جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مهمترین اعمال ماه جمادی الاول

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 749165
در کتاب مفاتیح الجنان پیرامون اعمال ماه جمادی الاولی بیان شده زیارت و اقامه‌ عزا در سوگ شهادت «حضرت فاطمه زهرا(س)» در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه ثواب بسیار زیادی دارد.
مهمترین اعمال ماه جمادی الاول
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، احمد شریعتی کارشناس علوم قرآنی پیرامون جایگاه ماه جمادی الاول گفت: جمادی الاول یکی از ماه‌های قمری محسوب می‌شود که در دهه اوّل آن ایام فاطمیه ثبت شده است لذا اقامه عزا برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» و بیان همدردی با «اهل بیت (ع)» لازم و بر آن بسیار توصیه شد است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روز پنجم جمادی الأول ولادت باسعادت و با برکت حضرت «زینب کبری (س)» رخ داده است، این بانوی بزرگوار دختر حضرت «فاطمه زهرا (س)» و اسوه صبر و بردباری است، ایشان عالمه بدون معلم بودند و در سیره رفتاری خود نیز شباهت‌های فراوانی با «امیرالمومنین (ع)» داشتند.

شریعتی به روز سیزدهم ماه جمادی الأول اشاره و ابراز کرد: به روایتی شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» در روز سیزدهم ماه جمادی الأول رخ داده است، روایتی دیگر نیز وجود دارد که حدود بیست روز با تاریخ اولیه فاصله دارد لذا از تاریخ ۱۳ جمادی الأول تا ٣ جمادی الثانی را به ایام سوگواری حضرت «فاطمه زهرا(‌س)» اختصاص داده‌اند که به سه دهه مهم تقسیم شده است که ده روز اول این ایام را در ماه جمادی الاول و با نام دهه اوّل ایام فاطمیه نامگذاری کرده‌اند.

این کارشناس علوم قرآنی آداب و اعمال ماه جمادی الاول را بر شمرد و افزود: روز سیزدهم ماه جمادی الاول به روایتی روز شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» است بنابراین در کتاب مفاتیح الجنان پیرامون اعمال ماه جمادی الأوّل بیان شده زیارت و اقامه‌ عزا در روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه برای حضرت «فاطمه زهرا (س)»، از جمله اعمال مستحب است که ثواب بسیاری دارد همچنین خواندن زیارت حضرت «فاطمه زهرا (س)» و اقامه عزا در سوگ ایشان بسیار مهم است.

وی در همین راستا اظهار کرد: برای کسب فضیلت بیشتر در این ماه می‌توان به خواندن نماز دو رکعتی به ویژه در شب اول این ماه که البته از آن چند روزی گذشته است توجه نمود، در روایاتی از «امام جواد (ع)» نقل شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگذار که در رکعت اول آن پس از سوره حمد ۳۰ بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از سوره حمد ۳۰ بار سورۀ قدر خوانده شود؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد سبک زندگی اجتماعی حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» درجامعه‌ای متولد شدند که فاقد هر یک از عوامل مهم برای شکل گیری یک نظام ارزشمند در تعیین ارزش‌های اجتماعی است و در این جامعه بدوی و عاری از ارزش‌های انسانی برپا کردن رویکرد درست زندگی بسیار سخت است لذا معماری اولین اجتماع اسلامی به رهبری «رسول اکرم (ص)» شکل گرفت در این اجتماع حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگوی سنت شکنی محسوب می‌شدند، سنت‌های غلطی که تنها خاص جاهلیت قدیم نیست بلکه در جاهلیت مدرن عصر حاضر نیز با رنگ و بویی دیگر جلوه گر می‌باشد.

وی به رویکرد ارزنده حضرت «فاطمه زهرا (س)» پرداخت و افزود: حضرت «فاطمه زهرا (س)» با بسیاری از تعصبات بیجا مبارزه کردند ایشان هم پای پدر بزرگوارشان به تبلیغ و گسترش دین اسلام پرداختند، اما سرانجام بی بصیرتی و فراموش کردن توصیه‌های «پیامبر اکرم (ص)» عامل اصلی شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *