پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

۱۵ سنت غیرمعمول کریسمس از سراسر جهان

يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 748689
۱۵ سنت غیرمعمول کریسمس از سراسر جهان
در بیشتر نقاط دنیا کریسمس به عنوان یک جشن مسیحی جهت آغاز سال نو برگزار می‌شود و در اغلب کشورها هم آیین و رسوم برگزاری آن مشابه هم است. جشن چراغانی در خیابان‌ها، درخت‌های کاج تزیین‌شده، خوراکی‌های خوشمزه، بابانویل‌ها، رسم هدیه دادن و هدیه گرفتن همه و همه نمادهای زیبا و رسوم  شناخته شده‌ای است که ما را به یاد کریسمس خواهد انداخت. هممردم از سراسر جهان از فصل جشن استقبال کرده و سنت های خاص خود را در این راه اضافه کرده اند. اما در بعضی از کشورها علاوه بر آیین‌های رایج، بع جشن کریسمس اتفاق‌های عجیب و غریب دیگری اضافه شده است که بخش اعظمی از آنها ریشه در خرافات و اعتقادات مردم دارد. در این مقاله از وبلاگ الی گشت شما را با سنت‌های غیر معمول و اتفاقات عجیب کریسمس در سراسر دنیا آشنا خواهیم کرد، با ما در ادامه همراه باشید.
برای رزرو آنلاین تورهای ویژه کریسمس مثل تور استانبول، تور آنکارا، تور ایروان ارمنستان و ... با ارزان ترین نرخ می توانید به سایت الی گشت مراجعه نمایید.
 
1- کرامپوس: اتریش
 بچه‌ها در بیشتر کشورهای مسیحی نشین کریسمس را به خوبی با پدر کریسمس، بابانوئل یا سنت نیک میشناسند.

این بچه‌ها باید خود را خوش شانس بدانند که در اتریش زندگی نمی‌کنند، جایی که در نزدیکی کریسمس موجودی مخوف در کنار بابانوئل ظاهر می‌شود که کرامپوس نام دارد، انها در خیابان‌ها سرگردان است و به دنبال کودکان بدرفتار می‌گردد. کرامپوس‌ها را میتوانید در ماه دسامبر با چهره های ترسناک و نقابدار در حال ترساندن و شوخی با بچه‌ها و بزرگسالان ببنید. اگر برای کریسمس به رژه کرامپوس در وین بروید، هیجان حاصله از آن را بخوبی درک می‌کنید.
 
 
2- اسکیت سواری دسته جمعی: کاراکاس
 در پایتخت ونزوئلا کاراکاس ، تعداد زیادی از ساکنان شهر در رسمی جالب، هر سال صبح کریسمس خود را با اسکیت سواری دسته جمعی، در خیابان‌ها آغاز می‌کنند. این سنت اکنون چنان جا افتاده است که در ایام کریسمس بسیاری از خیابانهای شهر از ساعت 8 صبح بسته می‌شوند تا جماعت اسکیت‌سوار بتوانند به سلامت به کلیساها بروند. حتی گفته می‌شود که کودکان شب هنگام خواب، یک پای اسکیت خود را میپوشند، نخی را نیز به انگشت پا و سر دیگرش را به اسکیتی که از پنجره آویزان است وصل می‌کنند تا دوستانشان بتوانند آنها را با یک کشش ساده از خواب بیدار کنند.

اگر به اسکیت‌سواری علاقمندید کریسمس در کاراکاس را از دست ندهید.
 
3- گربه یول: ایسلند
 یکی از عجیب ‌ترین سنت‌های جشن کریسمس، مربوط به ایسلند است، جایی که گفته می شود یک گربه غول پیکر بنام یول هنگام کریسمس در حومه‌های برفی پرسه می‌زند. به طور سنتی کشاورزان از گربه یول به عنوان مشوقی برای کارکردن کارگران خود استفاده می‌کردند. کارگرانی که سخت کار می‌کردند در کریسمس یک سری لباس جدید به انها داده میشد، اما کسانی که این کار را نمی کردند توسط این حیوان عظیم الجثه یعنی گربه یول گربه خورده می شدند!
امروز رسم بر این است که همه در ایسلند برای کریسمس لباس جدید تهیه می کنند تا از زوال ناخوشایند جلوگیری کنند.
 
4- کریسمس تار عنکبوت: اوکراین
یکی دیگر از عجیب‌ترین رسم‌های کریسمس در اوکراین اتفاق میوفتد. اوکراینی‌ها خانه‌های خود را بجای تزیین با چراغ، گلدان و ستاره ای از تزئیناتی استفاده می کنند که تقلید از شکل طبیعی تار عنکبوت است. این سنت به یک داستان عامیانه در مورد یک بیوه فقیر برمی گردد که توانایی تهیه تزیینات درخت کریسمس برای فرزندان خود را ندارد. افسانه‌ها می گویند عنکبوت‌های خانه از اوضاع و احوال خانواده باخبر شدند و تارهای زیبایی را در سرتاسر درخت چرخاندند و درختی زیبا را فراهم کردند، بچه‌ها که صبح کریسمس از خواب بیدار شدند از دیدن این صحنه بسیار ذوق زده گشتند. تار عنکبوت در فرهنگ اوکراینی‌ها نماد خوش شانسی محسوب می‌شود از همین رو خانه‌های خود را با نمادهایی به شکل تارعنکبوت تزیین میکنند.
 
5- کنتاکی خوران: ژاپن
 در سال 1974 ، رستوران فست فود آمریکایی KFC یک کمپین بازاریابی بمناسبت جشن کریسمس را در ژاپن منتشر کرد. شعار به ظاهر ساده  (کنتاکی برای کریسمس!) را نیز انتخاب کرد، این امر باعث ایجاد یک سنت ملی شد که تا امروز نیز رونق دارد. اگرچه کریسمس در ژاپن حتی یک تعطیل ملی نیست، اما خانواده‌ها از سراسر کشور برای یک وعده ویژه شب کریسمس به رستورانهای KFC می‌روند و کریسمس را به همین سادگی جشن می‌گیرند.
 
6- خیار ترشی در درخت کریسمس: آلمان
 اعتقاد بر این است که سنت درخت کریسمس که امروزه در سراسر جهان پذیرفته شده است، اولین بار از قرن 16 در آلمان آغاز شده است. بنابراین تعجب آور نیست که بعضی رسم و رسوم عجیب و غریب در رابطه با کریسمس هم از همین کشور نشات گرفته باشد. یکی از این موارد این است که آلمانی‌ها در درخت کریسمس خود، یک خیار ترشی پلاستیکی را در جایی از شاخه‌های درخت پنهان کرده و آن را به هرکدام از بچه‌های فامیل هدیه می‌دهند.

برخی ادعا می کنند که ممکن است ریشه‌ی این رسم به آلمانی‌ها برنگردد. یک افسانه قدیمی می.گوید که خیارترشی کریسمس از زمانی در اسپانیا به وجود آمد که دو پسر جوان را به عنوان زندانی درون بشکه ترشی نگه داشتند. نیکلاس مقدس پسران را نجات داد و آنها را به زندگی بازگرداند. در هر صورت خیار ترشی روی درخت کریسمس یکی دیگر از اتفاقات عجیب کریسمس است.
 
 7- جشن در سونا: فنلاند
 بسیاری از خانه ها در فنلاند دارای سونا اختصاصی هستند و در زمان کریسمس این مکان دنج به فضایی مقدس در ارتباط با اجداد دیرپا تبدیل می‌شود. در شب کریسمس، در بین فلاندی‌ها عادت است که برهنه شوند و یک مراسم طولانی و محترمانه را در سونا برگزار کنند. همچنین اعتقاد بر این است که طبق افسانه‌ها محل زندگی جن‌ها و روح‌ها در سوناست. پس از جلسه سونا، فنلاندی‌ها برای. برگزاری جشن‌های شبانه حرکت می کنند، در حالی که روح اجداد خود را در سونا جا گذاشته‌‌اند.
این نکته نیز قابل ذکر است که این سنت برای اجتماعات بزرگ خانوادگی کریسمس در فنلاند کمی ناخوشایند به نظر می رسد.
 
8- کفش های آتش – هلند
 هر ساله در روزهای منتهی به 5 دسامبر ، کودکان هلندی مشتاقانه کفش های خود را در کنار آتش قرار می دهند به این امید که "سینترکلاس" آنها را با هدایای کوچک، هویج و غذاهای شبانه پر کند. به طور سنتی ، سینترکلاس در هلند به همراه یک اسب سفید به نام آمیریگو از راه می‌رسد. در روزگاران قدیم ، کودکانی که شیطنت زیادی داشتند از یینترکلاس به جای هدایا یک سیب زمینی دریافت می کردند، اما مجازات سیب زمینی دیگر یک روش ترسناک مناسب برای تنبیه محسوب نمی شود.
 
9- بلفانا جادوگر: ایتالیا
در ایتالیا خبری از بابانوئل در 25 دسامبر نیست، زیرا در آنجا همه اقدامات مربوط ب کریسمس در آستانه 5 ژانویه انجام می‌شود. طبق رسم و رسومات قدیمی، پیرزن جادوگری به نام بلفانا به دیدن همه بچه‌های ایتالیا می رود تا جوراب هایشان را با آب نبات پر کنند و اگر در طول سال گذشته بچه‌ی خوبی بوده باشند به آنها هدیه می‌دهد. درست مثل بابانوئل کریسمس، بلفانا نیز از طریق دودکش وارد خانه‌ها می‌شود و به بچه‌هایی که در آنجا زندگی می کنند نوشیدنی و غذاهای محلی میدهد.
 
 
10- کاترپیلار سرخ شده یا کرم کریسمس: آفریقای جنوبی
 کریسمس در آفریقای جنوبی کمی متفاوت است، در وقتی به غذاهای کریسمس فکر می‌کنید بوقلمون، استیک ، ماهی و چنین غذاهایی به ذهن شما می‌رسد. اما در آفریقای جنوبی، کودکان و بزرگسالان به هنگام کریسمس باید منتظر این خزنده‌های وحشتناک که کاترپیلار نام دارد، باشند. خوردن کاترپیلارهای سرخ شده در کریسمس شاید یکی از عجیب‌ترین رسم‌های کریسمس در سراسر جهان به نظر می‌رسد، اما این کاترپیلارها در هر باغی پیدا نمی‌شود و کمیاب است. کاترپیلارها یا کرم کریسمس تزیین می‌شوند و آنها اعتقاد دارند که کسانی که تعدادی از این کرم‌ها را بلعیده‌اند، برایشان خوش‌شانسی می‌آورد.
 
11- پنهان کردن جارو: نروژ
 طبق گفته‌های فولکلور نروژ ، شب کریسمس زمانی است که ارواح شیطانی و جادوگران برای شیطنت و سرکشی عمومی به آسمان می روند. از آنجا که جادوگران معمولاً از جاروها به عنوان روش ترجیحی حمل و نقل خود استفاده می كنند، در نروژ رسم بر این است كه خانواده‌های نروژی هرگونه وسایل تمیز كننده متصل به چوب را كه جادوگران قادر به یافتن آنها هستند، در مخفی‌ترین مکان خانه پنهان می‌كنند.
 
12- دونالد اردک: سوئد
در سوئد در هر کریسمس، خانواده‌های سوئدی ساعت 3 بعد از ظهر دور تلویزیون جمع می‌شوند تا دونالد اردک را تماشا کنند. یک قطعه معروف این کارتون بنام "دونالد داک و دوستانش برای شما کریسمس خوبی را آرزو می کنند" است که در لفظ مردم سوئدی نیز بکار گرفته می‌شود. برنامه.های تلویزیونی در کریسمس بسیار گسترده است اما هنوز هم بسیاری از مردم اعتقاد دارند که در شب عید کریسمس حتما کارتون دونالد اردک را دورهم تماشا کنند. این سنت به دهه 1960 برمی‌گردد که تلویزیون تازه در سوئد باب شده بود و فقط دو کانال پخش می‌شد. یکی از آنها کارتون‌های دیزنی را در کریسمس پخش می‌کرد. از همینجا بود که این رسم بین مردم سوئد ماندگار شد.
 
13- درخت پووتوکاوا: نیوزیلند
بر خلاف تصور، همه درختان کریسمس، کاج نیستند. در نیوزلند یک درخت زیبا (که بومی همین منطقه است) با ریشه‌های تنومند و گلهای زرشکی روشن وجود دارد که نام آن درخت پووتوکاوا است و در نیوزلند از آن به عنوان درخت کریسمس استفاده می‌کنند. اولین اشاره به درخت پووتوکاوا از سوی زمین شناس اتریشی، فردیناند فون هوخشتر در سال 1867 صورت گرفت. وی در سفرنامه‌ی خود محلی‌های این منطقه را توصیف کرد که در کریسمس کلیساها و خانه‌های خود را با شاخه‌های پر رنگ پووتوکاوا تزئین می کردند.

امروزه درخت pohutukawa نمادی شناخته شده از کریسمس در نیوزیلند است و در کارت‌های کریسمس، تزئینات و حتی در سرودهای کریسمس که کودکان در مدرسه می‌خوانند، استفاده می‌شود.
 
14- عروسک tio : کاتالونیا ، اسپانیا
در کاتالونیا اسپانیا رسمی بامزه وجود دارد. عروسکی چوبی بنام tio و مراسم The Poop Log از روز هشتم دسامبر آغاز میشود. این عروسک‌ دارای سایزهای مختلف از کوچک تا بزرگ است. بچه‌ها در روز اول کوچکترین سایز عروسک را برداشته و به آن غذا میدهند تا بزرگ شود. روز بعد قبل از اینکه بچه بیدار شود مادر عروسک کوچک را با عروسک یک سایز بزرگتر عوض میکند. وقتی بچه‌ها از خواب بیدار می‌شوند، میبینند عروسک رشد کرده، خوشحال میشوند.

روز بیست و پنجم دسامبر دیگر این عروسک به اندازه کافی غذا خورده و رشد کرده است. حالا نوبت آن است که به جای غذایی که به آن دادند شکلات و شیرینی پس دهد. بچه‌ها با چوب شروع به زدن عروسک‌ tio می‌کنند تا شکلات و شیرینی پس دهد. بعد از پس دادن شکلات‌ها کار با عروسک تمام است و آن را در آتش شومینه میسوزانند.
 
15- بز یول : سوئد
آخرین سنت عجیب و غریب کریسمس در این لیست یک سنت دیگر از سوئد است. شاید قدیمی‌ترین سنتی باشد که هنوز برگزار می‌شود. بز یول (Yule Goat) حداقل به قرن یازدهم میلادی برمی گردد که در آن از یک بز بزرگ به اندازه انسان با رهبری نیکلاس مقدس که قدرت کنترل شیطان را دارد، یاد شده است.

 در قرن هفدهم، مردان جوان علاقه داشتند که لباسی شبیه بز بپوشند، رقص و پایکوبی کنند و هدیه بگیرند. در قرن نوزدهم، داستان برعکس شد بز به جای هدیه گرفتن، هدیه می داد. به جای پدر کریسمس، مردان در خانواده لباس بز را می پوشیدند و به کل خانواده هدیه می دادند.

امروز این سنت لباس بز پوشاندن دیگر منسوخ شده و بز یول به عنوان یک تزئین سنتی کریسمس روی درختان سراسر سوئدی‌ها جا گرفته است. در شهرهای بزرگتر، نسخه‌های غول پیکر این تزئینات بز از کاه و روبان‌های قرمز ساخته می‌شود. همانطور که احتمالاً پیش بینی کرده‌اید، موجودی غول پیکر که از کاه ساخته شده طعمه‌ای آسان برای شوخ طبعی‌های دارای آتش سوزی است، پس در پایان مراسم کریسمس این بز غول پیکر را آتش میزنند و شادی و پایکوبی میکنند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *