کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چطور متوجه کاهش اکسیژن خون شویم؟

2 دی 1399 ساعت 11:51

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: یکی از علامت های ابتلا به ویروس کرونا کاهش اکسیژن خون است که با برخی علایم قابل تشخیص است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، فیض الله منصوری با بیان اینکه بسیاری بیماران بدحالِ کرونایی دچار اُفتِ اکسیژن خون می‌شوند، گفت: در حالت طبیعی اکسیژن خون نباید زیر ۹۳ درصد بیاید و اگر سطح اکسیژنِ خون فردی کمتر از این عدد شود که به راحتی با دستگاه قابل اندازه گیری است، باید در بیمارستان بستری شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در دورانی که بستری‌های کرونا افزایش چشمگیری داشت، تصمیم بر این گرفته شد که افراد با سطح اکسیژنِ خون زیر ۹۰ درصد بستری شده و سایر افراد که اکسیژن خون آن‌ها بین ۹۰ تا ۹۳ درصد است تحت نظر پزشک در منزل بستری باشند.

منصوری با بیان اینکه مدت زمان سنجش اکسیژن خون باید پنج دقیقه باشد، گفت: اگر اکسیژن خون بصورت لحظه‌ای اندازه گیری شود شاید چندان اطمینان بخش نباشد، اما اگر فرد در همان لحظه سنجش اکسیژن خون، از سطح خوب اکسیژن برخوردار باشد مشکلی نیست، اما برای کسانی که در لحظه، اکسیژن خون آن‌ها پایین است بهتر است این کار به مدت طولانی‌تر و چند مرتبه تکرار شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: اگر سطح اکسیژن خون بیماران کرونایی پایین بیاید، ظرف مدت کوتاهی به حالت طبیعی برنمی‌گردد، بنابراین برای سنجش اکسیژن خون اگر کمتر از ۹۳ درصد بود بهتر است چنددقیقه سنجش اکسیژن خون به طول بیانجامد و اگر بصورت مرتب اکسیژن خون پایین باشد، فرد باید تحت مراقبت قرار گیرد.

منصوری در خصوص اینکه کاهش اکسیژن خون در بیماران کرونایی با علائم دیگری همچون سرفه، تنگی نفس و... همراه است، گفت: در خصوص علائم افتِ اکسیژن خون می‌توان به بیحالی، کسالت، خستگی زودرس و کاهش انرژی بدن هم اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بهترین معیار برای تشخیص افتِ اکسیژن خون، خود افراد هستند، بطوری که اگر فردی متوجه شد نسبت به روز‌های گذشته انرژی و شادابی قبلی را ندارد یا بسیار بیحال و کسل است و یا دچار علائم افسردگی شده، باید به افتِ سطح اکسیژن خود شک کند.

منصوری یادآور شد: همه ما در طول زندگی بصورت گذرا به دلیل فشار کار و خستگی روزمره این علائم را تجربه می‌کنیم، اما این علائم زمانی هشداردهنده است که تداوم پیدا کند و در اینصورت فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند.


کد مطلب: 748993

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/748993/چطور-متوجه-کاهش-اکسیژن-خون-شویم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com