سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

همه چیز درباره‌ی گلند و ریل بست کابل

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 749647
گلند کابل یکی از قطعات پر استفاده در سیم‌کشی است. از این قطعه برای اتصال انتهای کابل‌های الکتریک به جعبه تقسیم و تابلو برق استفاده می‌شود. استفاده از گلند کابل سبب می‌شود تا اتصال کابل‌ها با سایر قطعات الکتریک بدون وجود فشار انجام گیرد.
همه چیز درباره‌ی گلند و ریل بست کابل
در صنایع ساختمانی، سیم‌کشی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساخت سازه است. استفاده از قطعاتی که انتقال انرژی برق در ساختمان را تسهیل کند و امنیت آن را افزایش دهد، یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که مهندسین ساختمان در فرآیند ساخت به آن توجه می‌کنند. در این مقاله با الکتروکارینا همراه باشید تا درباره‌ی دو تا از این قطعات صحبت کنیم.

گلند کابل یکی از قطعات پر استفاده در سیم‌کشی است. از این قطعه برای اتصال انتهای کابل‌های الکتریک به جعبه تقسیم و تابلو برق استفاده می‌شود. استفاده از گلند کابل سبب می‌شود تا اتصال کابل‌ها با سایر قطعات الکتریک بدون وجود فشار انجام گیرد. همچنین با توجه به این که انواع مختلف کابل برق در ساختمان استفاده می‌شود، برای سازگاری با هر نوع سیم، انواع مختلف گلند کابل هم در بازار موجود می‌باشد. یکی دیگر از کاربردهای رایج گلند کابل، جلوگیری از وارد شدن فشار و آسیب رسیدن به سیم‌ها هنگام عبور از تیغه‌ها و تاقک‌ها در ساختمان است. استفاده از گلند کابل، معمولا برای کابل‌هایی رایج است که بین ۱ تا ۷۵ میلیمتر قطر دارند.


تعریف رسمی یک گلند کابل، عبارت است از یک قطعه‌ی مکانیکی که برای ورود و خروج کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از گلند کابل، در صنایعی که با سیم‌کشی ارتباط زیادی دارند، بسیار رایج است. استفاده از گلند کابل فقط مخصوص سیم‌های برق نیست. بلکه می‌توان از آن برای انواع کابل‌ها، مثل کابل‌های کنترل، کابل‌های دیتا و کابل‌های مخابراتی نیز استفاده کرد.

همچنین استفاده از گلند کابل برای حفظ مشخصات اتصال کابل به تابلو برق یا جعبه تقسیم رایج است. برخی از گلندهای کابل هم هستند که از لاستیک تشکیل شده‌اند. این گلندها از نفوذ آب و رطوبت به سیم‌ها که می‌تواند سبب اتصال، جرقه و حتی آتشسوزی می‌شود، جلوگیری می‌کنند. همچنین جنس‌های متفاوتی از گلند کابل نیز وجود دارند.

سایر جنس‌های موجود از گلند کابل شامل فولاد، برنج و آلومینیوم است. استفاده از انواع مختلف گلند کابل برای کاربردهای مختلف است. مثلا انواع خاصی از گلند کابل در بازار موجود هستند که از ورود گازهای قابل اشتعال و تماس آن‌ها با سیم جلوگیری می‌کنند.

با این که در بازار، به گلند کابل کانکتور هم می‌گویند، اما در واقعیت کانکتور و گلند کابل می‌توانند تفاوت داشته باشند. کار کانکتورها صرفا اتصال کابل به جعبه تقسیم یا تابلو برق است. در حالی که استفاده از گلند کبل می‌تواند مزایای بیشتری را برای کاربر به همراه داشته باشد.


برای اینکه بتوانید یک گلند کابل متناسب با نیازهای خود و شرایطی که کابل در آن قرار می‌گیرد، انتخاب کنید، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. چند تا از این نکات را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

- فضایی که گلند کابل را در آن استفاده می‌کنید خیلی اهمیت دارد. آیا از گلند کابل در محیط بسته استفاده خواهید کرد یا در یک محیط باز؟

- شرایط محیطی که کابل‌ها را می‌خواهید را در آن نصب کنید چگونه است؟ آیا محیطی امن است یا اینکه احتمال وقوع خطرات بالقوه بالا است؟

- دمای محلی که گلند کابل در آن قرار خواهد گرفت چقدر است؟ دمای محیط روی جنس گلند کابلی که انتخاب می‌کنید تاثیر زیادی دارد.

- آلودگی‌های محیطی که گلند کابل در آن نصب می‌شود در چه شرایطی است؟ آیا رطوبت و گرد و غبار موجود در محیط فعالیت زیاد است یا کم؟

- در محیط‌های صنعتی انتخاب گلند کابل مناسب، حساسیت بیشتری دارد. در صورتی که محیط عملیات به گونه‌ای است گازها و مواد خورنده در آن وجود دارند، باید از گلند کابل‌های خاصی استفاده کرد.

-سیمی که قرار است گلند کابل روی آن سوار شود، مهمترین عامل انتخاب گلند کابل است. بعد از این که شرایط بالا را تعیین کردید، باید گلند کابلی انتخاب کنید که شیارها و حفره‌های آن با کابلی که قرار است در فرآیند سیم‌کشی استفاده شود، سازگار باشد.

گلندهای کابل انواع مختلفی دارند که می‌توان بر اساس شاخص‌های مختلفی آن‌ها را دسته‌بندی کرد. رایج‌ترین فاکتورهایی که گلند کابل را بر اساس آن دسته‌بندی می‌کنند، عبارتند از:

-دسته‌بندی بر اساس جنس ساخت گلند کابل

-دسته‌بندی بر اساس نوع اندازه‌گیری و رزوه

-دسته‌بندی بر اساس درجه حفاظت IP

-دسته‌بندی بر اساس داشتن یا نداشتن حفاظ (آرمور)

یکی دیگر از قطعاتی که استفاده از آن‌ها در سیم‌کشی رواج زیادی دارد ریل بست کابل است. استفاده از ریل بست می‌تواند امنیت سیم‌کشی ساختمان را افزایش دهد و از ورود آلودگی و رطوبت و تماس آن با سیم‌ها جلوگیری کند. ریل بست کابل در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. می‌توانید پس از خرید آن‌ها، ریل بست را به میزان مورد نیاز، در اندازه‌های مختلف اره کنید. سپس می‌توانید با استفاده از پیچ و مهره و قطعات دیگر، آن را روی سیم‌ها محکم کنید.
 
قطعات الکتریکی با توجه به شرایط مختلف، انواع مختلفی دارند. در صورتی که به دنبال خرید قطعات الکتریکی با بهترین کیفیت و دریافت مشاوره برای انتخاب محصول سازگار با شرایط خود دارد، می‌توانید از وبسایت الکتروکارینا دیدن کنید و یا با متخصصان ما تماس بگیرید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *