جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶

HD شدن تلویزیون، آی‌فیلم را چه تغییری داد؟

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 747571
کارگردان و ویدئو گرافیستِ تلویزیون درباره تغییرات ظاهری شبکه‌های تلویزیونی خصوصاً شبکه آی‌فیلم توضیحاتی داد که مخاطبان با چه فضاهای گرافیکی روبرو می‌شوند.
HD شدن تلویزیون، آی‌فیلم را چه تغییری داد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، شبکه‌های تلویزیونی از نهم آذرماه و همزمان با HD شدن، گرافیکِ بسیاری از شبکه‌ها را تحت تأثیر قرار داد که یکی از آن‌ها شبکه پخش‌کننده سریال‌های نوستالژی و قدیمی سیما یعنی شبکه آی‌فیلم است. این روزها مخاطبان با ترکیب رنگ، فضاهای گرافیکی و هویتی جدید به لحاظ دیداری در برخی از شبکه‌ها خصوصاً این شبکه تلویزیونی رو به رو شده‌اند.

محمدعلی قاسمی، ویدئوگرافیست و کارگردان در رابطه با این تغییرات گرافیکی شبکه‌های تلویزیونی خصوصاً شبکه آی‌فیلم تصریح کرد:  به نظرم بعد از گذشت چند سال از بهره‌برداری بسته گرافیکی قبلی شبکه و با توجه به HD شدن شبکه‌ها، نیاز بود گرافیک هم متناسب با HD شدن شبکه و در راستای احترام به مخاطب تغییر کند که این اقدام صورت گرفته و فصلی نو به لحاظ شمایل بصری شبکه آیفیلم را به ارمغان آورده است. 

وی افزود: وقتی مخاطب شبکه را به صورت HD دریافت می‌کند، باید علاوه بر تصاویر، فیلم‌ها و برنامه‌هایی که پخش می‌شود، گرافیک هم متناسب با تغییر تکنولوژی، به روز شود.

قاسمی با بیان اینکه در نسخه گرافیکی جدید به نوعی تغییر هویت بصری شبکه آی‌فیلم را شاهدیم، عنوان کرد: وفور جزئیات و برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف که به لحاظ تکنیکی کار پرزحمت و زمانبری است، نشان از اهمیت موضوع برای دست اندرکاران امر دارد.

 این تهیه کننده تلویزیون استفاده از تکنیک «تری دی - رئال» یا «سه بعدی – واقعیت نما» و موشن (حرکت) های نرم و جذاب را در گرافیک جدید را از جمله مواردی دانست که با تلاش و هنرمندی گروه سازنده، رنگ و لعاب خوبی به چهره گرافیکی جدید آی‌فیلم بخشیده است.

وی که مدیریت امور هنری شبکه پرس‌تی‌وی را نیز برعهده دارد، ادامه داد: بر اساس سناریویی که تیم خلاق فنی روی آن کار کرده‌اند، «آی» را شبیه یک آدم که می‌تواند نماد یک بیننده باشد در لوکیشن‌ها، تصویر کرده‌اند و در نهایت لوگوتایپ و نشان شبکه نمایش داده شده است.

این ویدئوگرافیست و کارگردان با اشاره به تاکید بر روی بهره‌مندی از المان‌های ایرانی و اسلامی در هویت بصری جدید عنوان کرد: ضمن استفاده از فضاهای معماری ایرانی، فضاهای مدرن و فانتزی هم لحاظ شده و در واقع ترکیب فضای مدرن و سنتی را شاهدیم و از المان‌هایی چون تلویزیون هم در طراحی‌ها استفاده شده است.

قاسمی ادامه داد: گرافیک در شبکه‌های تلویزیونی به تدریج جا می‌افتد. ممکن است در گام‌های نخست، ایراداتی در شیوه بهره‌برداری از گرافیک وجود داشته باشد، به عنوان مثال نیاز باشد فونت‌ها یا اندازه تایتل‌ها چند پیکسل جابجا شود که این تغییرات به مرور زمان اعمال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای هرشبکه آی‌‌فیلم یک خانواده رنگی مجزا با توجه به سلایق مخاطبان درنظر گرفته شده است، گفت: بر اساس اطلاعی که دارم به عنوان مثال آی‌فیلم عربی با توجه به شناخت خوبی که از مخاطب دارند رنگ‌هایی را به گروه گرافیکی پیشنهاد داده‌اند که برای جامعه مخاطب عرب زبان، قابل قبول و دوست داشتنی هستند. پکیج آی‌فیلم 2 هم همینطور، بر اساس نیازهای مخاطبین، این کار پیش رفته است. در واقع می‌توان گفت که مجموعه گرافیکی بر اساس نیاز و سلیقه مخاطبِ هدف، طراحی شده است که از محسنات طراحی بسته کامل گرافیکی شبکه آی‌فیلم است. 

قاسمی همچنین به انتخاب و طراحی موسیقی خوب نسخه گرافیکی جدید شبکه آی‌فیلم اشاره کرد و گفت: آرم‌استیشن‌ها و ووله‌هایی که پخش می‌شوند از نظر موسیقی هارمونی خوبی با همدیگر دارند که می‌تواند از نقاط قوت این پکیج باشد.
وی اضافه کرد: نکته بعدی اینکه بر اساس نکاتی که مخاطبین طی چند سال برای شبکه ارسال کرده‌اند، نیازسنجی خوبی شکل گرفته و هویت بصری جدید طراحی شده است. 

این مدیر رسانه‌ای افزود: تغییر گرافیک یک مفهوم کلی است و باید همه‌چیز آن تغییر کند. لذا اعلام برنامه‌ها، قالب تیزر و آنونس‌ها، آرم استیشن‌ها و ... همگی دارای طراحی جدید هستند که شایسته تقدیر است. 

به گفته وی در شبکه‌های تلویزیونی به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای که مخاطبین متنوعی دارند، رسم است که گرافیک در بازه‌های زمانی مشخصی تغییر می‌کند. شبکه آی‌فیلم نیز محدود به داخل کشور و یک شبکه محلی و منطقه‌ای نیست، مجموعه چهار کانال آی‌فیلم فارسی، آی فیلم2، عربی و انگلیسی مخاطبین متنوعی دارند. عرب‌زبان‌ها از غرب آسیا تا شمال آفریقا، کشورهای اروپایی، کشورهای قاره آمریکا و ... آی‌فیلم در همه جا مخاطبانی دارد که باید به سلیقه و ذائقه همه آنها اهمیت داده شود. گرافیک نیز بخش مهمی از این امر است. 

این ویدئوگرافیست و کارگردان خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه شبکه آی‌فیلم 2 ویژه فارسی زبانان کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان است. آی‌فیلم انگلیسی نیز چون انگلیسی یک زبان عمومی است، یک شبکه عمومی است. بنابراین طراحی پکیج گرافیکی آی فیلم کار چند جانبه و چندوجهی است و امیدواریم مطلوب مخاطب باشد و مخاطبین از این تغییر احساس خوبی داشته باشند. گرافیک به مرور تکمیل می‌شود و خودش را در این مسیر با قواعدی که گروه طراحی کرده‌اند همراه و هماهنگ می‌کند و باعث می‌شود بعد از مدتی مخاطب کاملاً با فضا آشنا شود و احساس تازگی کند که این احساس تازگی سهم مهمی در نگهداشت و جذب مخاطب دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا چند درصد مردم گیرنده با امکان hevc دارند؟!

چرا با همون فرمت h.264 پخش نشد تا همه بتونند ببینند؟...
Iran, Islamic Republic of
در اون گیرنده ها به دلیل این است که تصاویر نه تنها با کیفیتHD بعلاوه با کدک فشردگیHEVCپخش می شود که خیلی کیفیت را بهتر می کند.
تازه انتقال به نسل جدید دیجیتال در حال اتفاق افتادن است و این کار مفید واقع می شود.و با در نظر گرفتن پخش آزمایشی شبکه4K (فراتر)که به هر حال نیاز به این نوع گیرنده دارد این کار لازم
است.
برای اطلاع از این مباحث فنی می توانید به راحتی در اینترنت جست و جو کنید.
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم بازاری برای فروش گیرنده های خاص ایجاد نشده باشد!
Iran, Islamic Republic of
برخی تلوزیون ها قبلا بسیاری از شبکه ها ر ا زجمله خبر را دریافت می کرد اما با این وضع جدید حتی شبکه خبر را هم بدون باکس امکان دریافت نیست این هم ثمره اچ دی شدن ؟.
Iran, Islamic Republic of
وضعیت تلوزیون ما حتی از یک کشور افریقائی هم بدتر است .
Iran, Islamic Republic of
یک کلام گفتن بکو چطور از فرمت معمولی بریم رو HD بعد ببین چقدحرف زد