سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۲

انزوای آمریکا در نشست مجازی شورای امنیت

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب: 749064
جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد.
انزوای آمریکا در نشست مجازی شورای امنیت
به گزارش جهان نيوز به نقل از الجزیره، جلسه مجاری شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز، سه شنبه برای ارائه گزارش شش ماهه درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام برگزار شد.

اولوف اسکوک، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد امروز سه شنبه به نمایندگی از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام در این نشست در سخنانی گفت: از ایران می‌خواهیم فعالیت‌های هسته‌ای اش را متوقف کرده و از تصمیم خود برای کاهش پایبندی‌ها عقب نشینی کند.

او در ادامه افزود: همکاری میان اتحادیه اروپا و ایران علی رغم چالش‌ها ادامه دارد. اتحادیه اروپا به رفع تحریم‌های اقتصادی از ایران پایبند است.

اسکوک در ادامه افزود: جایگزینی برای توافق هسته ای ایران وجود ندارد. همچنین نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در سخنانی گفت: برجام با چالشهای فراوانی روبروست. وی گفت: توافق هسته ای با ایران، در برابر فشارها مقاومت کرد.

اولوف اسکوک، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد در این نشست لغو تحریم را هسته اصلی برجام دانست و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود..

او گفت: در ماه‌های گذشته دیپلماسی چندجانبه دچار مشکلات جدی شده است. برنامه جامع اقدام مشترک اکنون پنج ساله شده است.

اسکوک با یادآوری اینکه در نشست ۱۶ دسامبر کمیسیون مشترک و نشست روزگذشته وزیران خارجه اعضای برجام بر اجرای کامل این توافق تاکید شد، اضافه کرد: این عزم و اراده گویای اهمیت حفظ این توافق برای تداوم دیپلماسی چندجانبه و پایداری و پشتیبانی از توافق چندجانبه است.

وی تاکید کرد: برجام جزء کلیدی معماری جهانی منع گسترش سلاح اتمی است که خطر امنیتی منطقه‌ای و جهانی را کاهش می‌دهد.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با اشاره به بازرسی کم سابقه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: اینها در سایه همکاری ایران برای اجرای پروتکل الحاقی و پادمان‌ها محقق می شود.

اسکوک یادآور شد: اجرای پروتکل الحاقی بخشی از تعهد ایران تحت برجام است. از دست دادن برجام همچنین به معنای از دست رفتن پروتکل الحاقی و تضمین دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی و از دست رفتن شفافیتی است که برجام ایجاد کرده است.

همچنین معاون نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز در این نشست گفت: سلاح‌های ایرانی همچنان در مناطق مجاور ایران و خارج از آن پخش شده است.

معاون نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین مدعی شد: ایران باید از باج خواهی و مذاکره بر سر قراردادی که شامل برنامه موشکی اش شود، دست بر دارد.

نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز در سخنانی تصریح کرد: ما در لحظه‌ای حساس برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم.

نماینده چین در شورای امنیت نیز در این نشست اعلام کرد: تمامی طرف‌ها باید به وعده‌های خود عمل کرده و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران خویشتندار باشند. تمامی طرف‌ها باید تلاش‌هایی مضاعف را برای بازفعال کردن برجام بکار گیرند. درخواست برای مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای با ایران، سهمی در حل بحران نخواهد داشت.

نماینده چین همچنین گفت: در نشست دیروز وزرای خارجه اعضای برجام طرف‌ها تعهد خود به حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام کردند. وزرای خارجه توافق کردند تلاش‌هایی مشترک برای بازگشت آمریکا به برجام در اسرع وقت به کار گیرند. نشست وزرای خارجه پیامی مثبت و قوی به دنیا ارسال کرده که همه طرف‌ها بایستی از فرصت‌ها برای تعامل و تقویت دیپلماسی و بازگرداندن برجام به مسیر صحیح استفاده کنند.

او همچنین گفت: مهم‌ترین وظیفه در حال حاضر این است که آمریکا رویه‌های خودش را اصلاح کند و بدون قید و شرط به برجام بازگردد.

نماینده آلمان نیز در سخنانی گفت: ما تمایل داریم توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم. ما از ایران می‌خواهیم تا هرگونه اقدام مخالف با توافق هسته‌ای را متوقف کند و از بکار گیری سانتزیفیوی‌های پیشرفته نگران هستیم.

نماینده آلمان در ادامه افزود: موضع ما درباره برجام تغییر نکرده است. ما سه کشور اروپایی تلاش‌های خستگی ناپذیری را برای حفظ برجام داشته ایم.

او گفت: در جلسه دیروز وزرای خارجه ما احتمال بازگشت آمریکا به برجام را مد نظر قرار داده و بر ضرورت تلاش مشترک در این خصوص تأکید شد. لازم است ایران تمامی اقداماتی که مغایر با تعهدات هسته‌ای این کشور است را متوقف کند و از انجام اقدامات بیشتری که ممکن است نقض برجام و مصداق تضعیف آن باشد خودداری کند.

نماینده آلمان در ادامه مدعی شد: از اقدام ایران در نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز عمیقاً نگرانیم. این نقض آشکار برجام است. مصوبه اخیر مجلس ایران نیز با گسترش دادن برنامه هسته‌ای ایران نقض برجام محسوب می‌شود.

نماینده انگلیس هم در این نشست گفت: انگلیس به برجام تعهد راسخ دارد. مکرراً مراتب تأسف و نگرانی‌مان را از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ابراز کرده‌ایم.

او در ادامه افزود: ما از تأثیراتی که این اقدام روی ایران و مردم ایران داشته آگاهیم.

بیانیه مشترک طرف‌های باقی‌مانده در برجام در نشست دیروز کمیسیون مشترک، جدیدترین نشانه تعهد ما است.

او همچنین تصریح کرد: از می ۲۰۱۸ تلاش‌های خستگی‌ناپذیری برای حفظ برجام داشته‌ایم و به تعهداتمان پایبند بوده‌ایم. بابت انتقاداتی که ایران از رویه سه کشور اروپایی می‌کند ابراز تأسف می‌کنیم.

او در ادامه مدعی شد: اینکه ایران از ژانویه ۲۰۲۰ اقداماتی مغایر با تعهداتش در برجام انجام داده نیز مایه تأسف است.

در حال تکمیل ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
........!
Iran, Islamic Republic of
جهان جان ، خوبه توضیح میدادی آمریکا که همیشه در شورای امنیت یکه تازی میکرد ، چه شده که حالا در شورای امنیت در انزوا قرار گرفته است؟