پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱۴

از وعده رونق ۱۰۰ روزه تا بدهکار کردن دولت آینده

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 747675
لایحه بودجه سال 1400 بیش از آنکه به سمت درآمدهای پایدار و کاهش کسری تراز عملیاتی حرکت نماید، به سوی بدهی و فروش دارایی‌ها پرتاب شده است. رشد افسارگسیخته هزینه‌ها، بدون تدبیری در بخش درآمدها می‌تواند آثار سوء اقتصادی بلندمدت برای اقتصاد کشور داشته باشد و تورم را تشدید نماید.
از وعده رونق ۱۰۰ روزه تا بدهکار کردن دولت آینده
به گزارش جهان نيوز، مرور ابعاد لایحه بودجه تقدیمی نشان می‌دهد دولت به جای ارائه بودجه‌ای واقع‌بینانه و عملیاتی، دولت بعدی را درگیر رشد بی‌پشتوانه هزینه‌های خود کرده است.

روزنامه رسالت در یادداشتی با مضمون فوق تاکید کرد: لایحه بودجه سال 1400 بیش از آنکه به سمت درآمدهای پایدار و کاهش کسری تراز عملیاتی حرکت نماید، به سوی بدهی و فروش دارایی‌ها پرتاب شده است. رشد افسارگسیخته هزینه‌ها، بدون تدبیری در بخش درآمدها می‌تواند آثار سوء اقتصادی بلندمدت برای اقتصاد کشور داشته باشد و تورم را تشدید نماید.

این بودجه شاهد سه برابر شدن کسری عملیاتی است. دولت بیش از 300 هزار میلیارد تومان و معادل یک‌سوم بودجه، کسری عملیاتی دارد که می‌خواهد از محل فروش دارایی‌ها و استقراض تامین نماید.

در مقابل سهم مالیات به کمتر از 30 درصد کاهش یافته و عملا شاهد نزول شدید سهم مالیات نسبت به سال 1399 هستیم.

دور باطل دولت در استقراض، در حال تشدید است. بیش از 125 هزار میلیارد تومان استقراض مستقیم در سال 1400 پیش‌بینی شده که بیش از 50 درصد بیش از سال جاری است. سهم مستقیم تامین مالی از استقراض، فروش اوراق، فروش سهام و برداشت از صندوق توسعه ملی بیش از 30 درصد بودجه است.

با این حال دولت برنامه‌ای برای بازپرداخت این اوراق ندارد و در عین حال استقراض از صندوق توسعه ملی همانا خلق پول پرقدرت است که می‌تواند پایه پولی کشور را بیش از 25 درصد افزایش دهد و سبب تشدید تورم شود.

از سوی دیگر، سهم فروش و صادرات نفت در بودجه دولت به 25 درصد رسیده است که رشد شدیدی نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد. این درآمد بیش از 150 هزار میلیارد تومانی از نفت در بودجه 1400 سه برابر بودجه سال 1399 است.

در مجموع، می‌توان گفت که بودجه 1400 مبتنی بر استقراض شدید دولت از نظام بانکی و بازار بدهی است که عملا تمام توان وام‌دهی بانک‌ها را در اختیار دولت قرار خواهد داد. نکته منفی دیگر که از آثار بلاشک بودجه سال 1400 است، خلق پول پرقدرت به‌دلیل استقراض از صندوق توسعه ملی است که نتیجه آن رشد نقدینگی و تورم شدید خواهد بود. به نظر می‌رسد دولت به جای بودجه‌ای واقع‌بینانه و انقباضی برای گذار از شرایط سخت اقتصادی، کوشیده تا دولت بعدی را درگیر رشد بی‌پشتوانه هزینه‌های بودجه نماید. این هم آخرین بودجه و یادگار دولتی است که ادعا کرده بود برای مشکلات کشور، راه‌حل صد روزه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت و مسئولان در رسانه ها به خاطر کرونا اعلام می کنند حضور به ادارات ها و شرکت ها و... مراجعه نکنند ولی متاسفانه تلفنی هم جواب نمی دهند و کاری انجام نمی دهند
روباه بنفش
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی نتونست کاری بکنه
Iran, Islamic Republic of
مشکلات مردم و کشور ناشی از سیاست‌های روحانی بود
روحانی هم.....
Iran, Islamic Republic of
روحانی هم نتیجه انتخاب اکثریت مردم
Iran, Islamic Republic of
آیا این دولت با آمدن جو بایدن می‌تواند مشکل آسیب‌های سیل هر ساله که متوجه مردم خوزستان و دیگر شهرها می‌شود را حل کند؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس‌جمهور که برجام از زبانشان نمی‌افتد پاسخ بدهند چرا در برجام هیچ ضمانت اجرایی برای وادار ساختن طرف مقابل به انجام تعهدات دیده نشده است که حالا مجلس باید به کمک دولت بیاید و مصوبه بگذراند.
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز می‌گفتند برجام تصمیم نظام است، پس چرا حالا از تصویب طرح رفع تحریم‌ها در مجلس که با هماهنگی نظام (شورای عالی امنیت ملی) صورت گرفته خشمگین و عصبانی‌اند؟!
Iran, Islamic Republic of
با بررسی لایحه بودجه 1400 به راحتی به سیاسی بودن آن می‌توان پی برد. باید از طراحان آن پرسید مردم شریف ایران چه هیزم تری به شما فروخته‌اند که در این زمستان اقتصادی ساخته و پرداخته شما باید زیر آب یخ شما جان بسپارند؟!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
خوب مجلس میتواند بودجه رو تصویب نکند.
Iran, Islamic Republic of
بودجه باید متناسب با شرایط موجود تنظیم شود
Iran, Islamic Republic of
آمریکا به درخواست عربستان سعودی و اسرائیل چند نهاد و فرد ایرانی دیگر را تحریم خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
. به مردم شریف ایران پاسخگو باشند .
Iran, Islamic Republic of
روحانی متاسفانه در این مدت 7 تا 8 پاسخگوی مردم ایران نبوده است.
Iran, Islamic Republic of
دولت برای جبران کسری بودجه پارسال ۸۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد
مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به استفاده گسترده دولت از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه سال 98 اعلام کرد: از مجموع 9 میلیارد دلار منابع ارزی استفاده شده این صندوق نزدیک به 7 میلیارد دلار یعنی حدود 80 هزار میلیارد تومان از طریق پایه پولی و توسط بانک مرکزی تامین شده است.!!