شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هشدار باد شدید، کولاک و یخبندان در بسیاری از شهرها‌/ احتمال لغو یا تأخیر پروازها و لغزندگی جاده‌ها

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 749273
معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها فردا نیز در برخی استان‌ها ادامه دارد، گفت: احتمال تأخیر و لغو پروازها، قطع راه‌های ارتباطی روستایی و اختلال در سفرهای جاده‌ای به علت یخبندان و لغزندگی جاده‌ها وجود دارد.
هشدار باد شدید، کولاک و یخبندان
به گزارش جهان نيوز، محمد اصغری معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: امروز در اغلب مناطق کشور غیر از استان‌های هرمزگان، شرق و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان بارش داریم و روز آینده بارندگی در استان‌های گیلان، مازندران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی و خراسان جنوبی ادامه دارد.

وی اضافه کرد: روز آینده در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، ارتفاعات کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، البرز، قزوین، تهران و قم بارش پراکنده ادامه دارد.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز شنبه ششم دی این سامانه در خراسان رضوی و خراسان شمالی فعال است و به تدریج از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود.

اصغری تصریح کرد: در این سه روز بارش در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف و در مناطق جنوبی با رعد و برق همراه است.

* هشدار قطع راه‌های ارتباطی روستایی، لغزندگی جاده‌ها و تأخیر و لغو پروازها
وی اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی همراه با نفوذ هوای نسبتا سرد‌، بارش برف، وزش باد، کولاک، کاهش نسبی دما و کاهش دید در برخی نقاط سردسیر از جمله استان‌هایی که ذکر شد، پیش‌بینی می‌شود‌؛ بنابراین احتمال کاهش دید، تاخیر و لغو پروازها، قطع راه‌های ارتباطی روستایی به ویژه در نقاط سردسیر، اختلال در سفرهای درون و برون شهری به علت یخبندان و لغزندگی جاده ها و خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی وجود دارد.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: توصیه می‌شود اجتناب از سفرهای غیر ضروری، آماده سازی تجهیزات برف روبی و برف زدایی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، مدیریت در مصرف انرژی به خصوص سوخت با توجه به کاهش دما و اقدامات مقتضی جهت دوری از خسارت در محصولات و تاسیسات کشاورزی، در دستور کار باشد.

* وزش باد شدید در اغلب شهرها
اصغری اضافه کرد: از اواخر وقت امروز و همچنین فردا در اغلب مناطق کشور افزایش سرعت وزش باد و کاهش محسوس دما خواهیم داشت؛ در این مدت در استان‌های البرز، قزوین، تهران، مرکزی، سمنان، قم، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر، شرق کرمان و جنوب خوزستان وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

* هشدار کاهش دما بین 8 تا 10 درجه در سواحل خزر و شرق کشور
معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش دما در اغلب نقاط کشور گفت: بیشترین کاهش دما در سواحل خزر بین 5 تا 8 درجه و در شرق و شمال شرق بین 5 تا 10 درجه خواهد بود که در نیمه شرقی کشور تا شنبه ادامه دارد.

* سرما و آلودگی هوا در کلان‌شهرها از یکشنبه 7 دی تا پایان هفته
وی افزود: امروز و فردا در سواحل خزر وزش باد شدید داریم و دریای خزر در این مدت مواج‌ و توفانی است.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: از امروز تا شنبه خلیج فارس مواج است و روز یکشنبه در محدوده تنگه هرمز وزش باد خواهیم داشت.

اصغری افزود: از یکشنبه 7 دی تا پایان هفته آینده جوی پایدار در اغلب مناطق کشور حاکم است که با توجه به سکون نسبی جو و برودت هوا، غلظت آلاینده‌های جوی در کلانشهرها و شهرهای صنعتی افزایش می‌یابد.

* یخبندان و سرمای زیر صفر درجه در 26 استان/ شهرکرد 16 درجه زیر صفر
وی بیان کرد: روز آینده اردبیل با کمینه دمای 14 درجه زیر صفر، شهرکرد با کمینه دمای 16 درجه زیر صفر و زنجان با کمینه دمای 12 درجه زیر صفر سردترین مراکز استان و بندرعباس با بیشینه دمای 27 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهند بود.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: فردا در 26 استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.

* باد شدید و سرمای زیر صفر در پایتخت
وی افزود: آسمان تهران روز جمعه ابری گاهی با بارش برف و باران و با وزش باد شدید و به تدریج کاهش ابر و در شب صاف همراه با وزش باد شدید پیش بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 5 درجه و 2 درجه زیر صفر خواهد بود.

* بارش‌‌های سال زراعی امسال 13 درصد کمتر از‌ پارسال
اصغری همچنین در تشریح وضعیت بارش‌ها در سال زراعی  جاری گفت: میانگین بارندگی  کل کشور از ابتدایی سال زراعی (مهر 99) تا دوم دی ماه 66.9 میلی‌متر ثبت شد؛ میزان بارش سال گذشته در این بازه زمانی 76.5 میلی‌متر بود که بارش سال جاری 12.6 درصد کمتر از سال جاری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *