جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۶۳
عباسی:

ترامپ سه سال بعد از وعده رفع تحریم‌ها توسط روحانی از برجام خارج شد/ آقای رئیس جمهور! چرا تحریم‌ها سال ۹۴ لغو نشد؟

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 747777
رئیس اندیشکدهٔ یقین گفت: مگر نگفتند از فردای برجام تحریم‌ها لغو می‌شود؟ پس چرا لغو نشد؟ آقای روحانی باید پاسخگو باشد که چرا در تیر۹۴ تحریم ها لغو نشد!
ترامپ سه سال بعد از وعده رفع تحریم‌ها توسط روحانی از برجام خارج شد/ آقای رئیس جمهور! چرا تحریم‌ها سال ۹۴ لغو نشد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: حسن عباسی، رئیس اندیشکدهٔ یقین در نشست مجازی « دانشجوی تحریم شکن، بپاخیز» که به همت بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، ضمن گرامیداشت 16 آذر و آخرین روز دانشجوی قرن گفت:  یک آینده شناسی کارآمد ریشه در تاریخ شناسی صحیح دارد، اگر تاریخ را نشناسیم، آینده را هم نمی توانیم بسازیم و مجبور به تکرار تاریخ خواهیم شد؛ چه خوب است که ۱۰۰ سال گذاشته را بررسی کرد تا ۱۰۰ سال آینده را بهتر ترسیم کرد. همچنان که در روزهای عید در فرهنگ ما از «خانه تکانی» سخن به میان می آید، ما باید یک «کشور تکانی از طریق قرن تکانی» انجام دهیم که کشور را برای ورود پاکیزه تر به قرن ۱۴۰۰ آماده کنیم.

به گزارش فارس، عباسی ادامه داد: ما درقرن گذشته درگیر چند جنگ بودیم ؛ در جنگ جهانی اول که کشور توسط انگلیسی ها اشغال شده بود بشدت صدمه خوردیم، فرضاً قحطی مصنوعی به وجود آوردند وبخش عمده ای از غلات ما را  برای نیروهای خودشان غارت کرده و مصیبت بزرگی ایجاد کردند که به روایتی نزدیک ۱۰میلیون از جمعیت ایران در آن قحطی مصنوعی جانشان را از دست دادند.

وی افزود: در جنگ جهانی دوم و بعد از آن، کشور ما از سوی ۳ قدرت زورگو یعنی روسیه، آمریکا و انگلیس اشغال شد، در اجلاس تهران رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر انگلیس که به تهران آمده بودند، بدون اینکه شاه ایران را تحویل بگیرند در اجلاس معروف تهران نشستند و مسائل انتهای جنگ را طراحی کردند و اصلا شاه را نمی‌پذیرفتند در صورتی که شاه را خود اینها آورده بودند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین  ادامه داد: بعد از  جنگ جهانی دوم مشکلات عدیده ای داشتیم؛ مشکلات مربوط نفت، که منتج شد به اینکه صنعت نفت ما ملی بشود، در مبحث ملی شدن صنعت نفت، همانطور که می دانید امریکایی ها و انگلیسی ها علیه دولت دکتر مصدق کودتا کردند و مجدد شاه را که فرار کرده بود به قدرت بازگرداندند.

عباسی تاکید کرد: یکی دو دهه بعد از آن ماجرای قیام ۱۵ خرداد است که شاه، امام خمینی(ره) را تبعید می کند، بعد از پیروزی انقلاب هم ماجرای ۸ سال دفاع مقدس و در سال های اخیر هم ماجرهایی مانند داعش و غیره را بوجود آوردند. واقعا این ۱۰۰سال گذشته ۱۰۰سال عجیبی بود.

وی در ادامه بیان کرد: در صدر انقلاب کارتر اولین تحریم ها را علیه کشور ما رقم زد، امام خمینی (ره) از محاصره اقتصادی سخن گفتند. همچنان که در جنگ تحمیلی ایشان فرمودند؛ «حصر آبادان باید شکسته شود. ایشان فرمودند مفهوم محاصره اقتصادی، «حسِّ جنگ» را القا می کرد» و موجب می شد دست کم  از هدر رفت منابع جلوگیری شود و تلاش و جهاد برای در هم شکستن حصر صورت پذیرد.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: اگر به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۲ توجه کنیم، می بینیم ایشان «از جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن» سخن به میان آوردند و تلاش در این راه را جهاد مقدس نامیدند. در صورتی که مفهومی بنام تحریم و محروم کردن، «حسِّ جنگ» را القاء نمی کنند.

عباسی یادآور شد: بنابراین، این دو تعبیر، نماینده دو نوع نگرش نسبت جنگ اقتصادی است که در کشور راه افتاده. این بار رهبری فرمودند «مقوله ای به اسم جنگ تمام عیار اقتصادی را از راه جهاد مقدس می‌شود خنثی کرد»، عده ای در پاییز ۱۳۹۲ رفتن مذاکره و به نتیجه نرسید و به زمستان همان سال کشید و ادامه پیداکرد اما قفل شد، انتظارات دشمن زیاد بود و  لذا کشیده شد به بهار۹۳! و باز نتیجه نداد و می توان گفت شکست اول مذاکرات در اول تابستان سال ۹۳ بود اما چرا شنیده نشد؟ چون با جام جهانی برزیل هم زمان شد و همه فکر و ذکر مردم شده بود جام جهانی. همینطور جنگ ۵۱ روزه فلسطین در گرفته بود، لذا کسی به این شکست توجهی نشان نداد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تاکید کرد: این مذاکرات همین طور تا سال ۹۴ ادامه پیدا کرد و بالاخره برجام تصویب شد و عملاً حس جنگ را از مردم گرفتند و حتی که امروز رژیم صهیونیستی به کف خیابان های تهران می آید و دانشمندان هسته ای ما را ترور می کند، بابت همین نفوذی که رهبر انقلاب تاکید می کنند که « مراقب نفوذی باشید».

وی افزود: درسال ۹۲ دشمن اعلام کرده بود جنگ تمام عیار اقتصادی را شروع کرده و جنگ ارزی شروع شده بود که رهبر انقلاب فرمودند «باید این محاصره شکسته شود» که اینها مدام در تریبون ها گفتند تحریم؛ تحریم؛ تحریم.

عباسی ادامه داد: اگر به کسی که در محاصره است بگویید دشمن شما را محاصره کرده، بگونه ای برنامه ریزی می‌کند که از این حلقه محاصره در بیاد! اما عده ای خائنانه و عده ای جاهلانه برخی از نویسنده ها، تریبون دارها این حس را از مردم گرفتند.

عباسی اظهار داشت: بالاخره به بهانه تحریم شدن، برجام تصویب شد! و من در دانشگاه امیرکبیر قبل تصویب برجام گفتم آبروی علمی خودم را می گذارم و قول می دهم اگر مذاکرات به نتیجه رسید، تاثیرش در اقتصاد ۵ درصد هم نمی شود که باز ۲_۳سال بعد رفتم گفتم من حرفم را پس می‌گیرم ۵ درصد هم تاثیر ندارد و شما الان دارید می بینید. که بسیاری از براوردهای آنها اشتباه بود و حرف ما درست بود.

رئیس اندیشکدهٔ یقین بیان کرد:  بایدن معاون اول اوباما بود و آنها این تحریم های وحشتناک را علیه ایران وضع کردند. اگر اینها بیاند سرکار برخلاف تصور بقیه که می گویند بایدن گفته می خواهد برگردد به برجام، این عوام سران احزاب لیبرال، هستند این عوام استادان اقتصاد لیبرال دانشگاهای تهران که طرفدار اصلاح طلب ها هستند، این عوام مسئولین دولت فعلی هستند که تصورمی کنند با برگشت بایدن به برجام همه تحریم ها لغو می‌شود.

وی در ادامه گفت: مگر نگفتند از فردای برجام تحریم ها بالمره لغو می‌شود! خب، پس چرا لغو نشد؟ آقای روحانی! چرا در تیر۹۴ تحریم ها لغو نشد، حال می اندازید گردن ترامپ، ترامپ ۹۶ انتخاب شد و ۹۷ برجام را پاره کرد.

رئیس اندیشکده یقین افزود: درسال ۹۵ سیف رئیس بانک مرکزی رفت امریکا و در شورای روابط خارجی امریکا گفت هیچ اتفاقی نیفتاده که معاون وزیرخزانه داری و معاون وزیرخارجه امریکا گفتند مقام ایرانی راست می گوید نمی توانند کاری کنند چون ما قولی در باره یوتِرن (سیستم چرخه دلار ) نداده بودیم.

عباسی ادامه داد:  مقامات مذاکره کننده ما دو قانون را نمی‌شناختند اولی یوترن و دومی قانون آیس. که بعد تصویب برجام آقای ظریف رفت اتاق بازرگان که تاجرها به او گفتند ما نمی توانیم رابطه تجاری داشته باشیم! پس چی شد این برجام؟  آقای ظریف گفت ما در مذاکرات هسته ای در مورد قانون یوترن و قانون آیس اصلا مذاکره نکردیم!

وی تاکید کرد:  fatf که گفته می شود یک بهانه ای است که پشت آن قایم می شوند برای آن کلمه یوترن (u_turn) یعنی چرخه دلار که آمریکا ایران با این قانون که برای کشور ایران و کوبا گذاشته بود به اسم دور برگردان (u_turn) آمده بود این را درسال ۱۳۷۸ وضع کرد، وقتی این قانون وضع شد، دیگر ما نه می توانستیم مستقیم با دلار کار کنیم و نه می توانستیم مقررات قبلی رو دور بزنیم! ما باید با چمدان پول های نفت را می آوردیم و اگر می خواستند جنسی از خارج بخرند باید از اینجا دلار با چمدان می بردند مثل زمان قدیم! و امکان ارتباط بانکی وجود نداشت. قانونی هم هست که می‌گوید هیچ کشوری حق ندارد بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند.

عباسی گفت: در این شرایط برای تحریم‌شکنی باید به این نکته توجه داشته باشیم که در خارج کشور، ضعف اقتصادی جهانی وجود دارد، و ما باید با قوت به صادرات و واردات آن هم از طریق طلا همت بگماریم. همانند قضیه صادرات بنزین به ونزوئلا...و در داخل برای خنثی سازی تحریم ها، باید خودکفا شد، همچنان که در قضیه بنزین با پروژه ستاره خلیج فارس ممکن شد، و عملاً تحریم خنثی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتي منفعت شخصي و اقا زاده ها تو كانادا وامريكا سكونت دارن چ كار ميتونن بكنند بايد گردن كج كرد
مسعود
Iran, Islamic Republic of
قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج شود.
Iran, Islamic Republic of
عباسی عزیز ، وقتی تحریمی اتفاق بیفته بیش از 10 سال طول میکشد تا آن کشور از تحریم آزاد شود ، مگر نشنیده ای هنوز برخی از تحریمهایی دوره صدام بر کشور عراق رفع نشده است.
Iran, Islamic Republic of
....
United States
دوست عزيز تحريم هاي سازمان ملل به اين شكل است و الان ما فقط تحت تخريم بانك مركزي امريكا هستيم .
Iran, Islamic Republic of
چرا هیچوقت نباید کسانی که با به وجود آوردن جو ایران هراسی در جهان ، موجب برقراری شدیدترین تحریمهایی بین اللمللی بر علیه ایران شدند مورد مواخذه قرار گیرند وبه جای آن افرادی که برای برداشتن تحریمها از آبروی خود مایه گذاشته اند مواخذه می کنیم ؟
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم به ادمی که اینقدر ساده است که فکر می کند برای امریکا روحانی و احمدی نژاد فرق دارد .چه چیزی باید گفت.تحریم با حرف های تند احمدی نژاد تصویب شد .همان طور که قبل انهم تصویب شده بود با نرمش روحانی تشدید شد.همین طور که در اینده همینطور خواهد بود.واقعا چرا یک عده اینقدر ساده هستند..
Romania
هیچوقت تحریمهایی بین اللمللی با مذاکره روحانی تشدید نشد بلکه با قطعنامه شورای امنیت ملغی گردید تحریمهایی که امروز وجود داره مربوط به خزانه داری امریکاست ، نه تحریمهایی بین المللی
Iran, Islamic Republic of
فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریم ها ثمره برجام است.
Iran, Islamic Republic of
پس چرا روحانی بلافاصله پس از برجام کفت از امروز کل تحریم ها بر طرف شده اند؟!
Iran, Islamic Republic of
.....
از خراسان
Iran, Islamic Republic of
اکنون این مهم نیست مهم این است که چه کنیم
Iran, Islamic Republic of
کاری که ما مردم میتونیم انجام بدیم انتخاب درست و منطقی و انقلابی و از روی شعوره . نه این که دوباره کورکورانه چیزی رو تکرار کنیم که قیمت پراید با تکرارمون بشه اندازه قیمت بنز
Iran, Islamic Republic of
8 سال دیگه میفهمی قیمت پراید ربطی به تکرار نداره.
Iran, Islamic Republic of
من اصلا حال وهوای این دلواپسان رو درک نمیکنم؛از یک طرف تحریم رو نعمت میدونن،از یک طرف به دولت حمله میکنن که چرا با برجام تحریم ها رو برنداشتین!!.
دلآرام
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ببب
Iran, Islamic Republic of
ببین تحریم ها نعمت چون باعث افزایش تولید ما میشه اما ما داریم میگیم که تحریم ها برداشته نمیشه با چیزی مثل برجام پس باید باهاش کنار اومد نه اینکه دوباره رفت دنبال مذاکره
Iran, Islamic Republic of
تحریم چطور باعث افزایش تولید میشه؟.ض
Iran, Islamic Republic of
حال و هوای خودت را درک کن برات بس است.
United States
این جماعت فقط مخالف انداینقدر که اگر کسی را برای مخالفت پیدا نکنند با خودشون مخالفت می کنند
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ما از اول هم گفتیم ساده لوح نباشید.کدخدا به راحتی تحریم را برنمی دارد. مرحله به مرحله جلو بروید. کو گوش شنوا؟؟؟؟
ادعای بلدم بلدم اقایان گوش فلک را کر کرده بود
هاشمی به ۱۳:۴۹
Iran, Islamic Republic of
بله درک نمی کنی ! ..
Iran, Islamic Republic of
تمامی تحریمها بالمره لغو می شود !!!!!؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای عباسی ظاهرا تحریم تسلیحاتی کشور که از حساسترین تحریمها بود در مهرماه لغو گردید.
Iran, Islamic Republic of
تحریم های خود خواسته ای که دولت... بی علت تو سفره ملت گذارد بعد هم با بوق و کرنا به عنوان دست آورد فرجام نافرجام، برای مردم فاکتور کرد!...
پاسخ به 12:15
Iran, Islamic Republic of
هدف برجام لغو تحریمهای ظالمانه بانکی و مالی و گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم بود که محقق نشد.
Romania
عزیز ، برجام تحریمها را لغو کرد وبه تایید شورای امنیت هم رسید ، تحریم امروز فقط از جانب امریکاست.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی با برجام لغو نشدند و خود آقای سیف هم اخیرا"گفت که برجام مشکل روابط بانکی ما را حل نکرد.
Iran, Islamic Republic of
بقیه چی؟ قرار بود همه تحریم ها برطرف شود؟
به ۱۲:۱۵
Iran, Islamic Republic of
اگر لغو گردید چرا بایدن هنوز نیامده از برجام موشکی صحبت می کند
United States
ما برا رفع تحریمهای بانکی و دارویی و اقتصادی برجام امضا کردیم نه تسلیحاتی،اون که الحمدا...نیازی به خارج نداریم
sdnvpdl
Iran, Islamic Republic of
از فدا صبح همه تحریمها بالمره لغو میشود .. پس چی شد؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
دست اروپایی ها نزد ایرانی ها رو است و این اولین بار نیست که خنجر اروپایی ها را از پشت می خورند.
سال 2004-2005 میلادی هم آنها همین برنامه ها را پیاده کردند...
United States
و عجیب که همین تیم مذاکره کننده بود،مومن از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا لغو نشد؟چون ماهم هیچوقت برجام رو اجرا نکردیم!!!!
Iran, Islamic Republic of
عجب! اگه اجرا میشد ببین چی میشد؟!.
پاسخ به کاربر 12:11
Iran, Islamic Republic of
ایران تعهدات برجامی خود را در اسرع وقت و یکطرفه اجرا کرد اما امریکا و اروپا از اجرای تعهدات شون امتناع کردند.
Iran, Islamic Republic of
دولت اینقدر هول بود که تمام تعهدات برجامی را قبل از اینکه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند انجام داد، یک فقره بتون ریزی توی راکتور اراک
بعد منتظر شد که آنها به تعهداتشان عمل کنند. دیپلماسی بده - بده
نه بده- بگیر. و بعد از انهم هم دیپلماسی التماسی شروع شد.
Iran, Islamic Republic of
میگه ما هیچ وقت برجام رو اجرا نکردیم! اینا جدا تو ایران زندگی میکنن!؟.
Iran, Islamic Republic of
این سوال را کسانی باید جواب بدهند که 6 قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل برای کشور خریداری نمودند.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم هنوزم که هنوزه دارید تقصیرها رو میندازید گردن احمدی نژاد
پاسخ 12:14
Iran, Islamic Republic of
هیلاری کلینتون: تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
Iran, Islamic Republic of
کی تا حالا هیلاری شده مراد شما؟!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه ها هیچ ربطی به اقتصاد ندارد 25 سال قبل هم که قطعنامه ای در کار نبود قیمت دلار و طلا و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم رکورد زد.
ممم
Iran, Islamic Republic of
بله قیمت بالا رفت ولی نه به اندازه دولت آقای روحانی
Iran, Islamic Republic of
یعنی آقای خاتمی که برگشت به فعالیت های هسته ای را شروع کرد؟
Iran, Islamic Republic of
دولت اصلاحات با هر تفکری که داشت هیچوقت ولو با تعطیلی موقت بخشهایی از صنعت هسته ای ، اجازه نداد پرونده ما به شورای امنیت ارسال شود .....
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دولت اصلاحات با توافق سعدآباد و اجرای پروتکل الحاقی اسامی دانشمندان هسته ای را لو داد.
Iran, Islamic Republic of
زمینه ساز تمام قطعنامه های سازمان ملل ۷ قطعنامه شورای حکام
بود که در زمان تیم روحانی- ظریف بر علیه ایران صادر شد. بعد هم قرار بود پس از برجام تمام تحریم ها برداشته شود، نه تنها اینگونه نشد بلکه زیادتر هم شد و به حد اکثر هم رسید. .
جانباز
Iran, Islamic Republic of
اقای عباسی علت اصلی اول مخالفت شدید شما و دوستانتان با اصل برجام بود....
United Arab Emirates
سلام. اگه مخالفت امثال آقای دکتر عباسی نبود برجام درست انجام می شد و ترامپ از برجام خا ج نمی شد؟
Luxembourg
اقای عباسی رئیس جمهور فقط یکی ازتصمیم گیرندگان سیاست کشور ما است و شما خوب میدانید.
Iran, Islamic Republic of
چرا هروقت اصلاح طلبان در کشور به قدرت می رسند نظام در مورد تعلیق و تخریب صنعت هسته ای به تصمیم می رسد؟!
Iran, Islamic Republic of
براینکه.....شمانگذاشتید..... تحریم‌ها لغوشود.....کاسبان تحریم.....
خخ
Iran, Islamic Republic of
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجام را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
تاک
Iran, Islamic Republic of
این اندیشکده یقین در سال چقدر بودجه میگیره آیا وجودش برای مردم مفید هست یانه ؟
Iran, Islamic Republic of
حالا آگه وجودش برا مردم مفید نباشه برا بعضی ها که مفیده
United States
آقای عباسی یه استاد فرهیختس،نه داداشش وزیره نه معاونه،.
حسینس
United Arab Emirates
سلام.آقای دکتر عباسی به نظر بنده حقیر خدا شما انسان فرهیخته،شجاع و آگاه به مسائل روز هستید.ممنون که بی ریا حرف میزنید..
شهریار
Iran, Islamic Republic of
اره روحانی یکی از تصمیم گیراس اصلا روحانی قدرتی نداره فقط نمیدونم کی بوده ۲۰۳۰ رو امضا کرد کی پالرمو رو امضا کرده......
Iran, Islamic Republic of
برادر عباسی ناراحتی فایده ندارد..
Iran, Islamic Republic of
اختیار دارین آقای عباسی همه تحریما سال 94 رفع شد ولی روی کاغذ !