جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

زندگی جاهلی که شیفته امام(ره) شد

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 748829
بازیگر «سگک» با اشاره به نقشی که در این نمایش برعهده دارد درباره تجربه اجرای تئاتر بدون حضور تماشاگر و نمایش آن به صورت آفلاین توضیحاتی ارائه داد.
زندگی جاهلی که شیفته امام(ره) شد
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا ایمانیان بازیگر نمایش «سگک» که امروز اول دی ماه در قالب جشنواره تئاتر «مقاومت» به صورت آفلاین پخش خواهد شد در این باره به مهر گفت: متنی که کهبد تاراج به نگارش درآورده است با ذهنیتی که از آثار ژانر دفاع مقدس و با مضامین مقاومت در ذهن ما شکل گرفته کاملاً متفاوت است. حتی کاراکتر اصلی این نمایش که شاهرخ ضرغام است نیز با تصوری که از شهدا و رزمندگان در ذهن ما ترسیم شده، فرق دارد.

وی ادامه داد: اگر به شیوه زندگی شهید شاهرخ ضرغام نگاه کنیم متوجه رفتارها و خصوصیات متفاوت او خواهیم شد. او پیش از انقلاب به شیوه مرسوم، فرد زیاد معتقدی نبوده و به عنوان شخصی لات و جاهل ماب شناخته می شده و زیاد هنجارهای اجتماعی را رعایت نمی کرده است اما در عین حال ارادت خاصی به امام حسین (ع) داشته و به اصطلاح فردی با مرام و معرفت شناخته می‌شده است. ضرغام با شروع نهضت انقلاب دچار تغییر اساسی در اعتقادات و روش زندگی اش می شود چون همیشه ذات و صداقت درونی افراد برایش اهمیت داشته و همین مساله باعث می شود که شیفته امام خمین (ره) شود و مسیر زندگی اش متحول شود. در زمان حضورش در جنگ و جبهه نیز اخلاق متفاوت و خاصی داشته تا جایی که بسیاری از افرادی را که به عنوان اسیر می گرفته اند آزاد می کرده است چون معتقد بوده آنها مجبور به حضور در جنگ شده اند.

این بازیگر تئاتر درباره نقشی که در این نمایش برعهده دارد، توضیح داد: در این اثر نمایشی من نقش همسر دوم مادر شاهرخ ضرغام را ایفا می کنم. زمانی که شاهرخ کوچک بوده پدرش را از دست می دهد و مادرش به دلیل شرایط نامناسب جامعه مجدداً ازدواج می کند. رابطه شاهرخ ضرغام با پدر خوانده اش نه خیلی رابطه صمیمی بوده نه زیاد از هم دور بوده اند. محمد کیان‌پور که من نقشش را ایفا می کنم اتفاقاً هوای شاهرخ را داشته و سعی می کرده از او حمایت و پشتیبانی کند اما شاهرخ به لحاظ خصوصیات اخلاقی مستقل عمل می کرده است.

ایمانیان درباره حضورش به عنوان بازیگری که در اجرا با مخاطب ارتباط زنده ندارد، بیان کرد: مطمئناً حس و حال بازیگر زمانی که تماشاگر در سالن حضور ندارد و نمی تواند شاهد واکنش هایشان با اثر باشد بسیار متفاوت از وضعیت عادی است اما تک تک بازیگران این اثر نمایشی تلاششان را کردند که چیزی کم نگذارند و با همان انرژی که زمان حضور تماشاگر در سالن کار می کردند، به ایفای نقششان پرداختند اما طبیعتاً نبود تماشاگر در سالن تاثیر زیادی بر حس و حال بازیگران می گذارد و لذتی را که هنگام بازی جلو مخاطبان می بردیم در این اجرا تجربه نکردیم و طبیعتاً در اجرای زنده خود مخاطبان هم لذت بیشتری می برند تا اینکه بخواهند به تماشای یک فیلم تئاتر بنشینند.

بازیگر نمایش «خنکای ختم خاطره» در پایان صحبت هایش درباره این دوره از جشنواره تئاتر «مقاومت» یادآور شد: با وجودی که خودم امسال در جشنواره حضور دارم اما معتقدم اصرار به برگزاری جشنواره به این شیوه و در این شرایط باعث کم شدن ارزش مفهوم «مقاومت» شده است چون این روزها جشنواره تئاتر «مقاومت» ختم شده به بنر جشنواره، یک صفحه اینستاگرام و پخش آفلاین آثار حاضر در جشنواره. اینکه ما به هرقیمتی جشنواره را برگزار کنیم درست نیست چون شاید می توانستیم به جای آن کارهای دیگری انجام دهیم اما به هرحال تصمیمی است که گرفته شده و اگر خود من نیز جدا از بحث اعتقادی و علاقه ای که به حضور در آثار این ژانر داشتم، در جشنواره حضور پیدا کردم به این دلیل بود که ۱۱ ماه است که عرصه فرهنگ و هنر تعطیل است و به هرحال هنرمندان فوتوسنتز نمی کنند و باید زندگی شان را بگذرانند هرچند با کمک هزینه ای اندک.

پریسا مقتدی، تینو صالحی، محمدرضا ایمانیان، لبخند بدیعی، سهیل ملکی، مهتاب شکریان، امیر عدل پرور بازیگران این اثر نمایشی به کارگردانی رضا بهرامی هستند که امروز دوشنبه اول دی ماه از ساعت ۱۲ تا ۲۴ در سایت تیوال قابلیت تماشا دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *