پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴

مردم - مسئولان؛ امتداد دو خط موازی/ چرا آقایان از حال جامعه بی‌خبرند؟

علیرضا پورجعفری
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 747632
وقتی رئیس کل بانک‌مرکزی که بخش زیادی از اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند و از پیچ و خم‌های آن در کشور مطلع است همچین عقیده‌ای دارد، دیگر چه انتظاری است که بابت کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی اجناس و کالاها و همچنین بالا و پایین شدن نرخ ارز و امثالهم نقش مثبت ایفا کند؟
جهان نيوز - علیرضا پورجعفری: دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح وضعیت فعالیت این روزهای اقتصاد کشور پرداخت و یکی از مباحثی که داشت، بحث انتظارات تورمی بود.

رئیس کل بانک‌مرکزی در بخشی از سخنان خود بیان کرد که ریزش قیمت خودرو در بازار و همچنین کاهش نرخ ارز در طی روزهای اخیر، دلیلی بر این هستند که انتظارات تورمی در جامعه رو به کاهش است!

* مفهوم انتظارات تورمی
گشت و گذاری در حوزه مفاهیم اقتصادی حاکی از آن است که اساساً اقتصاددانان، انتظارات تورمی را از جنس باورپذیری عموم جامعه نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی سیاست‌گذار اقتصادی می‌دانند؛ کارشناسان نیز، انتظارات تورمی را عامل رفتاریِ برون‌زا و موثر بر اجرای سیاست‌های دولت‌ها تلقی کرده و بر این باورند که این انتظارات بر کَم و کِیف اجرای سیاست‌ها اثرگذار است.

 این یعنی هنگامی که سیاستگذار یک سیاست جدید در بازار اعلام می‌کند، صرفنظر از عوامل درون‌زایی که مکانیزم اجرای آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، سیاست اعلامی از منظر عموم جامعه نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

اگر با شرایط حال و آینده همخوانی داشته باشد میزان باورپذیری آن از سوی جامعه بالا می‌رود در غیراینصورت جامعه آن سیاست را حتی اگر به مرحله اجرا هم نرسیده باشد، اصطلاحاً به راحتی «پَس» می‌زند؛ به عنوان مثال اگر سیاستگذار امروز اعلام کند که خودرو در بازار مجدداً ریزش شدیدی را تجربه خواهد کرد، فعالان این بازار و مردم این اظهارنظر را با توجه به شرایط فعلی و حتی آینده این بازار مورد بررسی قرار می‌دهند.

* افزایش روزانه کالاها، تورم رو به بالاست یا پایین؟
با این توضیحات مختصر انتظارات تورمی از منظر دانش اقتصاد، به تحلیل شناختی اظهارات رئیس کل بانک‌مرکزی از شرایط فعلی اقتصادی کشور می‌پردازیم. از آقای دکتر همتی باید پرسید اولاً آیا ریزش بازار خودرو و تا حدودی کاهش نرخ ارز، واقعاً به کاهش انتظارات تورمی مردم و سیاست‌های بانک‌مرکزی در این چند سال وابسته بوده یا در یک نگاه بدون تعارف، انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر این مساله اثرگذاشته است؟ اگر واقعاً سیاست‌های بانک مرکزی و دولت توانسته بر این دوبازار موثر باشد، چرا تا کنون چنین اتفاقی رخ نداد و اگر عامل دیگری مانند نتیجه انتخابات آمریکا بر این امر موثر بوده، چرا تلاش می‌شود این اتفاقات مصادره به مطلوب شود؟

البته باید مجدد از آقای همتی پرسید مردمی که روزانه و شاید ساعت به ساعت افزایش قیمت‌ها را تجربه می‌کنند، چطور می‌توانند کاهش انتظارات تورمی داشته باشند؟ مثلاً فردی که پنیر را روزی 12 هزار تومن و روزی دیگر 16 هزار تومان می‌خرد، باید به آینده اقتصاد کشورش خوشبین باشد یا بدبین؟

* ریشه مشکلات در بی خبری آقایان مسئول
بزرگترین مشکل کشور در حال حاضر عدم شناخت کافی و جامع مسئولان تراز اول اقتصادی نسبت به کف بازار و اوضاع معیشتی مردم است؛ همین عدم شناخت کافی و جامع موجب می‌شود نتوانند بازار را خوب تحلیل کرده و برای برون رفت از وضعیت فعلی برنامه‌ای ویژه داشته باشند.

وقتی رئیس کل بانک‌مرکزی که بخش زیادی از اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند و از پیچ و خم‌های آن در کشور مطلع است همچین عقیده‌ای دارد، دیگر چه انتظاری است که بابت کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی اجناس و کالاها و همچنین بالا و پایین شدن نرخ ارز و امثالهم نقش مثبت ایفا کند؟

* آیا اولویت‌های دیگری تعریف شده است؟
متاسفانه امروز مسئولان به ویژه شخصیت‎های تراز اول اقتصادی که از آن‎ها امید حل مشکلات مردم می‌رود، از جامعه، شناختی حتی حداقلی هم ندارند و همین مساله موجب می‌شود که نتوانند در حل مشکلات اقتصادی به طور موثر عمل کنند و این مساله نتیجه‌ای جز آنکه مسئولان نسبت به حل مشکلات مردم مانند دو خط موازی باشند که امتداد دارد، آورده ای ندارد.

این عدم شناخت کافی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم شرایطی را به وجود می آورد که مسئولان اساساً از حال جامعه تحت مدیریت خود بی‌خبر باشند؛ دلیل این بی خبری را احتمالاً باید در اولویت‌های بالاتر تعریف شده برای آقایان مسئول جستجو کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مسولان بی خبر هستند و بدتر از همه رسانه ها هم در انتقال دغدغه ها به مسولان ناقص عمل می کنند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
جناب پور جعفری یک کار خوبی که در سایت خبری فارس انجام شده جایی برای اعلام مشکلات ملت و پیگیری آن وجود دارد ولی در جهان نیوز اغلب تحلیل های سیاسی، لطفا نظرم سانسور نکنید نظرم را به گوش سردبیر و هر مقام مسول برسانید.ممنون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چرا در جهان نیوز خبری از پیگیری مشکلات مردم پروژه های برزمین مانده نیست، همه متخصص تحلیل سیاسی.
Iran, Islamic Republic of
زمانیکه کارت وجود نداشت دولت با چاپ تراول بر نقدینگی و تورم می افزود و اکنون که فقط عدد در سیستم مطرح است مصیبت بزرگتر است و ارقام بدون پشتوانه در کارتها وجود دارد.