدان‌های نبرد را ترک نکرد و همواره لباس مجاهدت را به تن داشت. مبارزی که در دوران جوانی عملیات‌های تأثیرگذاری را علیه رژیم بعث عراق انجام داد و بعد از آن با استفاده از تجربیات دفاع مقدس، جنوب شرق کشور را از لوث وجود اشرار و گروهک‌های تروریستی مسلح پاکسازی کرد و طعم زندگی آسوده و بی‌دغدغه را به مردم آن منطقه چشاند.

پس از آن هم با نظر مقام معظم رهبری فرماندهی نیروی قدس سپاه را برعهده گرفت و به حمایت از مردم بی‌پناه و مظلوم منطقه پرداخت. مردمی که روزگاری گرفتار طالبان، داعش و رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار گرفته بودند. ایشان میدان مبارزه را ترک نکرد و آن‌چنان علیه دشمن پیکار کرد و در سراسر جهان پوزه آنها را به خاک مالید که دیگر نتوانستند حضور ایشان را تاب بیاورند. بر همین اساس شخص اول دولت آمریکا به صورت ناجوانمردانه دستور ترور ایشان را صادر کرد و در حال انجام مأموریت به شهادت رسید.

به همین دلیل تسنیم در نظر دارد با توجه به سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی به خصوصیات اخلاقی، ابتکارات، اقدامات و مجاهدت‌های این شهید بپردازد. از این رو برای آشنایی بیشتر با دوستان، همرزمان و فرماندهان ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم. در این قسمت با سردار سرتیپ دوم پاسدار سید ابراهیم یزدی از همرزمان و دوستان صمیمی سردار قاسم سلیمانی گفتگو کرده‌ایم.

*‌ ماجرای حرف‌های حساب‌شده حاج قاسم
سردار سرتیپ دوم پاسدار سید ابراهیم یزدی با بیان اینکه در خردادماه سال 1360 در کرخه – چراکه بچه‌های کرمان در آن منطقه حضور داشتند- به جمع رزمندگان پیوستم و در آنجا با نام قاسم –سلیمانی- آشنا شدم؛ تصریح کرد: آوازه حاج قاسم را به دلیل اینکه در کرمان آموزش می‌داد، شنیده بودم اما تا آن لحظه ایشان را ندیده بودم.

وی ادامه داد: در آن جمع بسیاری از بچه‌های سن بالاتری هم حضور داشت اما کسی که حرف آخر را می‌زد و بچه‌ها هم همگی گوش می‌کردند، حرف قاسم بود. چراکه وقتی مطلبی را می‌گفت همه ابعاد آن را در نظر داشت و یک مطلب حساب شده بیان می‌کرد.

این همرزم شهید سلیمانی با اشاره به خیانت‌‌های بنی‌صدر در دوران دفاع مقدس به نحوه شکل‌گیری تیپ 41 ثارالله پرداخت و گفت: در اوایل جنگ تحمیلی قرار شد همه نیروها که از هر استان جمع شده بودند، در یک جا گرد هم بیایند. بچه‌های کرمان در سوسنگر که از قبل پاتوق داشتند، حدود دو گردان جمع شدند. فرمانده این دو گردان را برادر قاسم معرفی کردند.

یزدی به عملیات‌ها طریق‌القدس و آزادسازی بستان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه یکی از این محورها در اختیار بچه‌های کرمان به فرماندهی قاسم سلیمانی بود؛ افزود: در همین عملیات بود که ایشان از ناحیه کتف، دست، پهلو هم مجروح شد و تا جائیکه اطلاع داشتم ایشان را برای درمان به مشهد انتقال دادند و مدتی تحت درمان بود.

وی یادآور شد:  حاج قاسم خیلی در بیمارستان نماند و سریعاً برای جمع‌آوری نیرو خود را به کرمان رساند. در اسفندماه سال 60 نیروها در منطقه شوش جمع شدند و تیپ 41 ثارالله با فرماندهی برادر قاسم سلیمانی شکل گرفت.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه تیپ 41 ثارالله در سال 61 تبدیل به لشکر شد، خاطرنشان کرد: بچه‌های کرمان و این لشکر ثارالله در تمام عملیات‌های سنگین در دوران جنگ تحمیلی حضور داشت و بنده هم در امر تبلیغات در خدمت رزمندگان بودم.

* حاج قاسم با سن کم نفوذ زیادی دل بچه‌ها داشت
این همرزم شهید سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود به خصوصیات اخلاقی شهید سلیمانی اشاره کرد و اظهار داشت:  یک جوان بیست و چند ساله –شهید سپهبد قاسم سلیمانی- با نفوذی که در کلام و گفتمان داشت، تاثیر به سزایی بر دلها می‌گذاشت. به گونه‌ای که بچه‌ها عاشقانه ایشان را دوست داشت و روی دست ایشان را می‌بردند. تا جائیکه اگر از مردم کرمان درخواستی می‌کرد مردم از گوشه و کنار استان به فوج فوج به جمع لشکر می‌پیوستند.

یزدی حفظ و آموزش نیروها در اوایل جنگ تحمیلی را بسیار سخت و دشوار عنوان کرد و گفت که با این وجود روز به روز نیروها لشکر گسترش پیدا کردند. درسته بسیاری در پیشتیبانی حضور داشتند اما حضور حاج قاسم تاثیر زیادی در امر داشت.

وی با بیان اینکه مسئولین استان (استاندار،‌نماینده ولی فقیه و...) وقتی به منطقه می‌آمدند اولین هدفش دیدار با حاج قاسم بود؛ خاطرنشان کرد: در این چند دقیقه دیدار و خوش و بش می‌دیدند که آیا حاج قاسم نیازی دارد که در این صورت با جان و دل پیگر درخواست‌های ایشان بودند.

* صفت‌ها دنبال حاج قاسم می‌دویدند
این رزمنده دفاع مقدس با تاکید بر اینکه حاج قاسم میان فرماندهان دیگر هم نظرات فصل‌الخطاب می‌داد،‌ تصریح کرد: بچه‌های کرمان در عملیات‌های زیادی مثل کربلای 4‌،‌کربلای 5،‌ والفجر8،‌ آزادسازی خرمشهر، رمضان و غیره شرکت داشتند اما هیچ‌گاه عقب‌نشینی نکردند چراکه حاج قاسم به عنوان فرمانده لشکر پا به پای رزمنده بسیجی در میدان حضور داشت.

این همرزم شهید سلیمانی با تاکید بر اینکه در دوران جنگ تحمیلی صفت‌ها می‌دویدند تا خود را به حاج قاسم بچسبانند؛ افزود: صفت‌های مردانگی، غیرت، شجاعت، دین‌داری، ترس از خدا، حفظ نیرو، عشق به اهل بیت‌(علیهم‌السلام) همگی در وجود برادر قاسم بود.

یزدی با بیان اینکه حاج قاسم برای حفظ نیرو بسیار تاکید می‌کردند،‌ اظهار داشت: حاج قاسم همیشه تاکید می‌کرد باید از نیرو مراقبت کرد؛‌ ایشان می‌گفت در فضای جبهه تیر و ترکش هست اما باید آن چنان آموزش ببیند و از او نگهداری شود تا مبادا برای او مشکلی پیش بیاید. برای همین در طول دفاع مقدس نداشتیم فرمانده‌ای از بچه‌های کرمان در این زمینه قصور داشته باشد.

* شایعه اسارت حاج قاسم در عملیات رمضان
وی با اشاره به اینکه این دستور حاج قاسم باعث شده بود بچه‌های لشکر با کمترین تلفات عملیات را پیش‌می‌بردند؛ یادآور شد: حاج قاسم بسیار به نیروها اعتماد می‌کرد یعنی می‌آمد و نظرات نیرو را می‌گرفت و پس از تکمیل آن، کار را به نیرو می‌سپرد و اعتماد کامل داشت.

این رزمنده دفاع مقدس به عملیات رمضان اشاره کرد و گفت: عملیات رمضان اولین عملیات برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران بود که در این عملیات شایعه شد، حاج قاسم با تعدادی از نیروها اسیر شدند؛ اما ایشان علاوه بر اینکه توانسته بود پیشروی کند، یک لودر از بعثی‌ها به غنیمت گرفت که تا سال‌ها در رادیو بغداد به آن اشاره کرده‌است.

*  ماجرای برخورد مهربانانه حاج قاسم با اسرای بعثی
سردار یزدی در بخش دیگری از سخنان به احترام ویژه سردار قاسم سلیمانی به روحانیت اشاره کرد و افزود: حاج قاسم یا حبیب در جبهه در همه چیز الگوی رزمنده‌ها شده بود و همیشه از خودش در برابر انحراف و گناه مراقبت می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه حاج قاسم اگر هم غضبی به شخصی می‌کرد از روی عناد نبود بلکه از روی دلسوزی بود، تصریح کرد: به خاطر دارم در عملیات والفجر8، آب آشامیدنی را 20 لیتری با هراز مشکل از اروند عبور می‌دادیم و به رزمنده‌ها می‌رساندیم. اما بعثی‌هایی که در خورعبدالله ذلیلانه اسیر شده بودند خیلی تشنه بودند؛ حاج قاسم اول دستور داد به اینها آب بدهیم و حالا که اسیر هستند از آنها پذیرایی کنید.

این رزمنده دفاع مقدس با تاکید بر اینکه همه رزمنده‌ها افتخار می‌کردند که در کنار ایشان باشند؛ اظهار داشت: وقتی حاج قاسم در جبهه بود دلمان نمی‌آمد مرخصی بیاییم و جبهه را ترک کنیم چراکه دلمان به حضور حاج قاسم خوش بود. اینقدر با ایشان خوش بودیم که یادمان می‌رفت دلبستگی‌هایی در پشت جبهه داریم.

این همرزم شهید قاسم سلیمانی یکی از ویژگی‌های ایشان را «تکلیف‌‌مدار بودن» برشمرد و بیان کرد: در دوران دفاع مقدس حاج قاسم بسیاری از دوستان و فرماندهان خود را از دست داد؛ مثلاً جانشین و چهار فرمانده گردان ایشان شهید شدند اما پا پس نکشید و پای امام خود ایستاد.

* سردار قاسم سلیمانی در ولایت ذوب شده بود/ حاج قاسم در کربلای 5 شهید شد
یزدی ادامه داد: من معتقدم حاج قاسم با جمعی از همرزمان خود که در منطقه عملیاتی کربلای 5 شهید شدند،‌ با آنها پر کشید و رفت. چراکه حاج قاسم می‌گفت خدایا تو شاهدی جگرم دارد می‌سوزد. در این عملیات حاج یونس، زندی، میرحسینی، حاج علی محمدی و ده‌ها رزمنده خود را در این عملیات از دست داد اما باز هم مردانه ایستاد.

وی به عملیات بعثی‌ها در پایان جنگ اشاره کرد و گفت: صدام برای توازن مذاکره در پایان جنگ درصدد بود،‌ مجدداً خرمشهر و پیرامون آن را بگیرد اما این حاج قاسم و حدود 100 رزمنده بود که روزها مقاومت کردند و جلوی بعثی‌ها را سد کردند و اجازه نداد خرمشهر سقوط کند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی در ولایت ذوب شده بود، به فرماندهی حاج قاسم در برابر اشرار در جنوب شرق کشور اشاره کرد و افزود: شهید سلیمانی درک بسیار بالایی از محیط پیرامون خود داشت و در ماجرای اشرار جنوب شرق می‌دانست این افرادی که اسلحه به دست گرفته‌اند در معیشت خود به مشکل برخورده‌اند؛‌ برای همین در منطقه جنوب شرق صف کسانی که به دلیل گرسنگی و نداری اسلحه به دست گرفته‌اند با منافقین و معاندین انقلاب اسلامی جدا کرد.

این همرزم حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: حاج قاسم با ایجاد زمینه اشتغال و کشاورزی باعث شد کسانی که به دلیل فقر در دام این گروهک‌ها قرار گرفته‌اند، مسیر خود را جدا کنند و تا کنون هم به این شغل مشغول به کار هستند. برای همین خیلی‌ها خود را مدیون حاج قاسم می‌دانند.

* عملیات سردار سلیمانی علیه اشرار در عمق خاک افغانستان
سردار یزدی این امنیت پایدار را مرهون زحمات حاج قاسم دانست و تصریح کرد: به خاطر دارم در دهه 70 اشرار مسلح 94 سرباز آموزش دیده پادگان زابل را در اطراف زاهدان اسیر کردند؛ حاجی حدود 5 روز با خودرو، هلیکوپتر، پیاده و غیره با نیرویی اندک اما کاربردی این کاروان را دنبال کرد و در عمق 60 کیلومتری افغانستان بیرون کشید بدون آنکه خونی از دماغ کسی بیرون بیاید.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه در برای کنگره سرداران و شهدای استان کرمان از نزدیک نگاه محبت‌آمیز و عشق رهبر معظم انقلاب به حاج قاسم را دیدم؛ یادآور شد: به خاطر دارم در اتاق خصوصی خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، حضرت آقا سه مرتبه از حاج قاسم خواستند که بشیند و گزارش خود را بخوانند؛‌ اما ایشان به دلیل عشق و علاقه‌ای که به امام امت داشتند؛ اجازه خواست بصورت مودبانه و ایستاده گزارش را خدمت حضرتعالی دهم که اینجا حضرت آقا به حاج قاسم فرمودند شما شهید زنده هستید و تمام کارهایتان ماندگار است.

* ماجرای ابروی بالا و پایین شدن حاج قاسم
این همرزم سردار قاسم سلیمانی با تاکید بر اینکه علاوه بر اینکه فرمانده عملیاتی بود،‌ روحیه بسیار لطیفی داشت، بیان کرد: وقتی ایشان لبخند می‌زد گل از گل بچه‌ها می‌شکفت و در عین حال زمانی که غضب می‌گرفت، ابروی حاجی یک بالا می‌رفت و دیگر پایین می‌آمد که در میان ما مشهور شده بود که بچه‌ها حواستون باشه ابروهای حاجی بالا و پایین داره می‌شه.

سردار یزدی غضب سردار سلیمانی را هم از روی دلسوزی عنوان کرد و گفت: من حدود 6 الی 7 سال خادم رزمنده‌ها و حاج قاسم در دفاع مقدس بودم و به یاد ندارم ایشان در دیدارهای مختلف از وزیر و وکیل و غیره گرفته تا امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه یکبار بگوید چرا این اینجا آمده‌است؟ یعنی بگوید فلانی چپی است یا راستی‌ست. برای همین تریبون لشکر 41 در اختیار کسانی که دوست‌دار انقلاب بودند،‌ بود.


کد مطلب: 750049

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750049/ماجرای-ادب-حاج-قاسم-برابر-رهبرانقلاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com