جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

آمار شهدای مدافع سلامت اعلام شد

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 748992
رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره جدیدترین آمارها در مورد شهدای مدافع سلامت گفت: آمارهای سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که ۳۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند اما فقط ۴۰ نفر به عنوان شهید خدمت ثبت شده‌اند.
آمار شهدای مدافع سلامت اعلام شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایکنا، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، امروز یکم دی‌، در نشستی خبری در پاسخ به پرسش  درباره آخرین روند تکیمل پرونده شهدای مدافع سلامت گفت: آمار و ارقام سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران ما در جامعه پزشکی و کادر درمان در پی ابتلا به کرونا به شهادت رسیده‌اند.

معیار سازمان نظام پزشکی برای شهید خدمت فقط افرادی نیستند که در بخش‌ آی‌سی‌یو یا کرونا بوده‌اند. اگر فیزیوتراپیست بیمار مبتلا به کرونا را فیزیوتراپی ‌کند و به کرونا مبتلا ‌شود باید مشمول شهید خدمت شود. بر این اساس اختلاف دیدگاه بر سر آمار وجود دارد. حتی مستخدمی که بخش کرونا را نظافت می‌کند یا جواب آزمایشها را می‌آورد، باید مشمول باشد و باید در این باره به تفاهم برسیم. متأسفانه این روند به کندی صورت می‌گیرد و تا امروز فقط ۴۰ نفر به عنوان شهید خدمت ثبت شده‌اند.

ظفرقندی بیان کرد: حمایت از خانواده‌های شهدا نیز برایمان بسیار مهم است. فقط عنوان شهید گذاشتن بر آن‌ها، در حالی که هیچ حمایتی از خانواده‌های آن‌ها صورت نمی‌گیرد، نباید مدنظر باشد؛ باید این حمایت‌ها وجود داشته باشد تا انگیزه خدمت برای بقیه ایجاد شود. میزان مراجعه سرپایی بیماران کرونا در بخش خصوصی ۷۰ درصد و در بخش دولتی ۳۰ درصد  است.

بسیاری از بیمارستان‌های تهران بیش از یک‌سوم کادر درمانشان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. یکی از ایرادهای اساسی سازمان نظام پزشکی در مدیریت شیوع کرونا این است که ستاد ملی مقابله با کرونا با این سازمان تعامل نداشته است و متأسفانه این نگرش که همه کارها از سوی دولت انجام شود، یکی از موضوعات مهم است، اما سازمان نظام پزشکی بار‌ها نظرات خود را به صورت رسمی و مکتوب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده است.

وی با اشاره به روند نزولی کرونا، اظهار کرد: با کمک مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد شیب نزولی آمار مبتلایان هستیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. تعداد مبتلایان در هر شهر نسبت به جمعیت مشخص‌کننده نحوه اعمال محدودیت و تعطیلی است و باید در بسیاری از شهر‌ها این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، ایران جزء پنج کشور دارای بیشترین مرگ و میر کرونایی در جهان بود. در حال حاضر آمریکا، روسیه، انگلستان، ایتالیا و آلمان بیشترین تعداد مرگ و میر را دارند و خوشبختانه اکنون کشور ما حتی در بین ۱۰ کشور دارای مرگ و میر بالا در جهان نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره واکسن کرونا گفت: تأمین واکسن برای مردم یک اولویت مهم و قطعی است؛ این امر باید به صورت قطعی در بازه زمانی مشخصی باشد. فاصله بین تأمین و تزریق زمان مهمی است که باید به آن توجه شود. امروز تزریق واکسن در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و باید همه دستگاه‌های کشور بسیج شوند.

پیشنهاد سازمان نظام پزشکی این است که بخش خصوصی برای ساخت واکسن اقدام کند. برای تأمین واکسن هر کشوری که عضو سازمان بهداشت جهانی است باید از آن بهره‌مند شود. امروز نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌کنیم تا این سازمان تلاش خود را برای تأمین واکسن و خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام دهد.

ظفرقندی در مورد اولویت ورود واکسن یا تولید داخل آن نیز اظهار کرد: باید واکسن را وارد کنیم و بر این کار تأکید داریم و از سوی دیگر از تولید واکسن حمایت می‌کنیم. در حال حاضر هفت شرکت تولید واکسن به مراحل بسیار خوبی رسیده‌اند و با وارد کردن تعداد زیادی میمون از هندوستان، این واکسن‌ها را بر روی آن‌ها آزمایش کرده و نتایج خوبی حاصل شده است.

در واقع فاز حیوانی را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون یکی از واکسن‌ها وارد فاز انسانی شده است. باید روی ۵۰ تا ۶۰ نفر داوطلبانه آزمایش شوند که طبیعتاً نتایج آن تا دوماه طول می‌کشد.

ظفرقندی در مورد تأخیر در تأمین واکسن کرونا گفت: هر واکسنی که مورد تأیید مراجع قانونی علمی مانند WHO و FDA قرار گیرد، باید آن را تهیه کرد و ربطی به شرکت یا کشور سازنده ندارد و می‌توان از آن‌ها یک واکسن قابل اعتماد را تهیه کرد. وظیفه کشور ما تأمین واکسن برای مردم است.

در حال حاضر دولت عمدتاً از سبد WHO یعنی کوواکس واکسن تهیه می‌کند که تأمین دو واکسن آکسفورد و چین در دستور کار است و هر زمان تأییدیه دریافت کنند، واکسن تهیه می‌شود. سازوکار تهیه واکسن در بخش خصوصی در برخی موارد محدودیت‌های دولتی را نخواهد داشت و می‌تواند برای تأمین واکسن در زمان مناسب‌تری مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: کشور ما برای تهیه ۲۰ میلیون واکسن با کوواکس قرار داده بسته است، اما این میزان کافی نیست، چراکه هر واکسن باید در فاصله سه هفته تا یک ماه یک دوز تکرار داشته باشد. این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است، در حالی که حداقل به ۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. کشور‌های دیگر چندین برابر جمعیتشان واکسن پیش‌خرید کرده‌اند. برای مثال کانادا ۷ برابر جمعیتش واکسن پیش‌خرید کرده است.

بنابراین باید مسیر‌های دیگری برای تأمین واکسن باز شود و بخش خصوصی قادر به انجام این کار باشد. برای قطع زنجیره ویروس باید ۶۵ درصد مردم ایمن شوند. بر همین اساس این تعداد واکسن کفایت نمی‌کند.

تهیه واکسن برای این میزان از جمعیت ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که این رقم برای کشور ما عددی محسوب نمی‌شود. قطعاً باید تزریق واکسن کرونا به مردم اجباری شود و برای این کار نیاز است که مردم به واکسن اعتماد کنند.

ظفرقندی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر انتقاد سازمان نظام پزشکی از دارو‌های تأییدشده گیاهی برای کرونا، گفت: اگر کسی مدعی است که داروی گیاهی روی ویروس کووید۱۹ تأثیرگذار است باید روند علمی را طی کند، در غیر این صورت قابل قبول نیست.

از سازمان غذا و دارو ارائه مستندات این دارو‌ها را درخواست کردیم، اما هنوز جوابی داده نشده است؛ لذا دارو‌های گیاهی وزارت بهداشت را تأیید نمی‌کنیم و هیچ داروی گیاهی‌ای در درمان کرونا تأیید نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *