جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ترامپ نقش «گورباچف» را بازی می‌کند

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۲۸
کد مطلب: 748790
آمریکا به دلیل حملات سایبری گسترده و نفوذ به زیرساخت های بیش از ۳۰ مرکز مهم این کشور نظیر وزارتخانه‌های خزانه داری، بازرگانی، انرژی و آژانس‌های امنیت داخلی در آشفتگی بی سابقه به سر می‌برد.
ترامپ نقش «گورباچف» را بازی می‌کند
به گزارش جهان نيوز، عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم آورده است: آمریکا بزرگترین قدرت جهان اکنون به دلیل حملات سایبری گسترده و نفوذ به زیرساخت‌های بیش از ۳۰ مرکز مهم این کشور نظیر وزارتخانه‌های خزانه داری، بازرگانی، انرژی و آژانس‌های امنیت داخلی در نوعی آشفتگی بی سابقه به سر می‌برد.

وی افزود: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفت و گفت: «مشخص است که روسیه پشت حمله الکترونیکی به چند مؤسسه آمریکایی قرار دارد و هنوز برای محاسبه میزان خسارات وارده زود است».

قبل از هر گونه تحلیلی در این زمینه توجه به چند نکته زیر ضروری است؛
اول: روند افول و چه بسا فروپاشی عظمت آمریکا در سایه ظهور قدرت‌های بزرگی نظیر روسیه و چین و تشدید بحران‌های داخلی آمریکا که به وضوح خود را در دودستگی‌های ناشی از انتخابات اخیر آمریکا نشان داد، آغاز شده است.جهان غرب به رهبری آمریکا که طی صد سال اخیر بر اوضاع جهان تسلط داشته و این هژمونی پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید؛ اکنون با همان سرنوشتی روبرو است که بلوک سوسیالیستی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی با آن روبرو شد

دوم: روسیه امروز، روسیه زمان پوتین است که به طور کامل با روسیه زمان برژنف، گورباچف و یلتسین متفاوت و از نظر نظامی و اقتصادی بسیار پیشرفت کرده است و از ابزارهای قدرت سایبری مبتنی بر فن آوری های مدرن برخوردار است و کاملاً متفاوت از روش‌های منسوخ شده جنگ سرد است که در برابر قدرت فناوری مدرن آمریکا شکست خورد.

سوم: جهان غرب به رهبری آمریکا که طی صد سال اخیر بر اوضاع جهان سیطره داشته و این هژمونی پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید، اکنون با همان سرنوشتی روبروست که اردوگاه سوسیالیستی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی با آن روبرو شد و به همین دلیل است که ما در آستانه ورود به یک نظام جهانی جدید چندقطبی هستیم که شاید ائتلاف چینی-روسی چارچوب آن‌را ترسیم می‌کند.

عطوان در ادامه آورده است: مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم که روسیه زمان پوتین رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی شوروی سابق(KGB) از دونالد ترامپ، حماقت و حرص مالی او به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای تخریب آمریکا بهره برداری می‌کند همان‌طوری که آمریکا از گورباچوف برای تخریب اتحاد جماهیر شوروی و از بین بردن بلوک سوسیالیست و نابودی پیمان ورشو استفاده کرد.

این تحلیلگر می‌نویسد: آری ما به نظریه توطئه بویژه از نوع آمریکایی آن ایمان داریم و هر که خاطرات باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه او را درباره نحوه بهره برداری از بهار عربی برای تجزیه منطقه عربی و غرق کردن آن در هرج و مرج خونین را بخواند و سپس هروله رژیم‌های سازشکار عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل را مورد واکاوی قرار دهد، به همان نتیجه‌ای خواهد رسید که ما به آن رسیده‌ایم و نسبت به آن هشدار داده‌ایم.

عبدالباری عطوان در پایان نوشت: بزرگترین خطری که در رأس اولویت‌های «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا- در صورتی که بتواند وارد کاخ سفید شود- قرار خواهد گرفت؛ نحوه مقابله با محور جدید چینی- روسی و متحدانش و توقف روند فروپاشی داخلی در کشورش خواهد بود و فکر نمی‌کنیم که در این دو جبهه پیروز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *