پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴

هرگز برنج پخته مانده نخورید

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 748257
برنج پخته‌ای که برای مدتی در فضای باز نگهداری می‌شود، حاوی باکتری باسیلوس سوئوس است که باعث اسهال و حالت تهوع فرد می‌شود.
هرگز برنج پخته مانده نخورید
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه خراسان، برنج یکی از مواد غذایی است که در خانواده‌های ایرانی زیاد مصرف می‌شود و معمولا خانم‌های خانه دار برنج را در حجم زیادی می‌پزند و اضافه پخته شده آن را در یخچال نگهداری می‌کنند یا این روز‌ها در هوای سرد بیرون از یخچال نگه می‌دارند.

وقتی به ظاهر این برنج نگاه می‌کنید به نظر سالم است، اما بار‌ها به این نکته اشاره کرده‌ایم که نباید برنج پخته شده و مانده را استفاده کرد بلکه بهتر است برای هر وعده به صورت تازه تهیه و مصرف شود.

برنج پخته‌ای که برای مدتی در فضای باز نگهداری می‌شود، حاوی باکتری باسیلوس سوئوس است که باعث اسهال و حالت تهوع فرد می‌شود. نشانه‌های ابتلا به عفونت این باکتری شامل درد ماهیچه شکمی، اسهال آبکی و استفراغ است که ممکن است با علایم کرونا اشتباه گرفته شود و خود را ۵ تا ۶ ساعت بعد از مصرف نشان می‌دهد.

برای هر وعده به اندازه مصرف همان وعده برنج بپزید، زیرا بهترین راهکار توصیه‌شده برای مصرف برنج، خوردن آن بلافاصله پس از پخت است.

برنجی که تازه پخته‌شده محتوای رطوبتی خیلی بالایی دارد و اگر در دمای محیط بیش از ۲ ساعت نگهداری شود، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌هاست.

برای نگهداری برنج پخته از ظروف دردار استفاده کنید. از قراردادن برنج پخته به صورت بدون محافظ در یخچال پرهیز کنید، زیرا امکان آلودگی آن با مواد خام، میوه‌ها، سبزیجات، تخم‌مرغ و... وجود دارد.

برای استفاده مجدد از برنج پخته‌شده باید آن را به طور کامل گرم کنید. برای اطمینان از داغ شدن همه قسمت‌ها حتماً هر ۳۰ ثانیه یک بار آن را هم بزنید.
برچسب ها: برنج سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اخه چی میگی از وقتی ک یادمه مادر ما برنج پخته شده روا داخل یخچال میگذاشت بعداز گرم کردن میخوردیم تا الان چیزی مون نشده پس این هشدار های کشکی را ندهید مسایل مهم تری هست اونا رو هشدار بدید. اگه میشه لطفا
دنیا
Iran, Islamic Republic of
ممنون بابت نظرتون
سوسن
Iran, Islamic Republic of
آیا برنجی که به مدت 12 ساعت خیس خورده باشد نیز شامل این مورد میشود
زرشک
Iran, Islamic Republic of
اگه به حرف رسانه ها باشه کلا باید چیزی نخوریم