کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت آنفلوآنزای پرندگان

7 دی 1399 ساعت 8:56

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تا اطلاع ثانوی هیچ رفت و آمدی به تالاب میقان در این استان به دلیل شیوع آنفولوآنزای حاد پرندگان صورت نمی‌گیرد و این وضعیت تمدید شده است.


به گزارش جهان نیوز، تالاب میقان اراک به دلیل قرار گرفتن در مسیر پرندگان مهاجر هر ساله شاهد حضور هزاران پرنده مهاجر است و امسال از اواخر آبان و اوایل آذر، ماه به دلیل مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور روسیه و قزاقستان پایش تالاب توسط محیط زیست، برای جمع‌آوری تلفات احتمالی و دفن آن‌ها، آغاز شده و صید و شکار ممنوع است.

بر همین اساس، رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگویی با اشاره به بروز نخستین نشانه‌ها از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در تالاب میقان استان مرکزی گفته بود که طبق پایشی که داشتیم و محیط‌بانان ما از سطح تالاب و هشداری که قبلا سازمان دامپزشکی داده بود، که کشورهای شمالی همسایه ایران درگیر این آنفلوآنزای فوق حاد شدند، سازمان محیط زیست پایش گسترده‌ای را در سطح تالاب‌های کشور آغاز کرد.

وی همچنین درباره تعداد لاشه‌های کشف شده از پرندگان مبتلا به آنفلوآنزا در تالاب میقان نیز گفت که "تقریبا ۵۰۰ هکتار تالاب پایش شده، حدود ۴۵ لاشه دفن شده و امروز هم تیم‌های عملیاتی ما در آنجا حضور دارند، تلاش ما این است که در تمام سطح تالاب میقان  موضوع را به طور کامل کنترل کنیم و اجازه انتشار آن را ندهیم".

همچنین، شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره منشأ آنفلوآنزای پرندگان که به  تالاب‌های کشور ما نیز سرایت کرده گفته بود که "در جلساتی که با مسئولان سازمان دامپزشکی داشتیم، مشخص شد که این بیماری به واسطه مهاجرت پرندگان از کشورهایی مانند قزاقستان و روسیه به کشور ما رسیده‌ و این بیماری در این کشورها نیز مشاهده شده است".

بر همین اساس عباس جودکی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی تالاب میقان در این استان از حیث شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان گفته بود  برای پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفلوآنزا، این تالاب شرایط خاصی دارد، به طوری که برای جمع‌آوری لاشه‌ها، می‌بایست چند کیلومتر در عمق آب و لجن‌زار فرو رفت، بنابراین با استفاده از قایق این کار امکانپذیر نیست.

حالا، رضا میرزایی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک و دیگر زیستگاه‌های استان مرکزی، اظهار کرد: رصد بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان به طور مستمر در تالاب میقانِ اراک  ادامه دارد و تلفات جدیدی طی روزهای اخیر مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده هر نوع لاشه‌ای که ممکن است از قبل در تالاب مانده باشد، در اسرع وقت از طریق موازین بهداشتی دفن می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تردد به محوطه تالاب میقانِ اراک با توجه به شیوع آنفلوآنزای پرندگان ممنوع شده است، گفت: تا اطلاع ثانوی هیچ رفت و آمدی به این زیستگاه انجام نمی‌شود و این وضعیت فعلا تمدید شده است.

میرزایی تصریح کرد:  آنفلوآنزای حاد پرندگان از ابتدای آذر امسال در تالاب میقانِ اراک شیوع پیدا کرد که با تشخیص به‌موقع، لاشه ۱۲۵۵ پرنده وحشی که بر اثر این بیماری تلف شده بودند، از سطح تالاب جمع‌آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان با تأکید بر اینکه طی ۲ هفته گذشته هیچ گزارشی مبنی بر آنفلوآنزای حاد پرندگان در سطح تالاب میقان وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در تالاب میقان، اما این بیماری به خوبی در سطح تالاب مهار شد و به دیگر نقاط استان نیز سرایت نکرد.


کد مطلب: 749499

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/749499/آخرین-وضعیت-آنفلوآنزای-پرندگان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com