چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

اصلاح‌طلبان فرصت خرید واکسن کرونا را هم سیاسی کردند

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 749402
رجاع دوباره بررسی لوایح مربوط به کنوانسیون FATF(گروه ویژه اقدام مالی مشترک) در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آغاز روند مربوط به این بررسی، موجب شد تا چهره‌های دولتی و رسانه‌های اصلاح‌طلب حامی آنها دوباره همان خط سابق، یعنی پیونددادن همه ناکامی‌ها به نپیوستن ایران به این چارچوب حقوقی را از سر بگیرند.
اصلاح‌طلبان خرید واکسن کرونا هم سیاسی کردند
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه صبح نو، مدتی است که بحث ارجاع مجدد بررسی لوایح مربوط به FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام، بستری مناسب برای برخی نیروها به‌منظور مطرح‌کردن دوباره بازی‌های سیاسی خود فراهم کرده است. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش درباره لزوم پرهیز از این بازی‌ها، گفت: «مردم عزیز کشورمان مطمئن باشند که مجمع تشخیص مصلحت نظام با دقت تمام و برحسب مصالح کشور این لوایح را بررسی خواهد کرد و به همه گروه‌های سیاسی و کسانی که نگران این موضوع هستند نیز توصیه می‌کنیم ضمن پرهیز از فضا‌‌سازی‌های خاص و ربط دادن مسائلی همچون واکسن کرونا به این موضوع، یاریگر مجمع باشند.» با این حال، دولت و حامیان اصلاح‌طلب آن قصد دست‌برداشتن از منحرف‌کردن افکار‌عمومی از ناکارآمدی‌های خود به موضوعی بی‌اهمیت را نداشتند. علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوم دی‌ماه در نشستی خبری، با ادعای مصائب مربوط به نپیوستن به FATF، گفت: «در مورد انتقال پول بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو‌به‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد.

قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.» این ادعا توسط چهره‌های نزدیک به اردوگاه اصلاح‌طلبی نیز تکرار شد.   علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در این‌باره در توییتی مدعی شد: «به خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم، نتوانستیم 50 میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

نمکی و همتی جواب آقای سخنگو را دادند
با وجود اینکه علی ربیعی مترصد تقویت کارزار گره‌زدن معیشت مردم به FATF  بود، دو چهره دولتی دیگر در اظهاراتی جداگانه هر گونه شائبه ارتباط میان مشکل خرید واکسن با نپیوستن ایران به کنوانسیون مربوطه را رد ‌کردند. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این‌باره تصریح کرد: «من سیاسی نیستم اما در اوضاع کنونی، تاثیر FATF را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمی‌بینیم.» توضیح مبسوط‌تر و کارشناسی‌تر در این زمینه، توسط عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ارائه شد. همتی در اظهاراتی با اشاره به تاثیر فشارهای سیاسی آمریکا بر کشورها و نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از ارائه هرگونه خدمات به ایران، تصریح کرد: «از آنجایی که خرید واکسن کرونا باید از مسیر سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیر‌انسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است. صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و باوجود اذعان بحق ایران و نبود هیچ‌گونه مانع اقتصادی یا حقوقی حتی جرات مطرح‌کردن وام بشردوستانه ایران در هیات‌مدیره صندوق را پیدا نکرد.» همتی البته در مطلبی دیگر، اعتراف مهمی را مطرح کرد که نشان می‌داد در شرایط وجود تحریم‌ها، حتی تعیین تکلیف FATF هم نمی‌تواند موجب تسهیل مبادلات بانکی ایران شود. او اعلام کرد: «عدم تعیین تکلیف FATF، می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد.» همه فشارهای نامربوط چهره‌هایی نظیر ربیعی در شرایطی بود که همتی روز پنجشنبه در پستی اینستاگرامی از رفع مشکل خرید واکسن کرونا توسط ایران خبر داد تا نشان بدهد پروپاگاندای به‌وجود‌آمده و ایجاد نسبت میان «کرونا-FATF» از اساس یک بازی سیاسی هدفدار بیش نبوده است.

 فساد با اراده داخلی حل می‌شود، نه با پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی
شمه دیگر دفاع از FATF، به سخنرانی حسن روحانی در جلسه اخیر هیات دولت مربوط می‌شود. رییس‌جمهوری در این جلسه برای چندمین‌بار از ارائه چهار لایحه معروف به FATF به مجلس دفاع و آن را بهترین راه مبارزه با فساد توصیف کرد. او تصریح کرد: «این لوایح همه حرکت‌های مالی و پولی را روشن می‌کند و بهترین راه مبارزه با فساد است؛ البته ممکن است برخی خوش‌شان نیاید اما این راه مبارزه با فساد است.» روحانی در حالی از تاثیر فسادزدایی این لوایح سخن گفته که به زعم بسیاری از کارشناسان و صاحبان‌نظران، رفع فساد در داخل کشور منوط به تغییر و بهینه‌سازی نهادهای اقتصادی و سیاسی است و تا مادامی که در دستگاه اجرایی کشور برای این تغییرات اراده بزرگی وجود نداشته باشد، آجری روی آجر گذاشته نخواهد شد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران از میان چهار لایحه مورد اشاره رییس‌جمهوری، طی دو، سه سال گذشته به تصویب دو لایحه دولت مربوط به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مبادرت کرده و همین دو قانون بومی در ایران اگر به‌خوبی و با دقت اجرایی شود، می‌تواند تاثیر بسزایی روی شفافیت و رفع فساد برجای بگذارد.
 
چرا FATF به صلاح ما نیست؟
در اینکه چرا پیوستن به FATF برای ایران به صلاح نیست، اظهارات زیادی مطرح شده است. مخالفان بر این باورند که FATF قادر است تمامی مراودات مالی ایران را ذیل چتر نظارتی خود قرار بدهد و در شرایطی که کشورهای غربی برای پیشبرد اهداف مغرضانه سیاسی خود، هر لحظه به دنبال سرهم‌بندی‌کردن بهانه‌ای تازه هستند، این شفافیت بی‌مورد می‌تواند هرگونه امکان برای خنثی‌سازی تحریم‌ها را برای ایران غیرممکن کند. در همین‌باره، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: « FATFدامی است که برای ملت ایران پهن شده و پیوستن به آن، نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم‌ها را نیز در اختیار دشمن قرار خواهد داد.»
 
چرا اصلاح‌طلبان مشکلات را تحریف می‌کنند؟
اینکه چرا اصلاح‌طلبان در خط مقدم شیون و مویه برای پیوستن ایران به FATF قرار دارند، دو علت عمده قابل اقامه است؛ اولا ‌  گرفتن ژست طلبکاری از نظام جمهوری اسلامی ایران و سرکوفت‌زدن به ساختارها بابت تاخیر در اقدام برای پیوستن به این کنوانسیون، جایگاه اصلاح‌طلبان را در هیبت اپوزیسیونی که همیشه به آن مفتخر بوده‌اند، تقویت می‌کند و با همین اقدام، خواهند توانست تمامی ناکارکردی‌های این سال‌های خود در نهاد دولت را به حاشیه ببرند و تبدیل به مساله دسته‌چندم کنند.

دوما اینکه تاکید بر پیوستن به FATF، مساله اصلی دشواری‌های نظام مالی ایران، یعنی تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا را بدل به موردی بسیار ناقابل خواهد کرد. این کوچک جلوه‌دادن، یک حُسن بزرگ برای اصلاح‌طلبان و دولت دارد و آن اینکه باعث می‌شود تا مقبولیت ایده مذاکره با غرب به‌ویژه با آمریکا، در فضای جامعه ایران، دست‌نخورده باقی بماند و حتی با برخی مانورهای تبلیغاتی، تقویت هم بشود. مضافا اینکه اگر به‌جای سرکوفت‌زدن به ساختارهای نظام برای نپیوستن به یک چارچوب جهانی، اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها بخواهند آمریکا را مقصر رنج ملت ایران نشان بدهند، فارغ از به‌خطرافتادن ایده مذاکره در داخل، فضای ذهنی سردمداران آینده کاخ سفید نسبت به گفتمان نیروهای اعتدالی در ایران نیز مغشوش و مخدوش خواهد شد و آنها دیگر نمی‌توانند روی اصلاح‌طلبان به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های پیش‌برندگی باور به غرب‌گرایی در ایران، حساب مخصوص باز کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *