جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تاریخچه حمل و نقل در دنیا

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 749768
برای مشاهده قیمت و رزرو آنلاین ارزان‌ترین بلیط پرواز و مطلع شدن از تورهای لحظه آخری مثل تور کیش، تور استانبول و ... می‌توانید به سایت الی گشت مراجعه کنید.
تاریخچه حمل و نقل در دنیا
زمانی که سوار اتوبوس یا مترو می‌شوید یا اینکه بلیط هواپیما و یا کشتی‌های مسافربری را خریداری می‌کنید شاید این سوال برای شما پیش آید که تاریخچه حمل و نقل در دنیا و از آغاز خلقت بشر تا کنون چگونه است و در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ این سوالی است که می‌تواند شما را ترغیب به مطالعه مقالات تاریخچه حمل و نقل در دنیا نماید. ما نیز فرصت را غنیمت شمرده و سعی کرده ایم با جمع بندی مقالات موجود در این زمینه یک مقاله جامع و کامل را تنظیم کنیم.

برای مشاهده قیمت و رزرو آنلاین ارزان ترین بلیط پرواز و مطلع شدن از تورهای لحظه آخری مثل تور کیش، تور استانبول و ... می‌توانید به سایت الی گشت مراجعه کنید.

حمل و نقل
به جابجایی وسایل یا افراد از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از وسایل خاص، حمل و نقل گفته می شود. وصفی که تحت عنوان (وسایل خاص) بکار می رود باعث می شود تفاوت (رفت و آمد) از (حمل و نقل) مشخص شود. حمل و نقل حتی در شیوه های ابتدایی نیز یک رابطه سیستماتیک میان انسان، وسایل حمل و نقل و مسیر های تردد است که امروزه به جاده شهرت یافته اند. در جهان امروز مقوله ای تحت عنوان حمل و نقل بین المللی مطرح می شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


تاریخچه حمل و نقل پیش از میلاد مسیح
گذشته های دور را می توان دوران باستان قلمداد کرد و یا حتی قرون پیش از میلاد مسیح را نیز مشمول آن دانست. در هر صورت باید گفت حمل و نقل در این دوران بسیار ساده و ابتدایی بود و صرفا میان مکان هایی با فواصل کم صورت می گرفت. در این خصوص می توان به وسایل ذیل اشاره نمود:

- ارابه ها، قایق های پارویی و اسب ها: مورخان اطلاعات دقیق و اثبات شده ای در خصوص تاریخ ساخت اولین ارابه ها و قایق های پارویی ارائه نکرده اند. همچنان که در خصوص استفاده از اسب ها برای اولین بار در سیستم حمل و نقل نیز هیچ گونه اطلاعاتی در دست نیست. با این حال مورخان اثبات کرده اند که انسان ها حداقل 3500 سال پیش از میلاد مسیح از این وسایل استفاده کرده‌اند.

تاریخچه حمل و نقل پس از میلاد مسیح تا انقلاب صنعتی
از میلاد مسیح تا سال 1760 نیز وسایل حمل و نقل کاملا ابتدایی و ساده بودند. در این دوران نیز از وسایلی استفاده می شد که صرفا انسان را برای مسیرهای کوتاه همراهی می‌کرد. در این خصوص می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- چرخ دستی ها: گفته می شود انسان ها از سال های 181 تا 234 از چرخ دستی ها برای حمل و جابجایی وسایل کشاورزی و محصولات خود استفاده می‌کردند.

- نقاشی هواپیما: این نقاشی در سال 1492 توسط داوینچی طراحی شد و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موجود جهت طراحی و ساخت هواپیما شناخته می‌شود.

- زیردریایی ها: در سال 1620 اولین زیردریایی توسط مورنلیس دربیل طراحی و ساخته شد. این زیردریایی با استفاده از پارو عمل می‌کرد.

تاریخچه حمل و نقل پس از انقلاب صنعتی تا دوره معاصر


انقلاب صنعتی در انگلستان که بعدها به فرانسه، امریکا و سایر کشورهای جهان کشیده شد مهم ترین تغییرات ممکن در صنعت حمل و نقل را به دنبال داشت. تمام وسایل ذیل به دنبال پیشرفت ها و انقلاب صنعتی در انگلستان ساخته شده‌اند:

- خودروی موتوری: طراحی و ساخت اولین خودروی موتوری به سال 1769 باز می‌گردد. موتور این خودرو با نیروی بخار فعال می‌شد و قدرت جابجایی چهار مسافر با سرعت 3.6 کیلومتر در ساعت را داشت.

- دوچرخه: در سال 1790 اولین دوچرخه جهان به سبکی مدرن توسط بارون کارل فون دریس ساخته شد.

- لوکوموتیو بخار ( قطار ): با استفاده از نیروی بخار و در سال 1801 اولین لوکوموتیو بخار توسط ریچارد تروتیک ساخته شد.

- اتوبوس: استفاده از اولین اتوبوس به کشور انگلستان و به سال 1830 بازمی گردد.

- مترو: ساخت اولین مترو زیر زمینی به شهر لندن تعلق دارد. این وسیله در سال 1863 راه اندازی شد.

- ماشین مدرن: همچنان ابهامات بسیار زیادی در خصوص اینکه چه کسی اولین خودروهای مدرن با سوخت های غیر بخار را ساخته است وجود دارد. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که در سال 1807 اولین ماشین با موتور احتراق داخلی و سوخت هیدروژن توسط فرانکو آیزاک د ریواز ساخته شده است و در سال 1886 نیز نخستین اتومبیل مدرن با سوخت بنزین به نام Benz Patent-Motorwagen توسط کارل بنز اختراع شد.

- ماشین های برقی: تولید ماشین های متصل به کابل که ماشین های برقی نامیده می شدند به سال 1873 باز می گردد. مخترع این ماشین اندرو هالیدی نام داشت.

- موتور: اختراع موتور به سال 1885 باز می گردد. مخترع این وسیله، ویلهیام میباخ و دایملر نام دارند.

- کشتی هوایی: نام عجیب و غریبی دارد اما با تولید آن در سال 1889 تولید وسایل حمل و نقل پیش از دوره معاصر به پایان می‌رسد. این وسیله غول پیکر توسط فردیناند فون زیپلین ساخته شد.

تاریخچه حمل و نقل در دوره معاصرتاکنون

به قرن بیستم که وارد می شویم بسیاری از وسایل حمل و نقل با طرح هایی شبیه به آنچه که امروزه استفاده می کنیم ارائه می‌شوند. این وسایل را می توان به صورت ذیل معرفی نمود:

- هواپیما: ساخت اولین هواپیما به سال 1903 و به دست برادران رایت صورت گرفت.

- اسکوتر: طراحی و ساخت اسکوترهای ابتدایی تر به سال 1921 باز می گردد. اسکوترهای پیشرفته تری در قرن بیست و یکم توسط کشورهای مختلف و بخصوص ژاپن طراحی و تولید شده است که به اسکوترهای الکتریکی آکا شهرت دارند.

- هلی کوپتر: اولین نمونه موفقیت آمیز هلی کوپتر به سال 1940 بازمی گردد.

- اسکیت برد: گفته می شود اسکیت بردها ابتدا در فرانسه مشاهده شده‌اند. همچنان زمان دقیق و نام شخصی که مبادرت به ابداع این وسایل نموده است مبهم است. گفته می شود در نیمه های قرن بیستم از این وسایل برای موج سواری در کالیفرنیا نیز استفاده شده است.

- هوانو: هوانو خودرویی است که در سال 1959 توانست فاصله کانال بین کاله تا دوور انگلیس را طی کند. مخترع این خودرو هوانو سر کریستفر سیدنی کوکرلی نام دارد.

- آپولو در ماه: ساخت این وسیله یکی از مهمترین و برجسته ترین اتفاقات تاریخی در سیستم حمل و نقل است. ساخت آپولو به بشر این امکان را داد تا به فکر ساخت وسایل حمل و نقل برای رفت و آمد میان ماه و زمین باشد. این رخداد تاریخی به تاریح 20 جولای 1969 باز می گردد.

- جامبوجت: یک وسیله پیشرفته دیگر که از سال 1970 تاکنون بیشترین میزان حمل و نقل را در سراسر جهان داشته است. پروازهای این وسیله به بوئینگ 747 معروف هستند.

به نظر شما سیستم حمل و نقل جهانی در دهه های آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت؟
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *