کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدف واشنگتن از آزار ملت های منطقه چیست؟

28 آذر 1399 ساعت 4:02

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه اعلام کرده است دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ – که واپسین روز‌های خود را می‌گذراند قصد دارد با اعمال تحریم‌های بیشتر بر سوریه، از طریق "قانون سزار" فشار‌های اقتصادی بر این کشور را تشدید کند.


به گزارش جهان نیوز، می‌گویند رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه با انتشار مقاله‌ای اعلام کرده است دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ که واپسین روز‌های خود را می‌گذراند قصد دارد با اعمال تحریم‌های بیشتر بر سوریه، از جمله از طریق "قانون سزار" فشار‌های اقتصادی بر این کشور را تشدید کند و این کار را نشانه موفقیت سیاست‌های خود در سوریه می‌داند.

این دیپلمات آمریکایی که خود از جمله کسانی بود که تحریم سوریه را تشویق می‌کرد، با حمله به تفکر سیاسی دولت ترامپ از اینکه می‌بیند کاخ سفید صف کشیدن مردم سوریه برای نیازمندی‌های روزمره و اساسی مثل نان و سوخت را دستاورد و پیروزی برای خود می‌داند، و تصور می‌کند که این کار باعث براندازی دولت سوریه می‌شود، ابراز شگفتی کرده است.

فورد که خود از ابتدای حمله تروریستی به سوریه از حامیان سرسخت گروه‌های تروریستی بوده است، از خیالبافی‌های ترامپ که تصور می‌کند چیزی به پیروزی و براندازی دولت قانونی سوریه نمانده است، انتقاد می‌کند و می‌گوید که این صف‌هایی که ترامپ آن‌ها را نشانه پیروزی خود می‌داند در واقع هرگز به معنای پیروزی آمریکا نیستند.

وقتی سفیر سابق زبان باز می‌کند!
با صرف نظر از اظهارات فورد و اینکه آیا صادقانه است یا اینکه ترفندی است برای نزدیک کردن خود به منبع قدرت بعدی یعنی بایدن یا تلاش است برای ترسیم خط مشی بعدی آمریکا در قبال سوریه، این مقاله، منطقی و عقلانی به نظر می‌رسد و مهر تأییدی است بر شکست مشی قلدرانه و سلطه جویانه آمریکا در سوریه. وی اذعان کرده است که رنجی که اکنون ملت سوریه برای تأمین نیازمندی‌های اساسی خود شامل نفت و گاز و مواد غذایی و بهداشت، ناشی از تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه ملت سوری است و با همه قوانین بین المللی و اصول انسانی در تضاد است. وی اذعان می‌کند که به رغم تصورات دولت آمریکا، این تحریم‌ها در واقع ملت سوریه را هدف گرفته است.

به دور از همه شعار‌های دیروز و امروز واشنگتن درباره سیاست هایش در سوریه، و تقلا‌های آن برای شانه خالی کردن از مسئولیت رنج‌هایی که برای ملت سوریه ایجاد کرده است، یکی از تبعات تحریم‌های آمریکا علیه سوریه سقوط ارزش پول ملی این کشور و کمبود نیازمندی‌های اساسی و معیشتی روزانه است که جیمز جفری، نماینده سابق آمریکا در سوریه هم در ژوئن گذشته به این مطلب اشاره کرده و پرده از ماهیت واقعی فشار‌های ترامپ علیه ملت سوریه برداشته بود.

دشمنی دیرینه در همه سطوح..
بر کسی پوشیده نیست که تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی واشنگتن از جمله قانون سزار در روند سرمایه گذاری و ارائه خدمات اساسی از جمله آب و برق – که جزء نیازمندی‌های اساسی مردم هستند – اختلال ایجاد کرده است. فورد تصریح می‌کند که این تحریم‌ها بر خلاف ادعای واشنگتن مبنی بر اینکه زیانی به زندگی مردم عادی وارد نمی‌کنند، باعث تشدید مشکلات اقتصادی شهروندان شده و اوضاع معیشتی آن‌ها را به شدت دشوار کرده و فرصت سرمایه گذاری در این کشور را از بین برده است.

اما حقیقتی که رابرت فورد و جیمز جفری از آن غافل شدند این است فشار‌های دولت آمریکا بر ملت سوریه فقط به تحریم و اعمال قانون سزار و گرسنه کردن این ملت منحصر نشده است؛ بلکه حمایت تسلیحاتی این کشور از گروه‌های تروریستی و تکفیری مثل "داعش"، باعث تشدید فشار‌ها و آزار و اذیت بیش از حد ملت سوریه شده است؛ محور‌های حومه شرقی حماه به خصوص در مناطق الرهجان و اثریه، دوشنبه گذشته شاهد تحرکات گروه‌های تروریستی بودند.

یک منبع میدانی عالی رتبه روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که شماری از تروریست‌های داعشی تحرکات خود را در حومه شرقی حماه و رقه از سر گرفته اند. این افراد از کیلومتر ۵۵ در اطراف تنف که در اشغال نیرو‌های امریکایی است، به این منطقه آمده بودند.

به گفته همین منبع، این منطقه در هفته گذشته شاهد حوادث متعدد و تحرکات گسترده گروه‌های تروریستی بوده است. این گروه‌ها با حمایت گسترده اشغالگران آمریکایی در تنف وارد این منطقه شده اند.

حمایت از "اسرائیل" و سرقت نفت..
کل دشمنی آمریکا با ملت و دولت سوریه و حتی کل ملت‌های منطقه به خصوص ملت عراق و یمن در دو هدف اصلی خلاصه می‌شود:
اول: تخریب کشور‌هایی مثل سوریه، عراق و یمن که تهدیدی برای حال و آینده رژیم صهیونیستی. آمریکا به خاطر حفظ رژیم صهیونیستی و تأمین امنیت آن در منطقه، زیرساخت‌های کشور‌های منطقه را هدف قرار داده است و می‌کوشد جز فقر و گرسنگی و محرومیت در این کشور‌ها چیزی باقی نماند تا هرگز فرزندانش به فکر دشمنی با رژیم اشغالگر نیفتند.

دوم: سرقت نفت سوریه. آمریکا به سرقت نفت سوریه و کلا منطقه با حداقل هزینه عادت کرده است؛ هدف اصلی این کشور از ادامه استقرار نیرو‌های اشغالگرش در برخی مناطق سوریه با همکاری و همدستی قسد همین است. این کشور می‌کوشد به بهانه شعار‌های پوچی، چون مبارزه با گروه تروریستی داعش – که خود با حمایت رژیم صهیونیستی و پول برخی کشور‌های منطقه به خصوص عربستانف به این منطقه آورده است - از بسط کنترل ارتش سوریه بر این بخش از خاک این کشور جلوگیری کند.

منبع: العالم


کد مطلب: 748490

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/748490/هدف-واشنگتن-آزار-ملت-های-منطقه-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com