چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۳
۱۲

چرا ربیعی به غلط واکسن کرونا را به FATF مرتبط کرد؟

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 749087
همزمان با طرح بحث بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت، فضاسازی رسانه‌ای همزمان از ۳ جهت "سخنگوی دولت، نماینده سابق و توئیتر" برای مرتبط دانستن عدم خرید واکسن با FATF ایجاد شده، هرچند رئیس کل بانک مرکزی پیشتر تصریح کرده، تحریم آمریکا مانع خرید واکسن است.
چرا ربیعی واکسن کرونا را به FATF مرتبط کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مطرح شده درباره "مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن و نقل و انتقال پول" گفت: در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند اما در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم.

ربیعی معتقد است، به طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند.

وی افزود: قبلا دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود و امیدواریم با راهگشایی که رهبر معظم انقلاب برای امکان بررسی مجدد در مجمع تشخیص مصلحت نظام فراهم کردند، بتوانیم در این زمینه جلساتی داشته باشیم و آنچه که به مصلحت کشور است را تأمین کنیم.

گفتنی است، در اظهارات سخنگوی دولت به صورت همزمان به قوانین تحریمی اوفک در وزارت خزانه داری آمریکا  و قواعد FATF اشاره شده است. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که در روزهای اخیر کارشناسان دلیل اصلی عدم انتقال ارز مربوط به خرید واکسن کرونا را مرتبط به تحریمهای آمریکا دانسته‌اند.

از سوی دیگر ناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در همین رابطه گفته بود، در خصوص واکسن کرونا برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند. از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا وضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرات مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.

همان طور که مشخص است اظهارات سخنگوی دولت دارای یک  تناقض داخلی می باشد و از طرف دیگر این موضع گیری سخنگوی دولت با اظهارنظر پیشین رئیس کل بانک مرکزی در خصوص موانع تحریمی در خرید واکسن در تناقض است.

اما لازم به یادآوری است،  یکی از نمایندگان حاشیه ساز سابق مجلس، با اشاره به اینکه، «به خاطر این که در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم» ، گفته بود، به همین دلیل سهمیه ایران باطل شد.

* قرارداد با سازمان بهداشت جهانی پابرجاست
از سوی دیگر ربیعی در واکنش به موضع نماینده سابق تهران گفته است: بخشی از علت این که به سرانجام نرسید واقعا ناشی از فشارهای تحریم و از طرف دیگر مشکلات انتقال پول بود. پولی که باید به سازمان بهداشت جهانی پرداخت می‌شد در انتقال آن مشکل ایجاد کردند. اما ما قراردادمان با سازمان بهداشتی پابرجا است. اخیرا هم تصمیم گرفتیم به هر ترتیبی که شده این خرید را حتی با ریسک پرداخت بالای پول انجام دهیم.

در روزهای اخیر به صورت سازمان یافته در فضای مجازی (به خصوص  در توییتر) موضوع خرید واکسن خارجی دنبال شده است. این موضوع به اظهار نظر خاص نماینده سابق متصل شد و در نهایت روز گذشته سخنگوی دولت نیز در اظهاراتی متناقض چالش FATF را به عنوان مانعی در خرید واکسن اعلام کرد.

مشخص نیست دلیل پیگیری همزمان در سه فضای مختلف برای جهت دهی واهی در خصوص دلایل عدم خرید واکسن با چه هدفی انجام شده است. اما اگر این موضوع به دستاویزی برای فشار به مجمع تشخیص مصلحت برای تصویب دو لایحه دولت تبدیل شده، باید به جریان تحریف پشت این ماجرا تاکید کرد و بهتر است قبل از هرگونه اقدام و جریان سازی رسانه‌ای حداقل هماهنگی لازم در این خصوص انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیشر مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از نپیوستن به FATF است.!!!
سیدمحمدحسین
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصلا واکسن هایی که از آمریکا ، انگلیس و ... می خواهیم بخریم قابل اعتماد است.
Iran, Islamic Republic of
شما میتونی تزریق نکنی
Romania
خب وقتی به ftif نپیوستیم پول خرید واکسن هم نمیتونیم واریز کنیم این کجاش غلط هست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
رژیم آل سعود (سقوط) که آلان هم کاریه ایه در همین تشکیلاتی که فرمودین! آلان خیلی اوضاعش روبراهه؟ .
Iran, Islamic Republic of
بله مثل گره اب خوردن که الحمدلله با برجام علی برکت الله حل شد
Iran, Islamic Republic of
مجلس و دولت تاکنون ثابت کردند که دیگر نمی‌توانند مشکلات مردم و کشور را حل کنند
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خوب شما یک راه جهت انتقال پول در شبکه بین الملل ارائه دهید!!!
عجب
Iran, Islamic Republic of
ما همه سختی ها رو تحمل می کنیم
چرا اصرار دارید تنها کشوری در دنیا باشیم که واکسن نمی خره
بیدار
Iran, Islamic Republic of
...